آریا جوان
از مدرسه دلزده شده‎ ام
يکشنبه 21 مهر 1398 - 15:00:40
آریا جوان - از مدرسه دلزده شده‎ ام
٠
٠
خراسان / دختری هستم 15ساله. وضعیت درسی خوبی داشتم اما امسال به شدت از مدرسه دلزده شدم. هر وقت حرف مدرسه و امتحان می‎شود، از لحاظ فکری به هم می‎ریزم و سعی می‎کنم که به آن فکر نکنم. می‎ترسم سال آینده که وارد کلاس نهم می‎شوم، نتوانم به درستی درس بخوانم و به تصمیم‎گیری درانتخاب رشته‎ام لطمه وارد شود.
ممنون که سوالت را با ما درمیان گذاشتی. برای جواب دادن به آن، باید به دنبال دلایل کاهش علاقه به درس باشیم و بعد به این برسیم که چطوری می‎توانیم بهتر و باانگیزه درس بخوانیم. از آن‎جایی که در پیام شما درباره این دلایل اطلاعاتی وجود ندارد، ما علت‎هایی را که به‎طور کلی باعث کاهش علاقه به درس می‎شود، بررسی می‎کنیم اما چون گفته‎ای از مدرسه دلزده شده‎ای، کمی درباره انگیزه با هم گپ می زنیم. برای همه ما گاهی پیش می‎آید که علاقه‎مان به کارهایی که همیشه انجام می‎داده‎ایم کم شود و این قضیه نه فقط مربوط به درس خواندن و نه فقط مختص شماست. برای انجام هر کاری باید انگیزه، هدف و نیاز داشته‎باشیم. مشخصا اگر بخواهی برای درس خواندن، انگیزه بیشتری پیدا کنی، باید اول هدفت را مشخص کنی مثلا شغلی که دوست داری در آینده داشته‎باشی. حالا که هدف مشخص شد، می‎دانی که برای رسیدن به آن لازم است اطلاعات و مهارت‎هایی داشته‎باشی که از طریق درس خواندن، به دست می‌‎آیند. پیشنهاد می‎کنم آرزوها و برنامه‎های ذهنی‎ات را یادداشت کنی.حتی می توانی فهرستی از علایق و توانایی‎هایت را هم بنویسی.
انتظار زیادی دشمنِ انگیزه است
یکی از دلایل احتمالی کاهش علاقه به انجام هر کاری ازجمله درس خواندن، تمرکز زیاد از حد روی نتیجه است؛ به‎علاوه انتظار بیش ازحد داشتن. مثلا اگر توقع داشته‎باشی در همه امتحان‎ها نمره کامل بگیری و در غیر این‎صورت کارت را بی‎نتیجه بدانی، ممکن است به‎مرور زمان انگیزه‎ات را برای درس خواندن ازدست بدهی به‎ویژه وقتی هر سال، درس‎ها سخت‎تر می‎شود. درعوض می‎توانی به‎جای نمره، به این فکر کنی که درسی که خوانده‎ای چه کاربردهایی دارد و چطور می‎توانی اطلاعاتت را درباره سرفصل‎های مختلف آن افزایش بدهی. با این روش، مطالب هم بهتر در ذهنت حک می‎شود و هم موقع خواندن، لذت می‎بری. پیشنهاد دیگر من این است که هرگز خودت را با دیگران مقایسه نکن درعوض عملکرد فعلی‎ات را با عملکرد قبلی خود بسنج. اگر هر هفته عملکردت را در مقایسه با خودت بهتر کنی، بعد از یک‎سال پیشرفت قابل توجهی خواهی‎داشت. دوستانی که برای درس خواندن ارزشی قائل نیستند، می‎توانند یکی دیگر از دلایل بی‎علاقگی به درس و مدرسه باشند. می‎توانی همراه دوستی که اهداف و انگیزه‎های مشابه تو دارد، درس بخوانی؛ این شیوه برای بعضی‎ها جواب می‎دهد. تو هم می‎توانی امتحان کنی. مدتی با هم برنامه بریزید، مباحثه کنید و همدیگر را تشویق کنید.
نویسنده : نفیسه مشجری | کارشناس ارشد مشاوره

http://www.javanannews.ir/fa/News/192395/از-مدرسه-دلزده-شده‎-ام
بستن   چاپ