آریا جوان
خرید آجیل به‌صرفه از نزدیک‌ترین سوپرمارکت
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 10:39:08 AM
آریا جوان-

برترین‌ها: بسته‌های کوچک و شیک پسته هفت هزار تومانی و مغز تخمه دو هزار تومانی در سوپرمارکت‌ها احتمالا همیشه در حال وسوسه‌کردن شما هستند؛ به خصوص که تنوع این محصولات زیا داست و می‌توان بادام درختی و بادام هندی هم در میان‌شان پیدا کرد. احتمالا پیش خودتان فکر می‌کنید با خرید آن‌ها یک مشت آجیل با کمترین قیمت به دست آورده‌اید، در این گزارش تلاش می‌کنیم نظرتان را تغییر دهیم.

خرید به‌صرفه‌ترین آجیل از نزدیک‌ترین سوپرمارکت

بادام زمینی؛ اختلاف قیمت 70 درصدی

بادام زمینی در آجیل‌فروشی‌ها با قیمتی حدود 35 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. اما بسته‌بندی‌های 35 گرمی بادام زمینی مزمز در سوپرمارکت‌ها دو هزار تومان قیمت دارد. این بادام‌زمینی‌ها در طعم‌های ساده، نمکی و طمع‌دار با قیمت ثابت دو هزار تومان فروخته می‌شوند که نشان می‌دهد این بادام‌زمینی‌ها معادل کیلویی 57 هزار تومان قیمت دارد. بسته‌های متوسط 75 گرمی بادام زمینی مزمز چهار هزار تومان است که می‌شود معادل کیلویی 53 هزار تومان. بسته‌های بزرگ 400 گرمی این برند هم 32 هزار تومان معادل کیلویی 80 هزار تومان قیمت دارند.

قیمت بادام زمینی مانی در بسته‌های کوچک، همان دو هزار تومان در نظر گرفته شده، اما وزن آن نسبت به مزمز کمتر و معادل 30 گرم است. با این حساب می‌توان گفت مانی بادام زمینی را کیلویی 66 هزار تومان در نظر می‌گیرد. بادام زمینی چی‌توز شرایط کاملا مشابهی دارد. برند گلستان بسته‌های کوچک بادام‌زمینی را با وزن 40 گرم و قیمت دو هزار تومان می‌فروشد و نشان می‌دهد بادام‌زمینی‌های این برند کیلویی 50 هزار تومان هستند. با این حساب می‌توان گفت برند‌های مختلف، بادام‌زمینی سوپرمارکتی را کیلویی 50 تا 80 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند و اگر میانگین 60 هزار تومانی را برای آن در نظر بگیریم، می‌توان گفت این محصولات 1.7 برابر بادام زمینی آجیل‌فروشی‌ها قیمت دارند.

تخمه آفتابگردان؛ اختلاف قیمت دو برابری

خرید به‌صرفه‌ترین آجیل از نزدیک‌ترین سوپرمارکت

مغز تخمه آفتابگردان در آجیل‌فروشی‌ها عموما کیلویی 23 هزار تومان قیمت دارد. در سوپرمارکت‌ها بسته‌بندی 35 گرمی مغز تخمه آفتابگردان مزمز با قیمت دو هزار تومان فروخته می‌شود که معادل کیلویی 57 هزار تومان است. چی‌توز بسته‌های کوچک 45 گرمی مغز تخمه آفتابگردان را دو هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری کرده و نشان می‌دهد این برند، مغز تخمه را کیلویی 55 هزار تومان می‌فروشد. مغز تخمه آفتابگردان گلستان در بسته‌های کوچک 45 گرمی دو هزار تومان معادل کیلویی 44 هزار تومان قیمت دارند و مغز تخمه برند مانی با وزن 30 گرمی، دو هزار تومان فروخته می‌شود. این یعنی مانی مغز تخمه آفتابگردان را کیلویی 66 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند. با این حساب می‌توان گفت مغز تخمه آفتابگردان بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها عموما با قیمت کیلویی 55 هزار تومان فروخته می‌شود که دو برابر قیمت آجیل‌فروشی‌ها است.

