آریا جوان
جلسه کارگروه میراث فرهنگی ناملموس در حوزه ورزش برگزار شد
دوشنبه 18 آذر 1398 - 14:33:58
آریا جوان - جلسه کارگروه میراث فرهنگی ناملموس در حوزه ورزش با حضور معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، دکتر عبدالحمید احمدی در این نشست گفت: برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی در حوزه ورزش بیش از گذشته نیاز به ارتباط نهادینه بین بخش های مختلف داریم تا با هماهنگی و تعامل بین دستگاه ها اقدمات موثری صورت پذیرد.
وی افزود: ورزش سابقه ای دیرینه در ایران دارد اما مستندسازی اصولی در گذشته صورت نگرفته است. نبود یا کمبود مستندات در بخش های مختلف تاریخ ورزش ایران مشهود است. اما در این دوره تلاش مجدانه ای شد تا میراث های ملموس و ناملموس حوزه ورزش احیا و حفظ شود.
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با تقدیر از اقدامات موثر کمیته المپیک برای مستندسازی تاریخ ورزش ایران اظهار داشت: با حضور دکتر صالحی امیری و همکاری وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون های ورزش ی، ورزش کاران و دیگر نهادها و شخصیت های موثر، 2 گام بزرگ برای ثبت و ضبط میراث فرهنگی حوزه ورزش برداشته شد.
احمدی تصریح کرد: نخستین گام تاسیس موزه ملی ورزش بود که افتتاح شده و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. در بخش طراحی، جمع آوری و نقشه موزه سازمان میراث فرهنگی همکاری بسیاری خوبی با ما داشته و بخش های مختلف این موزه در حال تکمیل و گسترش است. در این موزه به تاریخ ورزش ایران بخصوص در حوزه های آئینی و قهرمانی نگاه ویژه ای داریم.
وی مستندسازی تاریخ شفاهی ورزش ایران را دومین گام موثر در دوره جدید دانست و گفت: در چهار بخش رویدادها، اماکن، شخصیت ها و سازمان های ورزش ی تاریخ شفاهی ورزش ایران در حال تهیه و تدوین است.
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با اشاره به بازی های بومی محلی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشورمان اظهار داشت: بازی های بومی محلی از لحاظ تعداد و کمیت قابل توجه هستند اما برای ثبت و ضبط آنها اقدام جدی و اساسی صورت نگرفته است. فدراسیون بازی های بومی محلی دائره المعارفی را در این زمینه تدوین کرده است اما نیاز به اقدامات موثرتری داریم. ضمن اینکه باید تلاش کنیم این بازی ها که بخشی از فرهنگ و هویت ایران هستند ثبت ملی و ثبت جهانی شوند تا از مصادره آنها توسط سایر کشورها جلوگیری کنیم.
دکتر احمدی با تاکید بر نقش موثر دستگاه ها، نهادها، سازمان های مردم نهاد جوانان و رسانه ها در احیا، ترویج و مستندسازی ورزش های سنتی، آئینی و بازی های بومی و محلی از تمامی دست اندرکاران در این زمینه خواست تا با جدیت برای ثبت میراث ناملموس فرهنگی در حوزه ورزش گام بردارند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/239387/جلسه-کارگروه-میراث-فرهنگی-ناملموس-در-حوزه--ورزش--برگزار-شد
بستن   چاپ