آریا جوان
وقتی راه می‌روید پیامک نزنید
پنجشنبه 19 دي 1398 - 13:12:16
آریا جوان - خراسان / اغلب ما تجربه راه رفتن و پیامک زدن را داریم و حتی به این کار فکر هم نمی‌کنیم. اما بهتر است بدانیم که وقتی مشغول ارسال پیامک هستیم، مسافت‌های ترافیکی را درست قضاوت نمی‌کنیم، کندتر قدم می‌زنیم، تصمیمات ضعیفی می‌گیریم و از محیط اطرافمان آگاهی نداریم. با این حال احتمالاً فکر می‌کنیم که کار خطرناکی نمی‌کنیم اما آمارها و متخصصان چنین چیزی نمی‌گویند. متخصصان روان شناس معتقدند پیامک زدن هنگام راه رفتن نوعی رفتار اعتیاد آور و وقت آن رسیده است که کنترل فناوری شخصی خودمان را به دست آوریم.
چرا هنگام راه رفتن پیامک می‌زنیم؟
دکتر آدام گزلی در دانشکده علوم اعصاب معتقد است گرایشات ما در زمینه منابع اطلاعاتی، از رفتار حیوانی ما درباره بقا نشئت می‌گیرد. مغز ما هنگام دریافت اطلاعات،‌ احساس پاداش می‌کند و همین است که دوست داریم اطلاعات بیشتری کسب کنیم. به گفته متخصصان استفاده از اینترنت به طور کلی اعتیاد آور نیست اما وقتی افراد تلفن همراه خود را فقط به دلیل افزایش روحیه بررسی می‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای از یک مسئله در حال توسعه باشد. مطالعات دانشگاه مریلند نشان داده است که صدها مراجعه به اورژانس بین سال‌های 2000 تا 2011 مربوط به استفاده از تلفن همراه هنگام راه رفتن بوده است. دکتر سوسمان می‌گوید اگر به کوهستان رفتید و احساس آرامش کردید که هیچ، اما اگر به کوهستان رفتید و احساس کردید می‌خواهید زودتر از آن‌جا خارج شوید و از تلفن هوشمندتان استفاده کنید، به سمت اعتیاد پیش می‌روید.
چگونه استفاده از تلفن همراه هنگام راه رفتن را کنترل کنیم؟
دکتر گزلی گفته است که می‌توانید به جای جیب خود، تلفن را در کیف خود بگذارید و بیرون کشیدن آن را مشکل‌تر کنید.
زمانی که عابران پیاده تلفن خود را بررسی می‌کنند بهتر است دست از راه رفتن بکشند و در یک مکان امن بایستند.
کریس مارچلینو، مهندس سابق اپل که باعث توسعه آیفون شده است، توصیه می‌کند که وارد تنظیمات تلفن همراه شوید و به غیر ازمواردی که برای شما بسیار اهمیت دارد، اعلان برنامه‌ها(نوتیفیکیشن) را غیرفعال کنید.
در این زمینه متخصصان تمرینات خودکنترلی را توصیه کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند بهتر است از خودمان بپرسیم: آیا من سرنوشت خودم را کنترل می‌کنم یا به فناوری اجازه می‌دهم که آن را کنترل کند؟

http://www.javanannews.ir/fa/News/272212/وقتی-راه-می‌روید-پیامک-نزنید
بستن   چاپ