آریا جوان
بندیکت شانزدهم از پاپ فرانسیس خواست به مردان متأهل اجازه کشیش شدن ندهد
سه شنبه 24 دي 1398 - 09:59:14
آریا جوان - بندیکت شانزدهم، پاپ سابق رسماً از پاپ فرانسیس، پیشوای کاتولیک‌های جهان درخواست کرد تا برنامه صدور مجوز کشیش شدن برای مردهای متأهل را به کلی از سر بیرون کند.

طرح صدور مجوز برای کشیش شدن مردان متأهل از کمبود «پدر روحانی» در منطقه آمازون نشأت می‌گیرد. یکی از شوراهای کلیسای مستقر در این منطقه از آمریکای لاتین به واتیکان پیشنهاد کرده است برای مقابله با این چالش، مردان همسردار میانسال و مسن را به کشیشی بپذیرد. امری که با توجه به شرط تاریخی تجرد برای کشیش‌های کلیسای کاتولیک بسیار مجادله برانگیز شده است. پاپ فرانسیس، پیشوای کلیسای کاتولیک جهان باید در این باره تصمیم بگیرد.
بندیکت شانزدهم، پاپ سابق که در سال 2013 از رهبری واتیکان کناره گرفت، در کتابی که با مشارکت رابرت سارا، یکی از محافظه‌کارترین کاردینال‌های کاتولیک نوشته، مخالفت جدی خود را با چنین احتمالی اعلام کرده است. روزنامه فیگاروی فرانسه روز یکشنبه برای نخستین بار بخش‌هایی از این کتاب را منتشر کرد. بندیکت شانزدهم هم‌اکنون 92 سال دارد. وی در این کتاب از تمام کلیساهای کاتولیک جهان خواسته است تا برای حفظ نظام کنونی این مذهب و حفظ حکمت تجرد در رهبانیت، در برابر ایده امکان کشیش شدن افراد متأهل، مقاومت کنند.
پاپ سابق در مخالفت با چنین طرحی نوشته است: «تأهل، انسان را در کلیتِ انسان تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این در حالی است که بندگی خدا هم به انسان در کلیتش نیاز دارد. امکان ندارد که بتوان همزمان در هر دو جایگاه [خانواده و کلیسا] ایفای نقش کرد...»
مخالفت با وجود کشیش متأهل در کلیسای کاتولیک همزمان با افشای موارد متعدد از آزار و اذیت جنسی گسترده در این نهاد مذهبی به شدت خبرساز شده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/276751/بندیکت-شانزدهم-از-پاپ-فرانسیس-خواست-به-مردان-متأهل-اجازه-کشیش-شدن-ندهد
بستن   چاپ