آریا جوان
کی‌روشیزه شدن استراماچونی و مسیر اشتباه
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 01:23:45
آریا جوان - آی اسپورت / همگان به یاد داریم که در دوره دوم مربیگری کارلوس کی‌روش در تیم ملی، وی چگونه با فشار مردم به ایران بازگشت. آن فشار نامعقول که برخی از رسانه‌های خاص نیز در بوجود آمدنش نقش داشتند منجر شد تا کارلوس با قراردادی خاص و بدون چارچوب در حد و مرزها به حکمرانی بپردازد و از پول خشکشویی تا دندانپزشکی خانواده‌اش در پرتغال را نیز از فدراسیون طلب کند. دستمزدهای خارج از عرف و مصاحبه‌های بسیار تند یکی دیگر از دستاوردهای تن دادن به هر خواسته او بود، تا جایی که کنترلش از دست همه خارج شد. با ذکر این خاطره به واکاوی ماجراهای باشگاه پر افتخار استقلال می‌پردازیم.
مربی استقلال بدون کسب دستاوردی خاص و تنها با رساندن تیمش در هفته دوازدهم به صدر جدول در حالیکه اختلافشان با تیم چهارم جدول تنها 2 امتیاز بود به ناگاه استقلال را ترک کرد. این مربی درست یک روز قبل از بازی مهم تیمش با پیکان ناگهان به همراه دستیارانش باشگاه را با شوک رفتنش روبرو کرد به نحوی که هواداران استقلال با هجوم به ساختمان باشگاه و درگیری با عوامل آن صحنه‌های ناراحت کننده‌ای را رقم زدند. اینکه مربی حرفه‌ای چگونه یک روز قبل از یک مسابقه حساس همراه با دستیارانش باشگاه را ترک می‌کند خود نشان از بی‌تدبیری و عدم حرفه‌ای‌گری او دارد اما توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست:
*هیات مدیره‌ای را تصور کنید که برای ماندن مربی تیمش، ساعتها پشت در منزل او ایستاده و در می‌زند و مربی بی‌اعتنا درب را باز نمی‌کند. این مسئولین در آینده چگونه می‌توانند مربی خود را مدیریت کنند؟
*سرمربی، رئیس هیات مدیره را دروغگو و کم اطلاع خطاب می‌کند، آیا رئیس محترم از این ببعد توان نشستن با سرمربی سر یک میز را دارد؟
*هوادارانی که بعداز صدر نشینی در هفته دوازدهم فراموش کردند که سرمربی متبوعشان کمتر از 24 ساعت قبل مسابقه حساس تیمشان را رها کرده، آیا می‌دانند که استراماچونی خواهان لغو قرارداد سال دومش شده است؟
*آیا هواداران با فشاری که آوردند تا مسئولین باشگاه را مجاب کنند به هر طور ممکن هر پیشنهاد مربی خود را بپذیرند و او را به تیم بازگردانند، در انتهای فصل و با اتمام قرارداد وی اگر برای فصل دوم درخواست نامعقول و سنگینی داشت، تضمین می‌کنند که اعتراضی در مورد چرایی فسخ سال دوم او به زبان نیاورند؟
*چه کسی قرار است فردی را که با بی‌اعتنایی کامل نسبت به مسئولیتش تیمش را رها کرده، قرارداد سال دومش را فسخ کرده و تنها به دلیل صدرنشینی تیمش در هفته دوازدهم مانند یک فاتح به باشگاه برگشته را کنترل کند؟
*آقای خلیل‌زاده رئیس محترم هیات مدیره که سرپرست مدیرعاملی باشگاه نیز شده است چه برنامه‌ای برای مدیریت مجموعه‌ای که از سرمربی تا بازیکنان، همگی او و اعضای هیات مدیره‌اش را کم اطلاع، دروغگو و غیر شفاف توصیف کرده‌اند، دارد؟
*وزارت ورزش چگونه اعتراضات و خروجی معیوب مدیریت باشگاه را مدت‌ها قبل دیده است و ترتیب اثر نداده تا اینکه کار به نقطه انفجار برسد؟
*چرا دکمه پیش‌بینی و پیشگیری چرخه مدیریتی ما همواره خاموش است و همیشه بعد از بروز خسارت به فکر چاره می‌افتیم؟
یادمان باشد قدیس سازی، بت سازی و اعتنای بیش از اندازه باعث می‌شود کنترل امور از دستمان خارج شود و استثمار شویم. از طرفی عدم مدیریت صحیح و عدم پیش‌بینی به موقع گاهی باعث بروز خسارت‌های ناگوار می‌شود که خروجی آن منجر به هدر رفتن منابع مالی و انسانی می‌شود. پس بهتر است از تاریخ درس بگیریم!!

http://www.javanannews.ir/fa/News/241140/کی‌روشیزه-شدن-استراماچونی-و-مسیر-اشتباه
بستن   چاپ