آریا جوان
حواشی مالی آقای وزیر و خانوده‌اش/ نعمت‌زاده‌ها کجا اقتصاد ایران ایستاده‌اند؟
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 19:15:18
آریا جوان - حواشی پیرامون خانواده نعمت‌زاده که از شرکت‌داری آنان آغاز شده بود، زمانی اوج گرفت که رسانه‌های مختلف خبری منتشر کردند که داماد نعمت‌زاده به عنوان نماینده کمیسر ژنرال دولت ایران در اکسپو میلان 2015 معرفی شده بود.

به گزارش خبر فوری ، امروز اولین جلسه دادگاه شبنم نعمت زاده دختر محمدرضا نعمت زاده وزیر اسبق صنعت معدن و تجارت در دولت اول حسن روحانی برگزار شد .( بیشتر بخوانید) به این بهانه نگاهی داریم به فعالیتهای اقتصادی خانواده محمد رضا نعمت زاده وزیر اسبق صنعت معدن و تجارت.

کارنامه اجرایی نعمت زاده پدر
نعمت زاده از مدیران اجرایی 40 سال گذشته است. پس ازانقلاب به مدت 10 ماه، در سال 1358 وزیر کار و رفاه اجتماعی بود. وی بین سال‌های 1359 تا 1360 و از 1368 تا 1376 به‌ترتیب در دولت‌های رجایی و هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود. نعمت‌زاده در دولت اول و دوم خاتمی، معاونت وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را برعهده داشت. او سمت‌هایی چون معاونت سازمان صنایع دفاع، ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی توانیر را نیز برعهده داشته‌ است.
او در کابینه اول محمود احمدی نژاد معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فر آوردهای نفتی بود. وی در سال 1386 از معاونت وزیر نفت برکنار و به سمت مشاور عالی وزیر نفت منصوب شد، که پس از مصاحبه ای از عملکرد احمدی‌نژاد انتقاد کرد و اورا با رجایی متفاوت دانست که بلافاصله از سمت مشاور ارشد وزیر نفت برکنار شده و بازنشسته شد.
عضویت در هیات مدیره 19 شرکت خصوصی
نعمت‌زاده پیش از انتخاب‌شدن به عنوان وزیر صنعت دولت یازدهم ، به دلیل سوابق مدیریتی اش در حوزه نفت و گاز با دعوت گروهی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، با دریافت سهام مدیریتی در 19 شرکت خصوصی، به عنوان عضو هیئت مدیره مشغول فعالیت شد. وی اندکی پیش از انتخاب به عنوان وزیر صنایع، از هیئت مدیره کلیه شرکت‌ها استعفا داد ولی مشخص نشد که همزمان سهام این شرکت ها را واگذار کرد یا خیر. اسامی برخی این شرکت‌ها که اغلب در بخش پائین‌دستی صنعت نفت فعالند، عبارتند از: رسا فارمد، پلیمری پویا جم خاورمیانه، ارگ شیمی پارسا، مهندسی توسعه پترو فرایند کرخه، الوند پترو انرژی کیش، هرمزان تجارت گستر کیش، برق انرژی پاینده جم، توسعه پتروشیمیایی ساحل دریا، توسعه نگین مکران، توسعه صنعت نعمت، تولید برق دژپل انرژی و شرکت کیمیا صنایع دالاهو.
برخی خبرها حکایت از این داشت که پس از استعفای نعمت زاده از هیات مدیره این شرکت ها دو دختر وی یعنی شبنم و زینب و داماد وی جایگزین پدر زن در این شرکت‌ها شدند.
** رد پای آقای داماد در پرونده اختلاس پتروشیمی
با رسانه ای شدن پرونده بزرگ اختلاس پتروشیمی از علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت زاده از متهمان اصلی این پرونده نام برده شد آنطور که در اخبار جلسات رسیدگی به اتهامات متهمین آمده بود وی همکار اصلی مرجان شیخ الاسلام و محسن احمدیان است که در کیفرخواست قرائت شده در دادگاه، نقش منحصر به فردی در سواستفاده از پول‌های پتروشیمی داشتند.

ماجرای زمین ولنجک مریم بختیار ،همسر نعمت زاده
بر طبق اسناد منتشره، در سال 1372 که آقای نعمت زاده وزیر صنایع دولت هاشمی بوده، یک قطعه زمین به مساحت 4688 متر مربع در منطقه ولنجک از اداره کل زمین شهری استان تهران به همسر نعمت زاده جهت تأسیس مدرسه غیرانتفاعی واگذار می گردد.
مریم بختیار هم اکنون عضو هیئت مدیره یا رئیس هیئت مدیره شرکت های توسعه تجارت نعمت، رسا فارمد، برق انرژی پاینده جم، پترو ایمن نعمت، مهندسی نفت هوسیت پارس و سهام داری توسعه دارویی رسا را عهده دار است.

