آریا جوان
اگر جنگ جهانی دوم و حمله آلمان نازی به روسیه رخ نمی داد امروز شرایط جهان چگونه بود؟
یکشنبه 24 شهریور 1398 - 10:22:13 AM
آریا جوان - با گذشت بیش از 7 دهه از حملات جنگ جهانی دوم، شاید زمان مناسبی باشد که بررسی کنیم اگر این حملات رخ نمی‌داد اکنون شرایط جهان چگونه بود.

آدولف هیتلر وسواس داشت که روسیه را به کلی زیرمجموعه خود در نظر گرفته و مردم روسیه را بردگان خود ببیند. این همان اشتباهی بود که وقتی چهار میلیون سرباز نازی در ساعات ابتدایی 22 ژوئن 1941 از مرز شوروی عبور کردند در ذهن داشتند و تصور می‌کردند به سرعت کاخ کرملین را تسخیر می‌کنند.
این ادعا که قبل از هیتلر قدرت بزرگی نبود، کاملاً اشتباه است. از لحاظ قلمرو، منابع و جمعیت فراوان، روسیه حداقل از قرن هجدهم وزنه‌ای سنگین بوده است، نیرویی که به اندازه کافی قوی بود تا ارتش ناپلئون (که فکر می‌کرد روسیه نیز طعمه آسانی خواهد بود) را از پا در بیاورد. با این وجود سه چهارم قرن بعد، درک این مسئله که تفاوت موازنه جهانی قدرت در آن زمان چقدر متفاوت بود، دشوار است.
در اواخر دهه 1930، ایالات متحده ارتشی کوچکتر از رومانی داشت. انگلیس نیز به لطف مستعمره‌های خود صاحب یک چهارم از سطح زمین بود و به نظر می‌رسد که دارای قدرتمندترین نیروی دریایی جهان بود. فرانسه، قدرتمندترین ارتش زمینی در اروپای غربی به حساب می‌آمد. آلمان، از سال 1870 هراس به جان همسایگان خود می‌انداخت. روسیه با کمونیسم استالینیستی غارت شده بود، غول پیکرهایی که دارای خشتهایی بودند که به سختی می‌توانست فنلاند کوچک را در دهه‌های 1940 تسخیر کنند.
این فقط هیتلر و ژنرال‌های او نبودند که معتقد بودند روسیه مانند یک خانه سقوط خواهد کرد. حتی کارشناسان انگلیسی و آمریکایی انتظار نداشتند که مسکو بعد از جادوگران هیتلر زنده بماند.
با این وجود، در مه 1945، بریتانیا بود که شکست خورد، فرانسه ویران شد و آلمانی‌ها تانک‌های روسی را از میان آوار برلین تماشا می‌کردند.
مانند یک بوکسور خونین اما پیروزمند، این روسیه بود که روی پاهای خود ماند و به مدت بیش از چهل سال به یکی از دو ابر قدرت جهان تبدیل شد.
اگر جنگ جهانی دوم هرگز اتفاق نمی افتاد، امروز روسیه به چه شکل بود؟ بدون شروع جنگ، اتحاد جماهیر شوروی هرگز امپراتوری اروپایی خود را تصرف نمی کرد. انگلیس و فرانسه چنان ضدکمونیستی بودند که تقریباً در سال 1940 بعد از امضای پیمان با هیتلر، میادین نفتی روسیه را بمباران کردند. درست است، عملیات بارباروسا صنعت و منابع طبیعی روسیه و اوکراین را ویران کرد اما فشار بی رحمانه استالین برای صنعتی شدن در دهه 1930، اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی را با سرعت قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده بود و اتحاد جماهیر شوروی را از یک دهقان تزاری به یک قدرت بزرگ صنعتی تبدیل کرد که قادر به تولید اسلحه به اندازه کافی برای شکستن هیتلر بود. اگر هیتلر حمله نمی کرد شاید کل جهان سرنوشت و قدرت امروز روسیه را نمی‌دیدند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/178443/اگر-جنگ-جهانی-دوم-و-حمله-آلمان-نازی-به-روسیه-رخ-نمی-داد-امروز-شرایط-جهان-چگونه-بود؟
بستن   چاپ