آریا جوان
هرچه با پسرم درباره اشتباهش حرف می‌زنم، توی کَتش نمی‌رود!
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 11:45:22
آریا جوان - خراسان / مدتی است که پسر دومم که 16 سال دارد با دختری دوست شده. متاسفانه در این دوستی، مادر دختر با آن‌ها همراه است و حتی با آن‌ها کوه و پارک می‌رود. من هرچه با پسرم درباره اشتباه بودن این رابطه در این سن و سال و باتوجه به شرایطش حرف زدم، توی کتش نرفت که نرفت. شما به من بگویید چه کار کنم؟ پدر سه پسر هستم ولی الان با چالش مواجه شدم.
نوجوانی زمانی است که در فرد تغییرات فیزیکی، احساسی و عقلی قابل توجهی رخ می‌دهد. به علت همین تغییرات هورمونی، کشش و تمایلات به سمت جنس مخالف به وجود می‌آید و نوجوان در این دوره ممکن است عشق‌های بسیار پر شور و هیجانی را تجربه کند. نیاز به تعلق داشتن به شدت فرد را به سمت جنس مخالف و ابراز عشق و علاقه می‌کشاند. با توجه به توضیحات مطرح شده در سوال‌تان، چند توصیه به شما خواهم داشت.
معضلات عشق در نوجوانی را بدانید
شما باید از معضلات عشق در نوجوانی آگاه باشید تا با شناخت دقیق‌تری برای حل مشکل‌تان، گام بردارید. افراد در سن نوجوانی هنوز آمادگی ازدواج را ندارند و به بلوغ عاطفی، اقتصادی و فکری مناسب نرسیده‌اند. نوجوان معمولا برای عشق دست به انتخاب عاقلانه‌ای نمی‌زند زیرا تحت تاثیر هورمون‌ها و احساسات است و به کمبودها و فقدان‌هایی که دارد، فکر نکرده است. افسردگی، یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که نوجوان شاید به آن گرفتار و بعدش هم به روابط خیابانی متمایل شود. درک نشدن از سوی خانواده‌ها هم باعث تشدید این مشکل می‌شود.
نگذارید کار به پنهان‌کاری بکشد
درست است که بابت رفتار اشتباه پسرتان، حس بدی به سراغ شما آمده اما سعی کنید دست و پایتان را گم نکنید و از اصلاح شرایط ناامید نشوید. با او گرم و صمیمانه صحبت کنید. طوری رفتار نکنید که از ترس شما واقعیت ماجرا را از شما پنهان کند. سعی کنید علاوه بر درک حس و حال و احساسش او را به سمت درست فکر کردن و تجزیه و تحلیل مناسب اوضاع راهنمایی کنید. مثلا از او بپرسید: «زمانی بگذار و ببین این حس و حال نتیجه یک اتفاق بوده یا از روی عقل و فکر این تصمیم را گرفته‌ای؟ آیا قبل از این که عاشق این دختر خانم بشی، می‌شناختیش؟ علاقه‌ات از روی شناخت بوده یا ناگهانی و حاصل عشق در یک نگاهه؟». سعی کنید کاملا منطقی شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌تان را مرور و تفاوت‌های احتمالی را به او گوشزد کنید.
اشتباه مادر دختر را به پسرتان گوشزد کنید
در تمام این مراحل، سعی کنید حریم خصوصی‌اش را رعایت و از سرزنش، مقایسه و توهین خودداری کنید. همچنین با برنامه‌های دورهمی مناسب، تفریحات و برنامه‌های سالم و سرگرم کننده، میزان ارتباط او را با آن دختر به حداقل برسانید. واضح است که مادر دختر، آزادی زیادی به دخترش داده و این را به عنوان یک هشدار به پسرتان گوشزد کنید که بیشترین صدمه در این ماجرا، گریبان پسر و دختر نوجوان را خواهد گرفت، نه فرد دیگری. در نهایت می‌توانید همراه با پسرتان از یک مشاوره حضوری کمک بگیرید.
نویسنده : فریبا البرز | کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده

http://www.javanannews.ir/fa/News/310057/هرچه-با-پسرم-درباره-اشتباهش-حرف-می‌زنم،-توی-کَتش-نمی‌رود!
بستن   چاپ