آریا جوان
دستیابی به ماده‌ای که هر سطحی را به یک سلول خورشیدی تبدیل می‌کند
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 11:11:37 AM
آریا جوان-ایرنا- محققان استرالیایی با استفاده از نقاط کوانتومی ماده‌ای تولید کرده‌اند که می‌تواند هر سطح صافی را در لحظه به یک سلول خورشیدی تبدیل کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی theage، محققان دانشگاه «کوینزلند» در استرالیا سرگرم فعالیت بر روی مهار قدرت «نقاط کوانتومی» - ذرات ریزی که الکترون‌ها را به یکدیگر منتقل کرده و جریان برق تولید می‌کنند، بودند که به این موفقیت دست یافتند. این موفقیت در دستیابی به نسل بعدی فناوری خورشیدی بالقوه می‌تواند هر سطح صافی را به یک مولد خورشیدی تبدیل کند. 

این محققان موفق شدند که نقاط کوانتومی را در ماده‌ای که می‌توان آن را به صورت سه بعدی چاپ و بر روی یک سطح اعمال کرد، معلق و آن را در لحظه به یک سلول خورشیدی تبدیل کنند. این طبقه جدید نقاط کوانتومی که محققان دانشگاه کوینزلند ابداع کرده‌اند، قابل انعطاف و قابل چاپ هستند.

این موفقیت کاربردهای بالقوه مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احتمال استفاده از این ماده به عنوان یک پوست شفاف برای تامین انرژی خودروها، هواپیماها و فناوری پوشیدنی اشاره کرد.

محققان در فعالیت قبلی با استفاده از نقاط کوانتومی موفق شدند که یک بازده انرژی 13.4 درصدی تولید کنند اما اکنون محققان استرالیایی اعلام کردند که آن‌ها این رکورد را با پیشرفت‌های خود شکسته‌اند. آن‌ها افزودند که رکورد جدید ما 16.6 درصد است که 3.3 درصد از رقم قبلی بالاتر رفته و تقریبا 25 درصد پیشرفت داشته است. 

راندمان انرژی یک سلول خورشیدی به میزانی گفته می‌شود که سلول خورشیدی نور خورشید را به برق تبدیل می‌کند. پنل‌های استاندارد خورشیدی که بر روی پشت بام‌ها و سایر مکان ها دیده می‌شوند، در حال حاضر راندمان بیش از 22 درصد تولید می‌کنند اما ماده نقاط کوانتومی محققان استرالیایی می‌تواند همین میزان خروجی را با مصرف انرژی کمتر تولید کنند.  

نتایج این دستاورد در مجله Nature Energy منتشر شده است.



http://www.javanannews.ir/fa/News/309056/دستیابی-به-ماده‌ای-که-هر-سطحی-را-به-یک-سلول-خورشیدی-تبدیل-می‌کند
بستن   چاپ