آریا جوان
صدا‌های مختلف را چگونه در فیلم‌ها تولید می‌کنند؟
دوشنبه 29 مهر 1398 - 2:18:03 PM
آریا جوان - می‌دانستید صدای غرش هیولای خشمگین را با بادکنک تولید می‌کنند؟ یا از بیکن سرخ شده برای بازآفرینی صدای باران استفاده می‌کنند؟ یا برای صدای راه رفتن اسب، به نارگیل ضربه می‌زنند؟ یا برای صدای مشت زدن، از انداختن تکه‌های گوشت استفاده می‌کنند؟

می‌دانستید صدای غرش هیولای خشمگین را با بادکنک تولید می‌کنند؟ یا از بیکن سرخ شده برای بازآفرینی صدای باران استفاده می‌کنند؟ فولی علم تقلید صدا با استفاده از منابع صوتی است و هنرمندان فولی (Foley) با استفاده از وسایل روزمره، صدا‌های خاصی را که در فیلم‌های مختلف می‌بینید بازآفرینی می‌کنند.
بداهه سازی و تخیل نامحدود به آن‌ها کمک می‌کنند تجربه فوق العاده‌ای از تماشای فیلم به ما ارائه دهند. آن‌ها واقعا جادو می‌کنند! ما تحت تاثیر کار‌های شگفت‌ انگیز هنرمندان فولی قرار گرفتیم و می‌خواهیم شما را هم کمی با حرفه آن‌ها آشنا کنیم. وقتش رسیده که از برخی کار‌های پشت صحنه لذت ببرید.
غرش هیولاها، مالیدن یک بادکنک

برای بازآفرینی صدای یک غرش پیچیده، از چیز ساده و بی‌خطری استفاده می‌شود: بادکنک! مثلا در بازسازی گودزیلا در سال 2014، هنرمندان فولی از یک بادکنک بادشده برای تولید اکثر صدا‌های غرش استفاده کردند. آن‌ها بادکنک را می‌مالیدند و صدای آن را ضبط می‌کردند.
صدای باران، بیکن سرخ شده

نیازی نیست هنرمندان فولی منتظر باران باشند تا صدای آن را ضبط کنند. حتی گاهی صدای باران واقعی به اندازه کافی بلند نیست. در این صورت، آن‌ها از صدای سرخ شدن بیکن در تابه استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از صدای ریختن برنج هم بدین منظور استفاده کنند.
صدای له کردن، کرفس

هنرمندان فولی برای بازآفرینی صدای شکستن استخوان‌ها یا له شدن چیز‌ها زیر پای موجودات عظیم الجثه از یک تکه ساقه کرفس استفاده می‌کنند! صدای کرفس برای تقلید صدا‌های ترد عالی‌ است و تفاوت شک‌برانگیزی ایجاد نمی‌کند.
صدای راه رفتن اسب، نارگیل

وقتی به پوست نارگیل خالی و خشک روی یک سطح سخت ضربه می‌زنید، صدای آشنایی ایجاد می‌شود. این همان صدایی است که سم اسب‌ها هنگام برخورد با زمین تولید می‌کنند. این ابزار بداهه به تولید صدای هر نوع گامی کمک می‌کند و یک جایگزین ارزان و آسان برای هنرمندان فولی است!
صدای پرتاب و تعویض تیرِ کمان، بامبو

ضبط صدای پرتاب تیر هنگام فیلمبرداری کار سختی است. در این شرایط، یک شاخه کوچک بامبو می‌تواند فیلمسازان را نجات دهد. با تکان دادن سریع شاخه بامبو در مقابل میکروفون، هنرمندان فولی می‌توانند صدایی که نیاز دارند را ضبط کنند.
صدای شلیک، منگنه‌کوب

یک منگنه کوب سنگین وسیله مناسبی برای ایجاد صدای تیراندازی است و به هنرمند اجازه می‌دهد صحنه را کنترل کرده و جلوه‌های ویژه آن را کم و زیاد کنند.
راه رفتن در برف، نشاسته ذرت