در هفته اول شهریور 1397 سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ایران از دستگیری شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صنعت به اتهام «احتکار دارو» خبر داد. بیشتر بخوانید
به گفته او این فرد دارای دو پرونده به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون و پنج میلیارد تومان بوده‌است. سخنگوی سازمان تعزیرات گفت که برای پرونده اول حکم صادر و اجرا شده که به موجب آن تمامی داروهای انبار این فرد با هزینه شخصی خود معدوم شده‌است. همچنین پرونده پنج میلیاردی این فرد نیز مربوط به قاچاق دارو بوده و همچنان مفتوح مانده و به دادسرای استان کرج ارجاع داده شده‌است. عصر چهارشنبه 7 شهریور دادستان عمومی و انقلاب کرج خبر بازداشت این فرد را تکذیب کرده و گفت که وی اصلاً احضار نشده‌است. اما در مقابل سخنگوی سازمان تعزیرات بازداشت وی را تأیید کرده و گفت که برای شبنم نعمت‌زاده قرار وثیقه 400 میلیارد تومانی صادر شده بود که به دلیل ناتوانی از ارائه آن، او بازداشت و روانه زندان شد. برخی از رسانه‌ها پیش‌تر از کشف یک انبار دارو متعلق به شرکت توزیع دارو با مدیریت شبنم نعمت‌زاده خبر داده بودند.

حواشی پیرامون خانواده نعمت‌زاده که از شرکت‌داری آنان آغاز شده بود، از زمانی اوج گرفت که رسانه‌های مختلف خبری منتشر کردند که داماد نعمت‌زاده به عنوان نماینده کمیسر ژنرال دولت ایران و مدیر اجرایی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015 معرفی شده است.
محمدرضا نعمت‌زاده به بازداشت دخترش واکنش نشان داد و این قبیل اتفاقات را شیطنت‌هایی معرفی کرد که مسائل را حاشیه‌ای و سیاسی می‌کند. بیشتر بخوانید
بدهی 350میلیارد تومانی دختر آقای وزیر به صنعت دارو
ماجرای بدهی چند صد میلیارد تومانی یکی از دختران محمدرضا نعمت‌زاده نیز از جمله اخبار جنجالی پیرامون خانواده او بود.
با انتشار ترازنامه‌های چند شرکت داروساز بورسی در اسفند 96 مشخص شد بدهی‌های میلیاردی دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت منجر به بروز مشکلات مالی فراوان برای این شرکت‌ها شده است.
نخستین سر نخ در معارفه بورسی هلدینگ «شفادارو» به دست آمد. در این نشست که در تاریخ 16 اسفندماه 96 برگزاری شد، مدیران سازمان بورس عنوان کردند که آخرین مطالبات شفادارو از شرکت «پخش رسا» حدود 60میلیارد تومان است که شرکت در ازای آن تضامین بانکی و چک شخصی دریافت کرده است.
بدهی «پخش رسا» تنها محدود به هلدینگ شفادارو نبود و دامنه آن، بزرگ‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ساز خاورمیانه که در اصفهان واقع شده را نیز دربرمی‌گرفت. براساس صورت‌های مالی 12ماهه این شرکت، چک‌های برگشت‌خورده توسعه دارویی رسا در وجه داروسازی فارابی به مبلغ 48.1میلیارد تومان رسیده بود. همین امر باعث شد تا شرکت مذکور، در سال مالی 1396 با مشکلات متعدد تأمین نقدینگی روبه‌رو و جمع بدهی‌های خود را با 31درصد افزایش به 420 میلیارد تومان برساند.
نتیجه سلسله اتفاقات مذکور، کاهش 23 درصدی فروش این شرکت اصفهانی، تحقق زیان عملیاتی به میزان 35میلیارد تومان، افزایش 47درصدی هزینه مالی و سقوط 67درصدی قیمت سهام آن بود.
شرکت داروسازی «جابر ابن حیان» نیز دیگر قربانی بدهی‌های شرکت پخش رسا بود که بنا بر یادداشت‌های حساب‌رس در گزارش 12ماهه، میزان طلب این شرکت از توسعه دارویی رسا به 45میلیارد تومان رسیده بود.
منصور سمیعی مدیرعامل هلدینگ شفادارو، میزان بدهی توسعه دارویی رسا به کل صنعت دارو را 350میلیارد تومان عنوان کرده است.
اما گروه دارویی رسا متعلق به کیست و چگونه موفق شده این حجم از محصولات دارویی را بدون هیچ آورده‌ای، از شرکت‌های داروساز بزرگ کشور خریداری کند و حتی پس از گذشت یک سال نیز پاسخگوی تعهدات خود نباشد؟
مطابق اطلاعات موجود در سایت روزنامه رسمی ثبت اطلاعات شرکت‌های جمهوری اسلامی ایران متعلق به قوه قضاییه، شرکت توسعه دارویی «رسا» به شماره ثبت 451356 در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شده و شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، ریاست هیأت‌مدیره این شرکت را برعهده دارد.
جالب آن که براساس اطلاعات موجود در سایت شرکت توسعه دارویی رسا، این شرکت در سال 1392 (همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید) جهت ارائه خدمات توزیع و فروش دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های غذایی و دارویی و محصولات بهداشتی تأسیس شده است.
** ماجرای ویلای لواسان خانم شبنم
در روز یکشنبه 12 اسفند ماه 1397 ماجرای ویلای خانم شبنم رسانه ای شد زمانی که رئیس حوزه قضایی لواسانات نسبت به تخریب حدود 1000 متر بنای غیرمجاز شبنم نعمت‌زاده در لواسان دستور قضایی داد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/179342/حواشی-مالی-آقای-وزیر-و-خانوده‌اش--نعمت‌زاده‌ها-کجا-اقتصاد-ایران-ایستاده‌اند؟
بستن   چاپ