آریا جوان
دست و پا زدن آمریکا برای جلوگیری از پایان تحریم تسلیحاتی ایران
جمعه 25 بهمن 1398 - 00:38:44
آریا جوان - دست و پا زدن آمریکا برای جلوگیری از پایان تحریم تسلیحاتی ایران
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6066110
k ٦.١
٤
فارس / هیئت آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای پنجشنبه خواستار جلوگیری از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی این سازمان علیه ایران شده است.
هیئت ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای روز پنجشنبه که به مناسبت انتشار گزارش جدید سازمان ملل درباره یمن منتشر شده بار دیگر تهران را به حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در 14 سپتامبر 2019 متهم کرده است.
در این بیانیه همچنین ادعا شده که هیئت کارشناسان سازمان ملل در گزارش جدید خود تأیید کرده‌ که حوثی‌های یمن (انصارالله) توان انجام چنین حمله‌ای را نداشته است.
نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این بیانیه ادعا کرده است: «ایران، از زمان حمله‌اش در ماه سپتامبر، برنامه تروریسم، اخاذی هسته‌ای و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش را ادامه داده است.»
واشنگتن، در ادامه بر اساس این ادعاها، بحث منقضی شدن تحریم‌های سلاح‌های متعارف علیه ایران در اکتبر 2020 را پیش کشیده و خواستار جلوگیری از آن شده است.
در این بیانیه آمده است: «با نتیجه‌گیری‌های هیئت کارشناسان سازمان ملل، شورای امنیت اکنون کمتر از 36 هفته تا اکتبر که موعد انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل و تمدید تحریم‌ها برای جلوگیری از فروش سلاح‌هایی خاص به ایران است، فرصت دارد.»
طبق یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (مهر ماه 1399) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.
مقام‌های آمریکایی از قبیل «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور ضمن ابراز نگرانی درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، خواستار تمدید آن شده بودند.
چند روز پیش، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر 2020 منقضی می‌شوند.
قطعنامه 2231 در سال 2015 در تأیید توافق هسته‌ای برجام به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید

http://www.javanannews.ir/fa/News/305952/دست-و-پا-زدن-آمریکا-برای-جلوگیری-از-پایان-تحریم-تسلیحاتی-ایران
بستن   چاپ