آریا جوان
تیراندازی در قم ممنوع شد
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 20:11:59
آریا جوان - رئیس هیأت‌ تیراندازی استان قم گفت: مهمترین دلیل کناره‌گیری از این رقابت‌ها مشکلات مالی است که همواره با آن دست به گریبان بوده‌ایم.

شروع فصل جدید پیکارهای لیگ برتر تیراندازی مردان باشگاه‌های ایران در حالی زده شد که نامی از تیم هیأت‌ تیراندازی قم بین تیم‌های حاضر در این دوره از مسابقات نیست، تیمی که در آخرین دوره لیگ برتر در سال 1397 حضور داشت و کاملا بی سر و صدا از لیگ برتر 1398 کنار رفت.
تیراندازی قم در سال‌های اخیر در هر دو بخش مردان و بانوان یکی از تیم‌های حاضر در مسابقات لیگ‌های مردان و زنان باشگاه‌های کشور بود و با تکیه بر ظرفیت و استعداد تیراندازان بومی به مصاف رقبا می‌رفت و یکی از رقبای همیشگی مدعیان قهرمانی لیگ بود اما هیچ‌گاه از نظر مالی یارای رقابت با حریفان خود را نداشت.
این رشته که در سال‌های اخیر به ویژه در دهه 1390 نام قم را از سطح استان و کشور به عرصه بین‌المللی بلندآوازه کرد و با کسب نخستین مدال مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2015 قابلیت‌های بالای خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت و چند ملی‌پوش به سطح اول تیراندازی ایران معرفی کرد اما اکنون در لیگ برتر مردان ایران حاضر نیست.
غیبت غیرمنتظره قم در فصل 1398 لیگ برتر
بدون شک یکی از دلایل رشد و پیشرفت تیراندازی قم در سال‌های اخیر، حضور منظم و با برنامه این تیم در مسابقات مختلف کشوری از جمله لیگ این رشته بود و تیراندازان قم فرصت عرض اندام و موقعیت بسیار مناسب برای نشان دادن توانمندی‌ بالای خود را به مربیان مختلف و مسؤولان تیراندازی کشور داشتند اما حالا چه؟
استارت فصل جدید پیکارهای لیگ برتر تیراندازی مردان باشگاه‌های کشور در حالی زده شد که جای قم در بین تیم‌های حاضر در این دوره خالی است، در حالی که قم اسفند ماه سال 1397 در لیگ برتر حاضر بود و با تیم‌های مقاومت، نیروی زمینی ارتش، ساچمه بیژن و دانشگاه علوم انتظامی رقابت می‌کرد.
حضور در لیگ برتر تیراندازی باشگاه‌های کشور فرصت ایده‌آلی بود که علاوه بر تیرانداز مطرح و ملی‌پوش قم نظیر هادی غرباقی، استعدادها و نخبه‌های این رشته بیشتر شناسانده شوند و برای ورزش قم افتخار کسب کنند، چنانکه بین برترین‌های بخش انفرادی سال 1397 لیگ برتر تیراندازی ایران در رشته تپانچه بادی استعدادی همچون محمدمهدی حیدری بین سه نفر برتر ایران است.مشکلات مالی گریبانگیر تیم‌های حرفه‌ای ورزش قم
سال گذشته تیم‌های متمول و پرامکاناتی همچون حفاری اهواز و دانشگاه علوم انتظامی از لیگ برتر تیراندازی ایران به دسته پائین‌تر سقوط کردند اما تیمی همچون هیأت‌ تیراندازی قم که از نظر امکانات و منابع مالی قابل مقایسه با این دو تیم مطرح نیست، در لیگ برتر جایگاه خود را حفظ می‌کند.
مهمترین دلیلی که می‌توان برای انصراف تیم هیأت‌ تیراندازی قم از مسابقات فصل 1398لیگ برتر تیراندازی مردان باشگاه‌های کشور متصور شد، به مشکلات مالی باز می‌گردد، موضوعی که همواره گریبانگیر هیأت‌ ‌ها و تیم‌های حرفه‌ای ورزش قم در مسابقات مختلف اعم از لیگ‌ها و قهرمانی کشور بوده است.
یکی از مهمترین دلایلی که تیم قم در این مسابقات حضور ندارد این است که هیأت از سه سال گذشته در مکاتبات خود به اداره کل ورزش و جوانان متذکر شده بود که اگر فکری به حال محل تمرین ورزشکاران رشته تیراندازی نکند این رشته در سال‌های آینده به سوی تعطیلی کشیده خواهد شد
شروع فصل جدید لیگ برتر بدون حضور تیراندازان قم
از چهاردهمین روز شهریور ماه طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ فدراسیون تیراندازی استارت سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر تیراندازی مردان ایران زده شد، لیگی که در آن هفت تیم حضور دارند و فقط جای تیم هیأت‌ تیراندازی قم در آن خالی است، تیمی که نفرات خود را به سایر تیم‌ها فرستاد و خودش از لیگ بازماند.
لیگی که در آن تیم‌های نزاجا و ساچمه بیژن با شکست تیم‌های شرکت ملی حفاری و هیات اردبیل در رشته تفنگ بادی به برتری رسیدند و در تپانچه بادی نیز تیم‌های تیراندازی مقاومت، هیات اردبیل و نزاجا با برتری مقابل تیم های زائر، ساچمه بیژن و شرکت ملی حفاری به پیروزی دست رسیدند.
