آریا جوان
مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران:
سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران فرآیندی رو به رشد دارد
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 17:30:15
آریا جوان - مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران گفت: کشورهای آسیایی در زمینه جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر مورد اقبال دیگر کشورهای جهان واقع شده‌اند و ایران نیز در این زمینه فرآیندی رو به رشد دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا زرنوخی امروز (چهارشنبه، 17 مهرماه) در نشست تخصصی «استارت‌آپ‌ها و زیست‌بوم نوآوری در صنعت» در دومین روز پنجمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو درباره سرمایه‌گذاری خطرپذیر و اکوسیستم صنعت نفت گفت: انجمن سرمایه خطرپذیر ملی این واژه را به عنوان پول‌های فراهم شده برای سرمایه‌گذاری توسط افراد حرفه‌ای برای کمک اقتصادی قابل ملاحظه در کنار کمک‌های مدیریتی به شرکت‌های جوان و باانگیزه‌ای که توان بالقوه برای توسعه دارند، تعریف کرده است.
وی درباره ویژگی‌های اصلی سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) اظهار کرد: واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی، تلاش فعال در اداره و مساعدت شرکت‌ها، کسب سود سرمایه‌گذارهای خطرپذیر از طریق خروج از شرکت و سرمایه‌گذاری به‌منظور رشد داخلی شرکت‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های اصلی سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.
مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران با بیان اینکه اکنون آسیا به‌شدت مورد اقبال بازارهای جهانی قرار گرفته است و کشورهای محوری آن نیز چین و هند هستند، تصریح کرد: از سال 2013 تا سال 2018 حوزه‌های انرژی در بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سراسر جهان سهم بسیار خوبی داشته‌اند و این موضوع در ایران نیز رو به رشد است.
زرنوخی با اشاره به اینکه اکنون 6 سال از حضور سرمایه‌گذارهای خطرپذیر به ایران می‌گذرد، به ارائه پیشنهادهایی درباره سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرداخت و گفت: ایفای نقش محوری صنعت نفت در به‌کارگیری نوآوری و فناوری، طراحی ساختار مناسب سرمایه‌گذاری خطرپذیر با رویکرد سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی (CVC)، شناسایی ظرفیت‌های شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها در این زمینه بسیار موثر است.
صنعت نفت وارد دوران تغییرات فناوری شده است
محمد مصطفوی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، هم در ادامه این نشست با اشاره به اینکه امروزه استارت‌آپ‌ها اقتصاد دنیا را دچار تغییر کرده‌اند، اظهار کرد: این تغییرات بر فرهنگ، الگوهای کسب‌وکار و سازمان‌ها موثر بوده است.
وی با بیان اینکه در دهه 90 استارت‌آپ‌ها در آمریکا و به تبع آن اروپای غربی بسیار موفق بودند، افزود: شرکت‌های نفتی نیز به اهمیت این شرکت‌ها پی برده‌اند و صنعت نفت نیز وارد دوران تغییرات فناوری شده است.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت با اشاره به اینکه ایده‌های تغییردهنده جوانان خلاق می‌تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند، ادامه داد: این گروه‌های استارت‌آپی ظاهر کسب‌وکار شرکتی ندارند.
مصطفوی با تأکید بر اینکه گروه‌های خلاق برای حفظ حیات خود به منابع مالی نیاز دارند که ایده خود را به نتیجه برسانند، تصریح کرد: تأمین مالی بانک‌ها الگوی دارایی‌محور است و این استارت‌آپ‌ها دارایی ندارند که به عنوان تضمین بگذارند.
حرکت به سمت استخراج نفت به روش BIO
رشید قانعی، رئیس هیئت مدیره شرکت شتاب‌دهنده آبان، نیز در این نشست با اشاره به مفهوم جدید استارت‌آپ‌ها یادآور شد: این تیم‌ها محصول یا خلاقیتی دارند که مشکل بزرگی را برطرف می‌کند و در عین حال کسب‌وکار وسیعی را نیز به وجود می‌آورند.
وی تأکید کرد: استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاری محدود و در مدت زمان کوتاهی به ارزش افزوده بالایی دست پیدا می‌کنند.
قانعی با اشاره به اینکه استخراج نفت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، تصریح کرد: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که استخراج نفت را با استفاده از روش BIO صورت دهند.
وی به اعتماد یک شرکت پتروشیمی به یکی از شرکت‌های استارت‌آپی در سه سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: این شرکت استارت‌آپی موفق به تولید محصولی شد تا فشار بالای ایجاد شده در خطوط انتقال را با هزینه سرمایه گذاری بسیار پایینی رفع و در کنار آن ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.
هدف وزیر نفت ورود ایده‌ها و نوآوری‌ها به صنعت نفت است
علی صادقی مجرد، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده صماتک هم در این نشست تخصصی گفت:در نشست‌هایی که با آقای زنگنه داشتم متوجه شدم ایشان به دنبال رویکردی برای ورود ایده‌ها و نوآوری‌ها به صنعت نفت هستند.
وی تصریح کرد: مدت‌هاست استارت‌آپ‌ها و نخبگان نفتی به دنبال مسائلی هستند که شاید امروز مشکل صنعت نفت نباشد، اما تا چند سال آینده به مسائل کلیدی نفت تبدیل خواهد شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/190640/سرمایه‌گذاری-خطرپذیر-در-ایران-فرآیندی-رو-به-رشد-دارد
بستن   چاپ