قدم زدن در برف ترد و تازه صدای واقعا شگفت انگیزی دارد. نشاسته ذرت یک جایگزین عالی برای بازآفرینی آن داخل استودیو است. هنرمندان مقدار زیادی نشاسته ذرت را داخل یک جعبه بزرگ می‌ریزند، کفش‌های مخصوص می‌پوشند و در آن راه می‌روند. در ضبط، نمی‌توانید با اطمینان بگویید کدام صدای برف واقعی و کدام کار یک هنرمند فولی است.
صدای طوفان، ورقه‌های آلومینیوم

از اشیای مختلفی برای ایجاد صدا‌های واقعی می‌توان استفاده کرد که یکی از آن‌ها ورقه‌های بزرگ فویل آلومینیومی هستند. تاب دادن و تکان دادن آن‌ها در مقابل میکروفون، صدای طوفان را به یاد شنوندگان می‌آورد. بعد از افزودن چند جلوه جانبی دیگر، می‌توان از آن به عنوان صدای آب و هوای بد فیلم‌ها استفاده کرد.
صدای مشت زدن، تکه‌های گوشت

برای این کار لازم نیست کسی را کبود کنند. هنرمندان برای تولید صدای ضربه و سیلی از صدای افتادن گوشت خام روی یک سطح سخت استفاده می‌کنند. همچنین گاهی به گوشت مشت می‌زنند. با استفاده از کتاب‌های بزرگ هم می‌توان این صدا را ایجاد کرد.
صدای تاب خوردن، لولای زنگ زده

صدای تاب خوردن در بسیاری از فیلم‌ها برای ایجاد فضای پرتنش استفاده می‌شود. برای این کار، هنرمندان فولی از چیز‌هایی مثل لولای زنگ زده استفاده می‌کنند. همچنین از لولای زنگ زده برای تولید صدای در‌های قدیمی هم استفاده می‌کنند. این صدا برای فیلم‌های ترسناک مناسب است.
صدای ضربان قلب، سطل آشغال

در بسیاری از صحنه‌های ترسناک یا احساسی به صدای ضربان قلب نیاز است. سطل زباله پلاستیکی شاید رمانتیک نباشد، اما برای بازآفرینی صدای قلب مورد نیاز، عالی است. هنرمندان آن‌ها را برعکس می‌کنند و به صورت ریتمیک به ته سطل ضربه می‌زنند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.
صدای افتادن، کتاب‌های بزرگ

معمولا بدن که روی زمین می‌افتد صدای کُند و سنگینی ایجاد می‌کنند. هنرمندان فولی از روش ساده‌ای برای بازآفرینی این صدا بدون اینکه کسی آسیب ببیند استفاده می‌کنند. آن‌ها کتاب‌های سنگین را روی زمین می‌اندازند یا حتی می‌کوبند تا به صدای موردنیاز برسند.
صدای آتش، پلاستیک حباب دار یا کاغذ آشپزی

آتش واقعی همیشه سروصدا ندارد، هرچند همیشه تسکین دهنده و رضایت بخش است. پلاستیک‌های حباب دار بسته بندی برای ایجاد فضای مناسب فیلم‌ها استفاده می‌شوند.
صدای از تخم درآمدن یا شکستن تخم مرغ، قیف بستنی

از قیف بستنی خشک برای ایجاد صدای شکستن و ترک خوردن پوست تخم مرغ استفاده می‌شود. در برخی فیلم ها، موجودات مختلف از تخم‌های مختلف بیرون می‌آیند. در این صورت، هنرمندان در حالی که دستکش پلاستیکی پوشیده از صابون مایع پوشیده اند، خربزه‌ها را له می‌کنن تا صدای مرطوب آن را تولید کنند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/197000/صدا‌های-مختلف-را-چگونه-در-فیلم‌ها-تولید-می‌کنند؟
بستن   چاپ