آریا جوان
نسل جدید کیا اپتیما 2020 معرفی شد
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 20:59:43
آریا جوان - طراحی سدان خانوادگی کیا برای تولید در سال 2020 متحول شده است. نسل جدید اپتیما تأکید بیشتری بر ظاهر اسپرت و مدرن خواهد داشت.

حدود یک سال پس از تغییر نسل هیوندای سوناتا، کیا اپتیما هم با چهره‌ی جدید رونمایی شده است. با حضور هیوندای در راس سهام‌‌داران خودروسازی کیا موتورز، محصولاتی مثل سوناتا و اپتیما با پلتفرم و امکانات فنی مشابه در سال‌های اخیر تولید شدند. با این اوصاف، تحول در اپتیما 2020 پس از تغییرات انقلابی هیوندای در سوناتا قابل پیش‌بینی بود. حدود 20 سال از تولید نسل اول اپتیما می‌گذرد. این خودرو با هدف افزایش فروش کیا موتورز در بازار جهانی، جایگزین مدل کردوس (Credos) شد که عرضه‌ی محدود به کره‌جنوبی و استرالیا داشت. نسل دوم اپتیما سال 2005 تا 2010 به تولید رسید و با فیس‌لیفت سال 2008 وارد ایران شد. نسل جدید اپتیما برای تولید در سال 2020، یک دهه پس از معرفی مدل قبلی رونمایی شده است. از سال 2010 تاکنون، تغییر چشم‌گیر ظاهری و فنی در اپتیما دیده نشده بود. این محصول، حالا با نسل جدید و کد K5 در کره‌جنوبی پیش‌فروش می‌شود تا عرضه‌ی جهانی خود را طی ماه‌های آینده آغاز کند.
اپتیما برای نسل جدید از جلوپنجره و چراغ‌های باریک همراه‌با سبک دماغه‌ی ببر (Tiger Nose) استفاده می‌کند تا علاوه‌بر ایجاد تحول در طراحی رو‌به‌رو، تاحدودی وفادار به گذشته و دیگر محصولات مدرن کیا باشد. برآمدگی سپر و کاپوت جلو، چراغ‌ها را عقب‌تر از بدنه با حالت تهاجمی و اسپرت نشان می‌دهد. ابتکار جاسازی نوار روشنایی روز در امتداد لبه‌ی کاپوت که پیش‌تر در سوناتا دیده بودیم، حالا در اپتیما به شیوه‌ای متفاوت اجرا شده است. این ترفند احتمالا در محصولات بعدی کیا نیز استفاده خواهد شد.
نسل قبل اپتیما با کشیدگی سقف به سمت لبه‌ی کاپوت عقب، تأکید زیادی بر ویژگی‌های اسپرت داشت؛ اما یک خودروی فست‌بک محسوب نمی‌شد. مدل 2020 با افزایش اندازه‌ی شیشه‌ی عقب و کوتاه‌کردن بخش فلزی درپوش صندوق، بیش از گذشته نمای خودروهای فست‌بک، مثل آئودی A5 را تداعی می‌کند؛ اما هنگام گشودن قسمت بار، تمام شیشه بالا نمی‌رود و همچنان یک فست‌بک کامل نیست. نمای عقب اپتیما 2020 با پیروی از سوناتا 2020، چراغ باریک و سرتاسری دارد که البته المان‌هایی هماهنگ با نوار LED چراغ‌های جلو ارائه می‌کند. از دیگر نکات جالب در طراحی بدنه‌ی نسل جدید اپتیما می‌توان به خطی نقره‌ای رنگ اشاره کرد که از لبه‌ی شیشه‌ی سرنشین جلو و نزدیک آینه بغل تا صندوق عقب و سمت دیگر خودرو را پوشش می‌دهد.
هنوز تصاویر رسمی از فضای کابین اپتیما 2020 منتشر نشده است؛ اما از پیش‌نمایش‌های گرافیکی می‌توان حدس زد که سبکی الهام‌گرفته از محصولات مدرن بی‌ام‌و داشته باشد. با این شرایط، نمایشگر عریض با چیدمان افقی، مثل یک تبلت جدا از سطح، روی داشبورد نصب می‌شود و خروجی‌های تهویه‌ مطبوع هم به‌صورت یک مستطیل باریک، زیر آن قرار می‌گیرند. نسخه‌های آپشنال اپتیما، احتمالا مجهز به جوی‌استیک (به‌جای دسته‌دنده) و نمایشگر رنگی در جایگاه پنل پشت فرمان خواهند بود.
اپتیما، فعلا از پیشرانه‌های مرسوم در محصولات کیا و هیوندای پیروی می‌کند که شامل نمونه‌ی 1.6 لیتری توربوشارژ و 2/5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت‌های 180 و 190 اسب‌بخار است. به احتمال فراوان، نسخه‌ی هیبریدی همراه‌با پیشرانه‌ی 2 لیتری و موتور برقی 40 کیلوواتی نیز عرضه خواهد شد که مجموع قدرت 195 اسب‌بخار با گشتاور 320 نیوتن‌متر، میانگین مصرف سوخت 4.5 لیتر در 100 کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 9.5 ثانیه فراهم خواهد کرد. کیا در تلاش است تا آستانه قیمت اپتیما را در محدوده‌ی کم‌تر از 25 هزار دلار حفظ کند. روی کاغذ، تویوتا کمری و هوندا آکورد به دلیل قدمت تاریخی و هوادارن وفادار خود، شانس بیشتری برای فروش در بازار جهانی دارند؛ اما مسلما اپتیما 2020 با گارانتی ویژه و امکانات اضافی نسبت به رقبا، مشتریان تازه‌ای خواهد یافت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/216582/نسل-جدید-کیا-اپتیما-2020-معرفی-شد
بستن   چاپ