آریا جوان
تاکید رئیس انجمن سنگ ایران بر افزایش فراوری و ارزش افزوده در این صنعت
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 13:18:31
آریا جوان - رئیس انجمن سنگ ایران بر لزوم توجه به فراوری نهایی و ایجاد ارزش افزوده در صنعت سنگ تاکید کرد و تعیین عوارض برای فراوری سنگ را سبب محدود شدن بازارهای صادراتی دانست.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی؛ ابوالقاسم شفیعی در آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نیم ور محلات که از روز گذشته آغاز به کار نمود، با بیان مطلب فوق، گفت : البته خام فروشی نیز لازم و امری نادرست نیست، اما باید به مباحثی چون نیروی انسانی ماهر، افزایش ارزش افزوده و توسعه صادرات نیز که با مشکل روبه رو هستیم، توجه بیشتری شود. همچنین میزان ذخایر، بهره‌وری و تغییرات تکنولوژی کارخانه ها نیز در صادرات مواد خام مورد توجه قرار گیرد.
وی به عدم تقاضا در بازار به دنبال رکود 57 درصدی صنعت ساختمان اشاره کرد و افزود : در استان مرکزی و محلات برندهای کارخانجات سنگ‌بری با تجهیزات جدید ایجاد شده است، اما تا کنون تعداد کمی از این کارخانجات موفق به صادرات سنگ فرآوری شده‌اند و در این شرایط، غالب سنگ‌بری‌های کشور و حتی سنگ‌بری‌های محلات با انبارها و کارخانه‌های مملو از سنگ بریده مواجه هستند.
شفیعی مسائل صادرات و تولید سنگ فرآوری شده را با سنگ کوپ بسیار متفاوت و سهم اندکی از تولید در کشور را به شکل کوپ دانست و بیان کرد : ایران به بازارهای مصرف استاندارد بین‌المللی، صادرات محدودی انجام داده و بخش عمده صادرات کنونی ما به بازار عراق است که حتی خسارت به همراه دارد و با توجه به قیمت های خرید، هزینه برش آن هم تامین نمی‌شود.
رئیس انجمن سنگ ایران تعیین عوارض در زمینه صادرات سنگ در کشور را در دولت های نهم و دهم، سبب وارد شدن خسارات بسیاری عنوان کرد و گفت : حتی یک برگ کارشناسی در وزارتخانه صمت وجود ندارد که نشان دهد، این اقدام برای حوزه سنگ و فعالان این بخش مثبت بوده است.
شفیعی تاکید کرد : با وضع عوارض 70 درصدی، رقم صادرات از 970 هزار تن در سال 88 به 520 هزار تن رسید و در عمل بازار برای ترک‌ها باز شد و تلاش 20 ساله فعالان صنعت سنگ کشور در 43 کشور دنیا پوچ شد، در واقع اعمال این عوارض مصادره اموال و زحمات فعالان این حوزه بود.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که در ایران فعالان حوزه سنگ، امکان دریافت و پرداخت LC ندارند و وقتی خود تحریمی هم به مشکلات اضافه ‌شود، هیچ عقل سلیمی این هزینه‌ها را متقبل نمی‌شود.
شفیعی با بیان اینکه در شرایط کنونی تحریم‌ها، فعالان حوزه سنگ به رغم همه مشکلات و موانع پیش رو، برای ورود یک دلار به کشور تلاش کرده و این صنعت را حفظ کرده‌اند، ادامه داد : 600 کارخانه سنگ بری در از زمان دولت اصلاحات تاکنون، با استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی مجهز به ماشین آلات پیشرفته شدند که متوسط ظرفیت تولید این واحدها 200 هزار متر مربع است در حالی که 10 هزار متر مربع این میزان هم صادر نمی شود.
گفتنی است، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران از 16 تا 19 مهرماه سال جاری، در نیم ور محلات دائر است.
46

http://www.javanannews.ir/fa/News/190514/تاکید-رئیس-انجمن-سنگ-ایران-بر-افزایش-فراوری-و-ارزش-افزوده-در-این-صنعت
بستن   چاپ