آریا جوان
کودکان با والدین سخت گیر دروغگویانی ماهرتر می‌شوند!
دوشنبه 25 آذر 1398 - 11:30:40
آریا جوان - خراسان / نتایج یک تحقیق در کانادا نشان داده است سخت‌گیری بیش از حد والدین در مسائل گوناگون بر دروغ گویی کودکان تاثیر مستقیم دارد. کارشناسان نهاد تلوار در دانشگاه مک‌گیل کانادا که بر مطالعات رفتارشناختی کودکان متمرکز هستند، می‌گویند هرچه میزان سخت‌گیری والدین در خصوص کودکان بیشتر باشد، آنان در دروغ گویی و فریب والدین خود ماهرتر می‌شوند. ایسنا به نقل از یورونیوز می‌نویسد این خصیصه به طور ویژه در کودکانی مشاهده شد که والدین‌شان به خاطر هر کار اشتباهی آنان را تنبیه می‌کردند. این کودکان در نتیجه رفتار والدین یاد می‌گیرند چگونه دروغ بگویند تا شیطنت‌هایشان مشمول اقدامات تنبیهی نشود.
هر قدر والدین سخت‌گیری بیشتری بر فرزندان اعمال کنند، قوه دروغ گویی فرزندان رشد می‌کند تا بتوانند از خود در برابر تنبیه‌های احتمالی محافظت کنند. واضح است وجود یک سری قوانین در خانه برای تربیت فرزند ضروری است اما سخت‌گیری‌های بیش از حد و تنبیه‌های بدنی، تاثیرات نامناسبی از لحاظ روانی بر کودک خواهد داشت.
درباره راست و دروغ با کودک صحبت کنید
یک تحقیق مشابه دیگر که توسط این نهاد دانشگاهی روی کودکان 3 تا 8 ساله انجام شده است، نشان می‌دهد دروغ گویی کودکان همچنین متاثر از ارزش‌های اخلاقی است که با آن‌ها بزرگ شده‌اند. بنابر نتایج این پژوهش، فاکتورهای رفتاری و اجتماعی نقشی مهم در پرورش توانایی دروغ گویی کودکان بازی می‌کنند. محققان می‌گویند برای پرهیز از رشد استعداد دروغ گویی در کودکان بهتر است معلمان و والدین از ابتدای شش سالگی هرچه بیشتر با کودک درباره مباحثی چون راست‌گویی و دروغ گویی صحبت و همزمان از اعمال سخت‌گیری اجتناب کنند. به خصوص که حالا، نتایج منفی سخت گیری های بیش از حد مشخص شده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/246561/کودکان-با-والدین-سخت-گیر-دروغگویانی-ماهرتر-می‌شوند!
بستن   چاپ