آریا جوان
معرفی موزه‌های شهر تهران؛ 10 تا از بهترین‌ها
سه شنبه 14 آبان 1398 - 11:27:42 AM
آریا جوان-

برترین‌ها: شهر بزرگ و زیبای تهران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است، تا جایی که می‌تواند به اندازه کافی رسالت خود را به عنوان پایتخت کشور به جا بیاورد، از پارک و سینما و انواع و اقسام مراکز خرید گرفته تا مناطق تاریخی و فرهنگی.

در این میان، اما وجود موزه‌های متنوع و متعدد در سطح شهر امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود و نقطه عطفی در گردشگری تهران به شمار می‌رود، به همین دلیل نیز در این مطلب تصمیم داریم به سراغ 10 موزه مهم و جذاب در شهر تهران بپردازیم و شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

1. موزه کاخ گلستان

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

کاخ موزه گلستان به عنوان یکی از پربازدیدترین موزه‌های تاریخی در شهر تهران شناخته می‌شود. این موزه در خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ قرار دارد و به دوران قاجار بازمی‌گردد.

ساخت کاخ گلستان مربوط به چیزی حدود 200 سال پیش است و دارای بخش‌های جذابی اعم از ایوان تخت مرمر، تالار آینه، تالار سفر خانه، تالار الماس، کاخ شمس‌العماره، عمارت بادگیر، تالار سلام و... است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه نگارخانه‌ای است که در آن آثار هنرمندان قاجاری در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

علاوه بر این آثار نقاش مشهور و برجسته ایرانی، کمال‌الملک نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود. برای بازدید از موزه کاخ گلستان می‌توانید در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 5 و نیم بعد از ظهر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 4 و نیم بعد از ظهر مراجعه کنید.


2. موزه ملی ایران

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

موزه ملی ایران، یکی از هیجان‌انگیزترین موزه‌های موجود در شهر تهران است که در خیابان سی تیر واقع شده است. این موزه دارای آثار و اشیایی تاریخی است که قدمت آن‌ها به دوران باستان می‌رسد، به همین دلیل نیز می‌توان گفت که این موزه ملی یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران است که در سال 1316 احداث شد و به عنوان موزه مادر نیز شناخته می‌شود.

این موزه به دو بخش کلی ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم شده است. در بخش ایران باستان آن آثاری تاریخی از دوران پارینه‌سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته می‌شود و در بخش اسلامی آن نیز آثار دوران بعد از اسلام قابل بازدید هستند.

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

نکته حائز اهمیت در رابطه با موزه ملی ایران آن است که این مکان به عنوان مهم‌ترین موزه در رابطه با نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران شناخته می‌شود. گستردگی آثار موجود در این موزه حتی تا هشتصد هزار سال پیش را نیز شامل می‌شود و می‌توان با بازدید از آن غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دستاورد‌های اولیه ایرانیان را به خوبی حس کرد.

برای بازدید از این موزه می‌توانید در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از هر مراجعه کنید.


3. موزه هنر‌های معاصر

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

موزه هنر‌های معاصر در میان افرادی که اهل هنر هستند و بازدید از اماکن هنری برایشان جذابیت دارد در اولویت قرار می‌گیرد. این موزه دارای ترکیبی از معماری سنتی و مدرن بوده و در سال 1356 شروع به کار کرده است. آثار هنرمندان معاصر بسیاری در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود و پویایی و روح فضا اولین چیزی است که در زمان بازدید از آن حس خواهید کرد.

در این موزه آثار مهمی از هنرمندانی شاخص همچون گوگن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، پولات، سهراب سپهری، پرویز تناولی و... قابل بازدید هستند. جالب است بدانید که در برخی از روز‌های سال رویداد‌های هنر‌های تجسمی بسیاری نیز در این موزه برگزار می‌شود که جذابیت آن را چندین برابر می‌کند. این موزه در خیابان کارگر شمالی و در نزدیکی موزه فرش است و به همین دلیل با مراجعه به آن می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از موزه فرش نیز بازدید کنید.

برای بازدید از موزه هنر‌های معاصر تهران می‌توانید همه روزه به‌جز ایام سوگواری از ساعت 9 صبح تا 5 و نیم بعد از ظهر مراجعه کنید. ناگفته نماند که ساعات کار این موزه در روز‌های جمعه از ساعت 2 بعد از ظهر خواهد بود.


4. کاخ سعدآباد

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

کاخ سعدآباد از محبوب‌ترین کاخ‌های شهر تهران است که در خیابان ولیعصر، زعفرانیه قرار دارد. این کاخ در ابتدا مربوط به خاندان قاجار بوده و بعد از آن به خاندان سلطنتی پهلوی اختصاص پیدا کرد.

در سال 1300 رضاشاه این کاخ را برای زندگی خود انتخاب کرد و محمدرضاشاه نیز مدتی در این کاخ اقامت داشت. بعد از پیروزی انقلاب کاخ سعدآباد به عنوان یک موزه پرطرفدار شروع به کار کرد و با استقبال بالایی از سوی بازدیدکنندگان روبه‌رو شد.

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

برای بازدید از این موزه می‌توانید در تمامی ایام هفته به غیر از روز‌های دوشنبه و همین‌طور ایام سوگواری در نیمه اول سال از ساعت 8 و نیم صبح تا 5 و نیم بعد از ظهر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 4 و نیم بعد از ظهر مراجعه نمایید.


5. موزه جواهرات ملی

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

موزه جواهرات ملی واقع در خیابان فردوسی نیز جذاب‌ترین موزه‌های شهر تهران است که به عنوان خزانه‌ای از جواهرات سلطنتی شناخته می‌شود.

