آریا جوان
تبدیل ایران به یکی از بزرگترین زیست بوم های نوآوری در منطقه آسیای میانه
چهارشنبه 23 بهمن 1398 - 11:15:00 AM
آریا جوان-ایرنا - رییس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با توسعه مفهومی با عنوان زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شاهد این هستیم که علاوه بر فعالیت شرکت های دانش بنیان ،امروز در ورود به پنجمین دهه پیروزی انقلاب ، یکی از بزرگترین زیست بوم های نوآوری در منطقه آسیای جنوب غربی ، آسیای میانه و حتی منطقه منا باشیم.

دکتر اسماعیل قادری فر روز سه شنبه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی 22 بهمن درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سالگرد چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی امسال به خاطر حوادث تلخ و شیرینی که به تعبیر مقام معظم رهبری اتفاق افتاده است یک رنگ و بوی دیگر دارد .

وی بیان کرد:از سویی، خروج آمریکا از برجام و عهد شکنی آن  که به زعم خود شرایط سختی را به لحاظ اقتصادی و تحریمی به کشور تحمیل کرده و از طرفی ترور ناجوانمردانه و شهادت سردار سلیمانی که معادلات منطقه ای را در عرصه مقاومت دچار تغییر و تحول جدی و دستخوش تغییرات اساسی کرده است، راهپیمایی 22 بهمن امسال را از هر سال دیگری حساس تر می کند.

قادری فر اظهار داشت: بنابراین حضور مردم ما امسال در راهپیمایی پیروزی انقلاب و به خصوص جامعه علمی کشور نشان دهنده عزم آنها برای پیمودن مسیر پر فراز و نشیبی است که کشور و جمهوری اسلامی ایران در طول این چهار دهه از حیات انقلاب سپری کرده و طبیعتا جامعه علمی و فناوری کشور به عنوان پیشتازان عرصه اقتدار واستقلال علمی کشور هم با حضور خود در این راهپیمایی و هم با تلاشی که در طول سال های اخیر برای ارتقا سطح علمی و فناوری کشور خواهند داشت  همپا با سایر اقشار کشور در این راهپیمایی پر شکوه و با صلابت حضور دارند.

وی گفت: خوشبختانه در حالی وارد دهه پنجم انقلاب و چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب شدیم که همواره در طول سال های اخیر شرکت های دانش بنیان و فناوری ها اثرات ملموس تری را به خود اختصاص داده است .

فعالیت 4600 شرکت دانش بنیان در کشورو فروش 90 هزار میلیارد تومانی 

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: از جمله آن می توان گفت در بهار پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شرکت های دانش بنیان احراض صلاحیت شده از مرز چهار هزار و 800 شرکت دانش بنیان گذشته و فروش 90 هزار میلیارد تومانی این شرکت ها نوید این را داده که کم کم عرصه اقتصاد دانش بنیان در منظومه کلان کشور از یک اقتصاد خرد به سمت اقتصاد کلان در حال سوق پیدا کردن است .

وی گفت: ما باید این جریان را توسعه دهیم و بسط مفهوم زیست فناوری در کشور می تواند ما را در رسیدن اهداف گام دوم انقلاب و اهدافی که کشور در پنجمین دهه از حیات انقلاب برای خود ترسیم کرده گام های مسمر ثمری را برداریم .

قادری فر ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز سعی کرده است این پلت فرم را توسعه دهد ، در دهه پنجم انقلاب و در گام دوم انقلاب ، خوشبختانه حرکت کشور با حمایت دولت و پلت فرم های حمایتی که این معاونت در 6 سال اخیر تمهید کرده است باعث این شده که ما با توسعه مفهومی با عنوان زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شاهد این باشیم که علاوه بر فعالیت شرکت های دانش بنیان امروز یکی از بزرگترین زیست بوم های نوآوری در منطقه آسیای جنوب غربی ، آسیای میانه و حتی منطقه منا باشیم.

وی یادآور شد: فعالیت بیش از 6 هزار و 500 استارتاپ و کسب و کار نوپا در کنار این شرکت های دانش بنیان این نوید امید بخش را به ما می دهد که کشور در گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری ، نوآوری و علم که همان اقتصاد دانش بنیان است و به تعبیری اقتصاد دانش بنیان پیشران اقتصاد مقاومتی درکشورنامیده می شود در یک مسیر درست ، متعالی و پر شتاب قرار بگیرد.

قادری فر افزود: همه این تلاش ها نوید بخش این است که حرکت جمهوری اسلامی ایران با سر لوحه قراردادن مباحث مربوط به حوزه علم ، نوآوری و فناوری و رسوخ نوآوری در صنایع کشور و کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی کشور،جریان بسیار خوبی را برای درون زا کردن اقتصاد و مقاوم کردن هر چه بیشتر اقتصاد در حوزه تحریمی فراهم کرده است.

تولید 97 درصد دارو ها و تجهیزات پزشکی در داخل کشور 

وی اظهارکرد: به طور مثال برای این پیشرفت ها که مشت نمونه خروار است می توان به پیشرفت های صورت گرفته  درحوزه دارو تجهیزات پزشکی اشاره داشت ، آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی از این است که ما بیش از 97 درصد  از دارو ها و محصولات پزشکی و تجهیزات وابسته را در کشور تولید می کنیم و در کمتر از 3 درصد وابستگی که در حوزه دارو و مواد اولیه دارویی که داریم.

وی گفت : با همکاری که بین ستاد های توسعه فناوری معاونت علمی و ارکان وزارت بهداشت منعقد شده شاهد این خواهیم بود که حداقل ظرف دوسال آینده ما در آن سه درصد اقلام دارویی نیز که وابسته هستیم و واردات می شود و برای کشور ارزبری دارد به وابستگی کامل به تولید داخل برسیم ،این هم باز یک نکته اتکای دیگری است که تحریم های ناجوانمردانه ای که علیه بیماران ما و علیه استفاده از حقوق انسانی شهروندان ایرانی توسط مستکبران جهانی مهیا می شود را به این شکل نیز فایق شویم.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد:  این حوزه رسوخ نوآوری در صنایع کلیدی کشور از جمله صنایع دارو و تجهیزات پزشکی در حوزه های دیگر از جمله معدن، صنایع معدنی، صنعت هوایی و هوانوردی  و در سایر زیر بخش ها توسعه خواهد یافت و ما بیش از گذشته شاهد رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان برای پاسخگویی به چالش ها و نیازهای داخل کشور و بازار سازی برای محصولات دانش بنیان خواهیم بود .



http://www.javanannews.ir/fa/News/304732/تبدیل-ایران-به-یکی-از-بزرگترین-زیست-بوم-های-نوآوری-در-منطقه-آسیای-میانه
بستن   چاپ