آریا جوان
کاهش شدید ارزش سهام تسلا بعد از معرفی وانت سایبرتراک
يکشنبه 3 آذر 1398 - 17:53:24
آریا جوان - برخلاف انتظارات، رونمایی از جدیدترین محصول تسلا با واکنش مثبت سهام‌داران مواجه نشد و طی 24 ساعت بعد از مراسم معرفی سایبرتراک، ارزش سهام تسلا 7 درصد کاهش یافت.

تبلیغات گسترده، همواره یکی از ترفندهای مهم ایلان ماسک و شرکت‌های تحت فرمان او برای جذب مخاطب بوده است. البته این شرایط برای وانت برقی تسلا با نام سایبرتراک هم از یک سال قبل آغاز شد. تصاویر متنوع، رندرهای گرافیکی و مصاحبه‌های آتشین ایلان ماسک در ماه‌های اخیر، انتظارات از وانت تسلا را به‌حدی بالا برد که میلیون‌ها نفر سایبرتراک را محصولی تاریخ‌ساز و انقلابی تصور می‌کردند.
تبلیغات و بزرگ‌نمایی توانایی‌های یک کالای تجاری، همواره ثمربخش و موفق نیست. چنانچه محصول نهایی عالی و بی‌نقص نباشد، انتظارات را به‌خوبی پاسخ نخواهد داد و تأثیر منفی بر محبوبیت کالا خواهد گذاشت. به‌نظر می‌رسد این شرایط، تاحدودی برای وانت برقی تسلا اتفاق افتاده باشد. سایبرتراک از نظر طراحی ظاهری با انتقادات منفی مواجه شده و بسیاری از طرفداران تسلا را ناامید کرده است.
از اولین ساعات اتمام مراسم رونمایی سایبرتراک، عده‌ی کثیری از سهام‌داران شرکت تسلا اقدام به فروش سهم خود کرده‌اند. ارزش هر سهم تسلا که هفته‌ی گذشته به 360 دلار رسیده بود، تا 332 دلار افت کرد و هم‌اکنون، 333 دلار ارزش دارد. حالا خالص دارایی‌های ایلان ماسک هم، 768 میلیون دلار کاهش یافته است؛ هرچندکه او همچنان در میان 50 انسان ثروتمند جهان باقی مانده و حدود 23/6 میلیارد دلار ثروت دارد.


دیگر نکته‌ی جالب توجه که احتمالا در کاهش ارزش سهام تسلا در روزهای گذشته تأثیرگذار بوده، شکستن شیشه‌های این خودرو در مراسم رونمایی است. درحالی‌که سقوط گوی فلزی روی شیشه از ارتفاع نسبتا زیاد، استقامت این بخش را به تماشاچیان ثابت کرده بود، پرداخت گوی توسط مدیر طراحی تسلا (دقایق یک تا دو در ویدئو کلیپ بالا) به فاجعه تبدیل شد تا هر دو شیشه‌ی جلو و عقب آسیب ببینند. البته حتی با این شرایط هم، استقامت پنجره‌های سایبرتراک نسبت به نمونه‌های معمول در خودروهای امروزی ثابت شد اما شکست این آزمایش در مقابل میلیون‌ها بیننده، صحت گفته‌های مدیران تسلا و کیفیت محصولات شرکت را زیر سؤال برد.
بیش از یک سال تا تولید انبوه و عرضه‌ی عمومی تسلا سایبرتراک زمان باقی مانده است. نتیجه‌ی پیش‌داوری برای موفقیت یا شکست تجاری این پروژه طی ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. ایلان ماسک ادعا کرده است، از زمان رونمایی سایبرتراک تاکنون، 146 هزار نفر برای پیش‌خرید وانت برقی تسلا ثبت‌نام کرده‌اند. البته این رقم باتوجه به پرداخت وجه 100 دلاری توسط علاقه‌مندان، نشانه‌ی عزم آن‌ها برای خرید محصول نهایی به قیمت 40 هزار تا 60 هزار دلار نیست. پس از رونمایی تسلا مدل 3 در سال 2017 هم، 450 هزار نفر برای خرید این خودرو در امریکا ثبت‌نام کرده بودند؛ اما تعداد خریداران نهایی هرگز اعلام نشد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/224493/کاهش-شدید-ارزش-سهام-تسلا-بعد-از-معرفی-وانت-سایبرتراک
بستن   چاپ