آریا جوان
فرق سوزن دوزی با گلدوزی چیست؟
دوشنبه 30 دي 1398 - 20:58:22
آریا جوان - آخرین خبر / هنر تزئین پارچه ها با گذشت زمان بسیار تکامل یافته است ، که منجر به ایجاد روش های مختلفی شده که در دکوراسیون پارچه به کار رفته است. روش های موجود بی پایان هستند و به اثری که شخص می خواهد خلق کند بستگی دارد. برخی از روشهای مورد استفاده عبارتند از سوزن سوزن دوزی و گلدوزی.
سوزن پوپ چیست؟
این یک روش گلدوزی سطحی است که در بوم بسیار ریز استفاده می شود. بیشتر برای ایجاد کیف پول ، فرش ، آویز دیواری و اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می شود. در اکثر موارد از نخ استفاده می شود. با این حال ، رشته های نخ نخ گلدوزی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد تا به یک ظاهر منحصر به فرد برسد. از آنجا که روی بوم بسیار ریز کار شده است ، آن را با دست انجام می دهد. انواع بوم بکار رفته شامل پنلوپه ، مونو و بهم پیوسته است.
گلدوزی چیست؟
گلدوزی هنر تزئین مواد با استفاده از نخ و سوزن است. این یا با استفاده از دستگاه یا دست قابل انجام است.
گلدوزی ماشین چیست؟
به دلیل نیاز به تولید انبوه ، دستگاه های گلدوزی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. این اساساً شامل ایجاد طرحی با استفاده از نرم افزار رایانه است که سپس بر روی دستگاه نصب می شود. بیشتر آنها توسط مهمانی هایی که می خواهند آرم ها و سایر جزئیات چاپ شده بر روی مواد استفاده شوند ، استفاده می شود. ماشین های گلدوزی نه تنها از نظر تجاری در دسترس هستند بلکه برای گلدوزی های شخصی نیز موجود است که شامل ماشین هایی است که می توانند در خانه نیز استفاده شوند. پارچه هایی که معمولاً از پشم ، پلی استر و پنبه استفاده می شود و معمولاً برای چاپ کیسه های باریک ، تی شرت ، ژاکت و تشک مناسب است ، فقط به ذکر چند مورد می پردازیم.
گلدوزی دستی چیست؟
این هنر ایجاد طرح ها با استفاده از نخ و سوزن است. این روش انعطاف پذیر است زیرا به فرد اجازه می دهد چندین پارچه ، نخ و بخیه را انتخاب کند. این منحصر به فرد است و نشان دهنده خلاقیت طراح است ، در حالی که امکان تحرک را نیز فراهم می کند.
این ماده معمولاً روی بوم ، پنبه و نمد استفاده می شود ، زیرا در پارچه های ظریف تر نیز قابل استفاده است.
شباهت های بین سوزن دوزی و گلدوزی
هر دو گزینه های منعطفی برای تزئین پارچه ها دارند هر دو در دکوراسیون پارچه ای استفاده می شوند
تفاوت بین سوزن دوزی و گلدوزی
ایجاد طراحی
در حالی که طرح های سوزن دوزی با پشم ملیلی که روی یک بوم مش دوخته شده ایجاد می شود ، گلدوزی از نخ برای ایجاد تصویر یا یک طرح استفاده می کند.
نقاشی قبل از طراحی
در حالی که بوم به کار رفته در سوزن دوزی ممکن است از قبل چاپ شده باشد یا با طرح مورد نظر رنگ آمیزی شود یا خالی بماند ، گلدوزی شامل طراحی قبلی و دوخت مورد نظر از روی خطوط است ، از این رو فضاها را پر می کند.
پارچه مورد استفاده
متداول ترین پارچه در سوزن دوزی بوم بافی باز است در حالی که گلدوزی از پارچه هایی مانند ساتن ، ابریشم ، پنبه ، آیدا و مخمل استفاده می کند.
تکنیک درگیر در سوزن دوزی و گلدوزی
در حالی که مفهومی که در سوزن سوزن استفاده می شود ، دوخته شده روی قسمت طراحی و پوشاندن آن با نخ یا نخ است ، گلدوزی شامل دوخت روی خطوط و پر کردن اشکال است.
حالت دوخت
در حالی که سوزن دوزی با دست دوخته شده است ، گلدوزی هم می تواند با دستی یا ماشین آلات انجام شود.
منبع سایت MORT_SURE

http://www.javanannews.ir/fa/News/282985/فرق-سوزن-دوزی-با-گلدوزی-چیست؟
بستن   چاپ