آریا جوان
احمد توکلی در گفت‌وگو با خبر فوری:
مطامع دنیایی در مجلس زیاد شده / اصل باید بر آشکار بودن رای باشد
شنبه 30 شهريور 1398 - 02:28:31
آریا جوان - رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت معتقد است که در شرایط کنونی کشور، مصلحت این است که آرای نمایندگان مجلس آشکار باشد.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبر فوری در خصوص ضرورت شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق قوانین موجود، آرای نمایندگان در مجلس مخفی است مگر اینکه نمایندگان تقاضایی غیر از این را داشته باشند.
وی بیان کرد: حکمت این قانونی این است که نمایندگان تحت فشار سازمان و یا دولت از افشای رای شان پرهیز کنند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس ادامه داد: از آنجا که گاهی با تنبیه نمایندگان از طریق منع اختصاص بودجه حوزه های انتخاباتی آنان مواجه می شویم و چون نمایندگان می خواهند به مردم خود خدمت کنند، از علنی شدن آرا پرهیز می کنند.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور، مجلس ضعف خود را از این طریق می پوشاند، عنوان کرد: متاسفانه چون مطامع دنیایی در مجالس زیاد شده، پنهان کاری رای یک ضرر مضاعف را با خود به همراه دارد.
این اقتصاد دادن تصریح کرد: ممکن است جو جامعه و فشار اجتماعی در انجام کاری و نظر نماینده چیز دیگری باشد بنابراین نماینده دو رویی می کند و هم مطامع خود و هم ظاهرش را برای مردم حفظ می کند.
توکلی افزود: بنابراین من نظرمصلحت کشور این است که اصل بر آشکار بودن رای باشد مگر این که جایی اقتضا کند و اکثریت قاطع مجلس رای دهند تا رای‌گیری مخفی شود.
وی توضیح داد: به این معنا که اصل بر شفافیت و آشکار شدن باشد اما اگر پیشنهاد دادند که آشکار شدن ممکن است مضراتی داشته باشد آرا آشکار نباشد که این موضوع خیلی کم پیش می آید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/181108/مطامع-دنیایی-در-مجلس-زیاد-شده---اصل-باید-بر-آشکار-بودن-رای-باشد
بستن   چاپ