بادام هندی؛ اختلاف قیمت یک و نیم برابری

این روز‌ها با 160هزار تومان می‌توان از آجیل‌فروشی‌ها یک کیلو بادام هندی خرید، اما بادام هندی مزمز در بسته‌بندی‌های 35 گرمی، هفت هزار تومان قیمت دارد پس می‌توان نتیجه گرفت آن‌ها بادام هندی را کیلویی 200 هزار تومان حساب کرده‌اند. بادام هندی‌های 60 گرمی مزمز با قیمت حدود 14 هزار تومان فروخته می‌شود که معادل کیلویی 233 هزار تومان است. بادام هندی برند مانی با وزن 30 گرم در سوپرمارکت‌ها با قیمت هشت هزار تومان فروخته می‌شود که می‌توان نتیجه گرفت قیمت هر کیلوگرم آن 266 هزار تومان است. بسته‌بندی‌های 75 گرمی بادام هندی سنجاقک، 20 هزار تومان قیمت دارد و این یعنی برند سنجاقک بادام هندی را 266 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند. با این حساب می‌توان گفت بسته‌بندی‌های بادام هندی در سوپرمارکت‌ها به طور میانگین کیلویی 250 هزار تومان قیمت دارند که 1.5 برابر قیمت بادام هندی در آجیل‌فروشی‌ها است.

بادام درختی؛ اختلاف قیمت 60 درصدی

خرید به‌صرفه‌ترین آجیل از نزدیک‌ترین سوپرمارکت

اگر بین مغز بادام ایرانی و خارجی در آجیل‌فروشی‌ها میانگین را در نظر بگیریم، می‌توان گفت بادام فله حدودا کیلویی 155 هزار تومان قیمت دارد. بسته‌بندی 37 گرمی بادام مزمز، در سوپرمارکت‌ها با قیمت هشت هزار تومان فروخته می‌شود که نشان می‌دهد این بادام‌ها کیلویی 216 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. برند برتر، بادام درختی شور را در بسته‌بندی 35 گرمی، با قیمت 10 هزار و 900 تومان می‌فروشد که معادل کیلویی 311 هزار تومان است. بادام شور خشک‌پاک هم در بسته‌های 100 گرمی با قیمت 24 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود که نشان دهنده قیمت 245 هزار تومانی هر کیلوگرم بادام خشکپاک است. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت عموما بادام‌های بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها کیلویی 250 هزار تومان قیمت دارند که 60 درصد گران‌تر از بادام آجیل‌فروشی‌ها است.

پسته؛ اختلاف قیمت دو برابری

آجیل‌فروشی‌ها عموما پسته را با قیمتی حدود 120 تا 130 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروشند. این قیمت معمول بازار است و پسته‌های اعلا در مغازه‌های معروف و نام‌دار تا کیلویی 150 هزار تومان هم می‌رسد با این حساب می‌توان میانگین قیمت 125 هزار تومان را برای هر کیلوگرم پسته در نظر گرفت. پسته بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها به کلی قیمت‌های متفاوتی نسبت به بازار دارند. برای مثال بسته‌بندی 450 گرمی پسته گلستان، در سوپرمارکت‌ها با قیمت 100 هزار تومان فروخته می‌شود که با این حساب کیلویی 220 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

همین پسته‌ها در بسته‌های کوچک 35 گرمی، هفت هزار و 500 تومان قیمت دارند که معادل یک کیلوگرم آن می‌شود رقمی حدود 214 هزار تومان و می‌توان نتیجه گرفت بسته‌های کوچک‌تر صرفه اقتصادی بیشتری دارند. بسته‌های 40 گرمی پسته فندقی برند برتر، در سوپرمارکت‌ها 11 هزار و 800 تومان قیمت دارند که معادل آن می‌شود کیلویی 290 هزار تومان! پسته‌های مزمز در بسته‌های متوسط 62 گرمی حدود 16 هزار تومان قیمت دارند و این یعنی چنین پسته‌هایی کیلویی 260 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. با این حساب می‌توان گفت پسته‌های بسته‌بندی برند‌های مختلف در سوپرمارکت‌ها حدود 250 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارند که دو برابر قیمت پسته فله است.



http://www.javanannews.ir/fa/News/302754/خرید-آجیل-به‌صرفه-از-نزدیک‌ترین-سوپرمارکت
بستن   چاپ