آریا جوان
چطور معتاد به تلاش کردن شویم؟
شنبه 28 دي 1398 - 11:03:47
آریا جوان - خراسان / موفق شدن در روش جالب پرتاب اوت‌دستی توسط «میلاد محمدی»، یک پیام جالب روان‌شناسی دارد...
موفق نشدن «محمدی» در پرتاب اوت بعد از پشتک‌زدن در جام‌جهانی 2018 با واکنش های زیادی روبه رو شد و یکی از عجیب و غریب‌ترین تصمیم‌های فوتبالی سال 2018 لقب گرفت. با این حال، زمان گذشت و به تازگی ویدئویی از او منتشر شده که نشان می دهد موفق به پرتاب چنین اوتی شده است. اتفاقی که می‌تواند یک پیام جالب روان‌شناسی داشته باشد.
انگیزه‌های درونی را دست‌کم نگیریم
همه ما در زندگی برای کنترل امور، دو منبع درونی و بیرونی را در نظر می‌گیریم. هرقدر نقش محیط را بیشتر بدانیم، مرکز کنترل‌مان بیرونی خواهد بود. در این مثال مشخص، میلاد محمدی، حتی با وجود تمسخر دیگران باز به تلاشش ادامه می‌دهد. او می‌داند که باید چیزی از درون او تغییر کند تا بتواند نتیجه را به نفع موفقیت تغییر دهد.
شکست؛ تجربه‌ای همگانی
از بدو تولد تا زمان مرگ، همواره با شکست روبه‌رو می‌شویم. یکی از روش‌های فرزندپروری ناکارآمد در خانواده، سبک سهل‌گیرانه است که به پرورش کودکان نازپرورده منجر می‌شود. کودکانی که در بزرگ سالی هم عادت می‌کنند بدون هیچ تلاشی، به آن چه می‌خواهند دست پیدا کنند اما واقعیت این است که شکست، تجربه‌ای است همگانی که البته همه افراد از آن تلقی یکسانی ندارند. بعضی‌ها شکست را نه به عنوان یک واقعیت دردناک زندگی بلکه مساوی با هویت خودشان می‌دانند.
این‌که هویت‌مان را با شکست تعریف می‌کنیم یا با موفقیت، بستگی به عوامل مختلفی دارد. استعداد شرط لازم موفقیت در عرصه‌های مختلف است اما کافی نیست. ژنتیک و استعداد، هرگز به ما تضمین نداده‌اند که از ما، انسان‌های موفقی بسازند. «تلاش» و «اراده» مسیر را هموار می‌کند. اشتیاق برای شروع دوباره و کسب موفقیت، مجدد اشتیاق بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
اگر عادت به تلاش خودکار شود!
اراده برای شروع و تلاش برای ادامه، کار سختی است اما چرا برای عده‌ای آسان‌تر است؟ زیرا تلاش کردن برای افراد موفق، تبدیل به یک عادت خودکار شده است.
آن‌ها بعد از تلاش‌های مستمر، فعالیت‌های هدفمند را به شکل عادت‌گونه‌ای انجام می‌دهند. ویژگی‌هایی مثل سرسختی و تاب‌آوری، کاتالیزگرهایی هستند که شخص را در این مسیر یاری می‌کنند. به‌طور‌کلی، تاب‌آوری یعنی داشتن زندگی موفق در شرایط سخت. یعنی بتوانیم در توفان‌های زندگی، خم شویم اما نشکنیم.
نویسنده : نگارفیض‌آبادی | کارشناس‌ارشد روان شناسی‌بالینی

http://www.javanannews.ir/fa/News/280321/چطور-معتاد-به-تلاش-کردن-شویم؟
بستن   چاپ