در شرایطی که شبکه سراسری خبر، شبکه رادیویی ورزش، شبکه ورزش سیما، خبرگزاری فارس، خبرگزاری صدا و سیما و چندین رسانه مهم کشور این رقابت‌ها را به شکل زنده پوشش دادند اما تیراندازی قم فرصت بسیار ارزشمندی را از دست داد، فرصتی که قطعا در آینده حسرت آن را می‌خورد.متقیان‌نژاد: توان مالی برای عقد قرارداد با اعضای تیم را نداشتیم.
محمدجواد متقیان‌نژاد راجع به این موضوع اظهار کرد: مهمترین دلیل کناره‌گیری از این رقابت‌ها مشکلات مالی است که همواره با آن دست به گریبان بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: ما توان مالی برای عقد قرارداد با اعضای تیم را نداشتیم، شما خوب می‌دانید که دیگر تیم‌ها با نفرات خود دارای قرارداد رسمی هستند و تیراندازان حاضر در لیگ برتر از این طریق درآمدزایی می‌کنند، در شرایطی که ما هزینه‌های حضور تیم در مسابقات را به سختی تامین می‌کردیم.
نمی‌توانستیم پیشرفت تیراندازان قم را فدای حضور در لیگ برتر کنیم
دبیر هیأت‌ تیراندازی استان قم اضافه کرد: اکثر نفراتی که عضو تیم قم در لیگ برتر تیراندازی بودند به واسطه توانایی بالایی که در این رشته دارند، مورد توجه دیگر تیم‌های حاضر در لیگ بودند و پولی که ما نداشتیم به آنها پرداخت کنیم، سایر تیم‌ها با عقد قرارداد رسمی به آنها می‌پرداختند.
وی تاکید کرد: ما نمی‌توانستیم آینده و پیشرفت تیراندازان قم را فدای حضور خودمان در لیگ برتر کنیم، حامی و پشتیبان مالی هم نداشتیم به همین خاطر قید حضور در لیگ برتر را زدیم تا جلوی پیشرفت تیراندازان شایسته قم را نگیریم، آنها مورد توجه دیگر تیم‌ها بودند و اکنون در لیگ برتر بازی می‌کنند.
مهره‌ساز: 3 سال پیش متذکر شدیم تیراندازی قم تعطیل می‌شود
رئیس هیأت‌ تیراندازی استان قم نیز راجع به کناره‌گیری قم از لیگ برتر گفت: یکی از مهمترین دلایلی که تیم قم در این مسابقات حضور ندارد این است که هیأت از سه سال گذشته در مکاتبات خود به اداره کل ورزش و جوانان متذکر شده بود که اگر فکری به حال محل تمرین ورزشکاران رشته تیراندازی نکند این رشته در سال‌های آینده به سوی تعطیلی کشیده خواهد شد.
حسین مهره‌ساز تصریح کرد: نبود ورزشکار و افت چشمگیر جامعه آماری یکی از مشکلات بزرگ این رشته است و علاقمندان و ورزشکاران گذشته به دلیل موقعیت بسیار بد مکان تمرین دیگر تمایلی به حضور در سالن و تمرین ندارند و می‌توان گفت بخش آقایان نیمه تعطیل شده و اگر راه چاره‌ای پیدا نشود بخش بانوان نیز به زودی دچار این مشکل خواهد شد.
موقعیت نامطلوب سالن تمرین تیراندازان
وی خاطرنشان کرد: حتی در مراسم قرعه‌کشی این مسابقات هم شرکت کردیم و نیت‌ هیأت این بود که با تیم جوانان و نوجوانان در لیگ برتر حضور داشته باشیم، اداره کل هم گفت حمایت لازم را انجام می‌دهد ولی متاسفانه به دلیل موقعیت بسیار نامطلوب سالن تیراندازی شهید زین‌الدین در منطقه نوبهار، خانواده‌های ورزشکاران نوجوانان و جوانان ما تمایلی به حضور و شرکت فرزندانشان در این سالن و مکان نداشتند و تیم ما به حد نصاب ورزشکار نرسید.
قید حضور در لیگ دسته اول را هم زدیم
رئیس هیأت تیراندازی استان قم با بیان اینکه تعدادی زیادی از چهره‌های شاخص تیم که نفرات بومی این رشته هستند به دلیل مشکلات مکان تمرین از قم به سایر تیم‌ها رفتند، تصریح کرد: ما بعد از کناره‌گیری از لیگ برتر می‌خواستیم در لیگ دسته اول شرکت کنیم ولی به واسطه محدودیت‌هایی که داشتیم حتی مجبور به انصراف از حضور در این لیگ دسته اول کشور هم شدیم.
وی در پایان اظهار کرد: برای همین مسابقات المپیاد استعدادهای برتر کشور جوری تمرینات را برنامه‌ریزی کردیم که یکی از اعضای خانواده ورزشکاران خودش بتواند در موقع تمرین فرزندش را همراهی کند و در سالن حضور داشته باشد که از نظر رفت و آمد برای این نوجوانان مشکلی پیش نیاید، شما ببینید ما تا چه حد مشکلات داریم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/179378/تیراندازی-در-قم-ممنوع-شد
بستن   چاپ