آریا جوان
دستیابی محققان به چگالی 10 برابری انرژی در یک ابرخازن
شنبه 3 اسفند 1398 - 11:19:06 AM
آریا جوان-ایرنا- محققان به روشی دست یافته‌اند که می‌تواند 10 برابر انرژی بیشتری را در حجم نسبت به ابرخازن های قبلی ذخیره کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، چگالی انرژی (Energy density) به مقدار انرژی ذخیره شده در واحد حجم گفته می‌شود. هر چه چگالی انرژی بالا باشد، در حجم یکسان، سیستم ذخیره‌ساز انرژی قادر است که مدت زمان طولانی‌تری نیاز مصرف‌کننده را تأمین نماید.

ابرخازن ها تقریبا می‌توانند فورا شارژ شوند و در صورت نیاز مقدار زیادی انرژی تخلیه کنند. اگر ابرخازن‌ها بتوانند انرژی بیشتری را در خود ذخیره کنند، در آن صورت می‌توانند زمان کند شارژ شدن وسایل برقی را بطور کامل از بین ببرند. 

اکنون محققان چینی و انگلیسی می‌گویند به روشی دست یافته‌اند که می‌تواند 10 برابر انرژی بیشتری در حجم را نسبت به ابرخازن های قبلی ذخیره کند. 

گروهی از محققان کالج دانشگاهی لندن و آکادمی علوم چین در مطالعه ای به تشریح اثبات مفهومی طراحی یک ابرخازن جدید پرداختند؛ آن‌ها این ابرخازن را با استفاده از نوارهای لامینیت گرافن و تمرکز بر فاصله میان لایه ها ساخته‌اند. 

محققان متوجه شدند زمانی که اندازه منافذ را در این غشاها دقیقا به اندازه یون های الکترولیت بکنند می‌توانند چگالی انرژی را افزایش دهند. 

محققان با استفاده از این طراحی می گویند که به افزایش قابل توجهی در چگالی انرژی حجمی دست یافته اند. 

در حالیکه باتری های اسید سرب بسیار آهسته شارژ می‌شوند و چگالی انرژی نسبتا پایینی ارائه می‌دهند، ابرخازن ها می‌تواند بسیار سریع شارژ شوند و چگالی انرژی زیادی حدود 10 کیلووات در لیتر ارائه دهند.



http://www.javanannews.ir/fa/News/312274/دستیابی-محققان-به-چگالی-10-برابری-انرژی-در-یک-ابرخازن
بستن   چاپ