آریا جوان
کارهایی که باید قبل از ازدواج انجام دهید
يکشنبه 22 دي 1398 - 22:46:37
آریا جوان - ایسنا / یک روانشناس معتقد است اگر پیش از ازدواج در مورد همسر خود فرضیه هایی داشته باشیم یک راه این است که وارد زندگی مشترک شویم و در آنجا فرضیه خود را بیازماییم؛ ولی اگر شناختی به وجود بیاید به ما قدرت انتخاب نمی دهد، چرا که ما قادر به تغییر جدی نخواهیم بود.
محبوبه باقری نژاد عصر چهارشنبه در جلسه چهارم از سلسله کارگاه های صدای قدم های عشق با محور آموزش های پیش از ازدواج گفت: نامزدی دورانی است که با وعده ازدواج شروع می شود و با عقد رسمی پایان می گیرد و حداقل این است که خانواده دختر و پسر از آن آگاه هستند.
وی ادامه داد: تفاوت نامزدی با دوران آشنایی در سه حوزه است که عبارتند از تعهد، قرارداد اجتماعی، و نظارت اجتماعی.
دانش پژوه ارشد روانشناسی با اشاره به اهمیت نامزدی خاطرنشان کرد: دوره نامزدی یک دوره حد واسط است، که فرد را آماده ی ورود به زندگی مشترک می کند. در این دوره ارتباط بین طرفین با یکدیگر بیشتر می شود و در این ارتباط، شناخت افراد از یکدیگر بیشتر عمق پیدا می کند.
عضو هیئت مدیره موسسه روانشناسی اندیشمندان بهبود دشتستان اظهار کرد: یک دانشمند وقتی یک نظریه دارد، در ابتدا آن را روی یک نمونه آزمایش می کند، و بعد نتیجه را به کل جامعه تعمیم می دهد. اگر ما هم قبل از ازدواج در مورد همسر خود فرضیه هایی داشته باشیم بهترین کار چیست؟ یک راه این است که وارد زندگی مشترک شویم و در آنجا فرضیه خود را بیازماییم. ولی اگر شناختی به وجود بیاید به ما قدرت انتخاب نمی دهد، چرا که ما قادر به تغییر جدی نخواهیم بود. اما اگر یک نمونه و یک فرصت محدود برای تجربه و آزمون داشته باشیم، نتایج ما کاربرد خواهد داشت و این فرصت همان دوران نامزدی هست که نمونه ای کوچک شده از ازدواج است.
باقری نژاد یادآور شد: همانگونه که می گوییم مشت نشانه خروار است، دوران نامزدی هم تا حدودی نمونه ی بلند مدت زندگی مشترک است.
وی اضافه کرد: سه کارکرد مهم دوران نامزدی عمیق تر شدن آشنایی، آمادگی برای ورود به زندگی مشترک، و پذیرفتن نامزد به عنوان همسر و قطعیت در تصمیم گیری است.
این روانشناس توضیح داد: بدون تعهد هر رابطه ای سطحی، ظاهری، بدون سمت و سو خواهد بود. هر آشنایی معطوف به ازدواج پس از مدتی اگر به تعهد خاصی نرسد، در واقعه یک آشنایی ناکام خواهد بود.
در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد تا ترکیب دوتایی تشکیل بدهند، با هم کمی آشنا شوند و بعد از آنان خواسته شد ترکیب هایی با اعدادی که گفته شد تشکیل بدهند، مثلا ترکیب سه تایی، پنج تایی و... و در آخر نیز خواسته شد که به ترکیب دوتایی اول خود برگردند. حالا از آنان سوال شد که چه احساسی دارید؟ و آنها جواب دادند از اینکه به جمع دو نفره خود برگشتند حس خوبی دارند و از اینکه دیگر در حال رفت و آمد و کشمکش نیستند خوشحالند.
عضو هیئت مدیره موسسه روانشناسی اندیشمندان بهبود دشتستان با اشاره به اهمیت مرزها و حریم ها در دوران نامزدی گفت: مهمترین مرز، رابطه جنسی است. نامزدی یک ازدواج نیمه تمام بوده و از آنجا که یک ازدواج کامل نیست، بنابراین نباید انتظار داشت که آنچه را افراد در زندگی مشترک به طور کامل تجربه می کنند، در این دوره تجربه نمایند.
دانش پژوه ارشد روانشناسی تاکید کرد: یکی دیگر از مرزها و حریم های دوران نامزدی مربوط به ارائه اطلاعات است. برخی از اطلاعات جزو اسرار و رازهای شخصی محسوب می شود و لزومی ندارد طرف مقابل از آن باخبر باشد؛ همچنین اسرار دیگران و رازهای دیگران مطمئنأ به نامزد و یا شریک زندگی ما مربوط نیست.
وی با اشاره به طول زمان نامزدی عنوان کرد: تحقیقات نشان می دهد که نامزدی کمتر از 6 ماه و بیشتر از 3 سال با وقوع طلاق در ارتباط است.
دوره های آموزشی تحت عنوان "صدای قدم های عشق" به همت موسسه روانشناسی اندیشمندان بهبود دشتستان و با همکاری موسسه پیوند سبز و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در چند مرحله برگزار شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/275363/کارهایی-که-باید-قبل-از-ازدواج-انجام-دهید
بستن   چاپ