آریا جوان
تصمیم خوب «بیژن بنفشه‌خواه» برای اوقات فراغتش!
سه شنبه 19 آذر 1398 - 10:02:27
آریا جوان - خراسان / این‌که بازیگر فوق‌لیسانسه‌ها گفته برای گذراندن اوقات‌فراغت به سفرهای یکی دو روزه می‌رود، از منظر روان‌شناسی قابل بررسی است
برای دست‌یابی به فواید سفر، نیازی نیست یک سفر طولانی مدت را برنامه‌ریزی کنید چراکه حتی سفر یکی دو روزه به یک جای نزدیک هم می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. «بیژن بنفشه‌خواه» به تازگی گفت و گویی داشته و در پاسخ به این سوال که اوقات فراغت‌تان را چطور می‌گذرانید؟ گفته است: «خیلی اهل سفر هستم و از هر فرصت و تعطیلی برای رفتن به مسافرت استفاده می‌کنم. حتی مسافرت‌های یکی دو روزه به شهر‌های نزدیک هم حال و هوای آدم را عوض می‌کند و انرژی تازه‌ای به او می‌دهد. شب‌ها هم قبل از خواب کتاب می‌خوانم اما همیشه چند کتاب را با هم می‌خوانم و عادت ندارم یک کتاب را به تنهایی تا آخر بخوانم. به همین‌خاطر همیشه چند کتاب در کنارم هست.»(منبع: روزنامه همشهری) در این بین، ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که از نظرشان سفر یا تفریح به طور کلی از ضروریات زندگی نیست یا از آن دسته باشید که فکر می‌کنند آدم باید حال و حوصله داشته باشد تا به سفر برود؛ یا آدم باید یک سفر درست حسابی و طولانی و پرهزینه برود تا حالش خوب شود؛ اگر این گونه فکر می‌کنید، خواندن ادامه مطلب برای شما ضروری است!
نیازی اساسی به تفریح
از منظر روان شناسی، نیاز به تفریح و خودانگیختگی، یکی از نیازهای اساسی انسان‌هاست نه یک فعالیت حاشیه‌ای و بی‌فایده. سفر می‌تواند این نیاز را به طور سالم تامین کند. فراموش نکنید برای دست‌یابی به فواید سفر، نیازی نیست یک سفر طولانی مدت را برنامه‌ریزی کنید، سفری یکی دو روزه، به یک جای نزدیک هم می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد.
دور شدن از استرس‌ها
سفر، شما را موقتا از استرس‌ها و مشکلات زندگی دور می‌کند. این فاصله‌گیری موقتی فواید زیادی دارد، از جمله این که باعث می‌شود شما به دیدگاه جامع‌تری درباره زندگی و مشکلات دست یابید و پس از بازگشت از سفر با انرژی مضاعف و در آرامش به حل مشکلات و مسائل بپردازید. سفر ذهن شما را تازه و از بند راه‌حل‌های قدیمی و تکراری رها می‌کند.
بالا بردن انعطاف‌پذیری
شرایط زندگی در سفر با زندگی روزمره متفاوت است و آدم‌ها باید به صورت انعطاف‌پذیر خود را با این شرایط خاص سازگار کنند و از عادت‌های زندگی روزمره حداقل به صورت موقت دست بردارند. در سفر، سطح تحمل و پذیرش افراد بیشتر می‌شود.
افزایش اعتماد به نفس
همان‌طور که گفتیم سفر یک شرایط متفاوت از زندگی روزمره است. در سفر هرچند کوتاه مدت، اتفاقات غیرمترقبه‌ای ممکن است پیش بیاید که نیازمند مدیریت است. مدیریت اتفاقات و ماجراجویی‌های کوچک و بزرگ در سفر باعث می‌شود میزان اعتماد شما به توانایی‌های خودتان بیشتر شود و اعتماد به نفس‌تان افزایش پیدا کند. سفر تمرین خوبی است برای رشد بسیاری از مهارت‌ها از جمله مهارت حل مسئله، ارتباط موثر، همکاری با دیگران، کار گروهی و غیره؛ همه این‌ها در نهایت اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.
افزایش هیجانات مثبت
اغلب افراد تصور می‌کنند برای سفر رفتن، آدم باید حال و حوصله داشته باشد؛ در حالی که این سفر است که حال و حوصله را به آدم‌ها برمی‌گرداند. پس اگر مدت‌هاست دچار بی‌حوصلگی و هیجانات منفی دیگر هستید، شروع کنید به برنامه‌ریزی برای یک سفر لذت‌بخش حتی یکی دو روزه. سفر شما را از مسیر روزمرگی خارج می‌کند. دیدن مکان‌های تازه، آدم‌های متفاوت، امتحان کردن غذاهای متفاوت، گشت و گذار در طبیعت یا یک شهر جدید، همگی می‌تواند کسالت و بی‌حوصلگی شما را از بین ببرد و تجربه هیجانات شادی، لذت و آرامش را جایگزین کند.
نویسنده : دکتر پرستو امیری| مختصص روان شناسی سلامت

http://www.javanannews.ir/fa/News/240236/تصمیم-خوب-«بیژن-بنفشه‌خواه»-برای-اوقات-فراغتش!
بستن   چاپ