جواهرات موجود در این موزه در 36 بخش کلی دسته‌بندی می‌شوند که شامل زیورآلات تزئینی، تاج و نیم تاج، جقه‌ها، گلدان، سرپوش غذا، قلیان، سنجاق، تخت و... هستند. اصلی‌ترین جواهرات این مجموعه الماس دریای نور، تخت طاووس، تخت نادری و همین‌طور کره جواهر هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

برای بازدید از این موزه می‌توانید روز‌های شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر مراجعه نمایید. این موزه در روز‌های چهارشنبه تا جمعه و همین‌طور تعطیلات رسمی تعطیل است.


6. خانه و موزه مقدم

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

موزه و خانه مقدم در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این موزه که مابین خیابان شیخ هادی و ولیعصر است مربوط به دوران قاجار و متعلق به استاد محسن مقدم است. او از اولین و بزرگ‌ترین باستان شناسان ایرانی است که اشیاء گران‌بهایی را در زندگی خود جمع‌آوری کرده است.

در موزه مقدم علاوه بر معماری زیبا و فضای دلنشین خانه شما می‌توانید با این آثار جمع‌آوری‌شده نیز روبه‌رو شوید. جالب است بدانید که نشان دانشگاه تهران نیز از طراحی‌های استاد مقدم است.

این موزه در سال 1388 بعد از مرمت صورت گرفته برای بازدید عمومی شروع به کار کرد. برای بازدید از این موزه می‌توانید تمامی روز‌های هفته به‌جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت 9 صبح تا 4 و نیم بعد از ظهر مراجعه نمایید.


7. باغ موزه قصر

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، چهارراه قصر یکی از جذاب‌ترین موزه‌های مربوط به دوران قاجار است زندان قصر در سال 1308 به دست رضاشاه و در میان خرابه‌های قصر قاجاری ساخته شد. این زندان دارای چیزی حدود 192 اتاق است که هر کدام گنجایش 800 زندانی را داشته‌اند.

این زندان به عنوان اولین زندان پایتخت شناخته می‌شود و امروزه به عنوان یکی از آثار ملی ایرانی به ثبت رسیده است. این باغ موزه در سال 1391 برای بازدید عموم شروع به کار کرد. بنای این موزه قصری از دوران قاجار را نشان می‌دهد که در نهایت به یک زندان تغییر کاربری داده است. شما می‌توانید برای بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 2 بعد از ظهر تا 9 شی مراجعه نمایید.


8. موزه سینمای ایران

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

یکی از موزه‌های پرطرفدار در میان هنرمندان عرصه سینما موزه سینمای ایران است که در خیابان ولیعصر تهران و عمارت باغ فردوس قرار گرفته است. این موزه نمایی از تاریخ صدساله ایران را نشان می‌دهد. عمارت باغ فردوس با معماری مربوط به دوران قاجار دارای گچ‌بری‌های زیبایی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند.

در گنجینه این موزه عکس‌ها و تجهیزاتی از دوره‌های مختلف سینما، یادگاری‌هایی از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی، اسناد مربوط به سینما، جوایز و تندیس‌های هنرمندان و... به نمایش گذاشته می‌شوند و هر کدام به نوبه خود می‌توانند جذابیت بسیاری را برای مخاطبین و بازدیدکنندگان به همراه داشته باشند.

شما می‌توانید برای بازدید از این موزه در ایام هفته از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر و در روز‌های جمعه و اعیاد از ساعت 11 صبح تا 7 بعد از ظهر مراجعه نمایید. ناگفته نماند که این موزه در روز‌های شنبه تعطیل است.


9. شهرک سینمایی غزالی

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

شهرک سینمایی غزالی یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین موزه‌های شهر تهران است که در اتوبان تهران- قم قرار گرفته است. در این شهرک شما با محوطه بزرگی روبه‌رو می‌شوید که برای ساخت و بازسازی تهران قدیم طراحی شده است.

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

این شهرک در سال 1358 توسط علی حاتمی و به منظور قرارگیری لوکیشن و دکور‌هایی از فیلم‌های سینمایی تاریخی ایرانی ساخته شد. دکور‌هایی از تهران قدیم و هم‌چنین شهر‌های اورشلیم، کوفه و... نیز در این شهرک قابل بازدید هستند. برای بازدید از این موزه می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر مراجعه نمایید.


10. موزه آبگینه و سفالینه

معرفی موزه‌های شهر تهران، 10 تا از بهترین‌ها!

این موزه که در خیابان سی تیر تهران واقع شده است به طور تخصصی به نمایش ظروف و اشیای آبگینه و سفالینه از گذشته‌های دور تا قرون گذشته می‌پردازد. این موزه در گذشته خانه و محل کار قوام‌السلطنه قاجاری بوده است و از این نظر دارای معماری و آجرکاری‌هایی زیبا و منحصربه‌فرد است.

این موزه به طور کلی دارای 5 تالار اصلی است که شامل تالار مینا، تالار بلور، تالار صدف، تالار زرین و هم‌چنین تالار لاجورد می‌شود که هر کدام مجموعه‌ای ظریف‌ترین آثار تاریخی ایرانی به شمار می‌آیند.

در این موزه می‌توان از آثار سفالی مربوط به گذشته‌های دور تا 4000 سال قبل از میلاد گرفته تا ظروف شیشه‌ای مدرن روبه‌رو شد.
شما می‌توانید برای بازدید از این موزه همه روزه به‌جز روز‌های دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر مراجعه نمایید.



http://www.javanannews.ir/fa/News/207908/معرفی-موزه‌های-شهر-تهران؛-10-تا-از-بهترین‌ها
بستن   چاپ