آریا جوان
همکاری اپل با بی ام و برای طراحی کلید دیجیتال CarKey در گوشی آیفون
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 10:37:57
آریا جوان - بررسی‌های کدهای iOS 14 خبر از همکاری نزدیک شرکت اپل و شرکت خودروسازی بی‌ام‌و  می‌دهد. همکاری که باعث تبدیل آیفون  به کلید دیجیتالی خودرو  می‌شود و با کمک تراشه‌ی UWB روی گوشی‌های آیفون کاربری کلید دیجیتالی شکل جدیدی به‌خود می‌گیرد.

به گزارش 9to5Mac، شرکت اپل در حال توسعه‌ی ویژگی CarKey روی آیفون‌ها است تا از این طریق رانندگان بتوانند گوشی‌ های آیفون را جایگزین کلید فیزیکی خودرو کنند. اولین‌بار کدهای مربوط به تکنولوژی کلیدهای مجازی در نسخه‌ی بتای iOS 13.4 کشف شد. مقاله‌های مرتبط:
نسل جدید کلید دیجیتال بی‌ام‌و به‌زودی معرفی می‌شود گوشی هوشمند، جایگزین کلید خودرو خواهد شد
مدارک جدید در کدهای به‌دست‌آمده از iOS 14 توسط 9to5Mac نشان می‌دهد که اپل با همکاری شرکت خودروسازی بی‌ام‌و به‌عنوان اولین شرکت بزرگ خودروسازی حامی این ویژگی نوین آیفون، فعالیت‌هایی را برای پیاده‌سازی این قابلیت صورت داده است. در پاسخ به پرسش 9to5Mac از شرکت خودروسازی آلمانی پیرامون صحت این اطلاعات، شرکت بی‌ام‌و به‌طور قطع همکاری را انکار نکرده و گفته است: «تا این لحظه امکان تأیید یا ارائه‌ی جزئیات بیشتر در این باره میسر نیست، از همکاری شما متشکریم. برای اطلاعات بیشتر به بخش اخبار و مطبوعات مربوطه مراجعه کنید.» اطلاعات منتشر شده در مطبوعاتی که به آن ارجاع داده بودند در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی چاپ شده بود و به تلاش‌های شرکت بی‌ام‌و برای طراحی استاندارد جدیدی در کلید دیجیتالی روی گوشی یا ساعت‌های هوشمند اشاره داشت. «بی‌ام‌و نقش پیشرو در یکپارچه‌سازی دستگاه‌های هوشمند و اکوسیستم دیجیتالی مشتریان است. دسترسی ساده و بدون اتصال فیزیکی کلید به وسیله‌ی نقلیه برای مشتریان که ما را در عصر جدیدی از نوآوری قرار می‌دهد. اکنون قفل‌کردن و بازکردن درِ خودرو، روشن‌کردن پیشرانه و حتی اشتراک‌گذاری کلید دیجیتال با دیگر کسانی که برنامه BMW Connected روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند، امکان‌پذیر است. این اتفاق اما نخستین قدم برای تحول فناوری جهانی به‌شمار می‌رود که توسط گروه بی‌ام‌و شکل‌گرفته است و هدایت خواهد شد.» بی‌ام‌و در ادامه‌ی گزارش اعلام کرده است که مسئولیت ایجاد استاندارد ویژگی کلید دیجیتالی میان خودروها و دستگاه‌های هوشمند برعهده‌ی گروه Car Connectivity Consortium خواهد بود و همکاری شرکت اپل با این گروه (CCC) در سال 2018 میلادی گزارش شده بود. «شرکت‌های عضو CCC شامل اپل، آئودی ، بی‌ام‌و، جنرال موتورز ، هیوندای ، ال‌جی الکترونیک، پاناسونیک ، سامسونگ و فولکس‌واگن است و اعضای مرکزی نیز آلپس الکتریک، کونتیننتال آگ (تولیدکننده‌ی قطعات خودرو)، دِنسو، ژِمالتو (شرکت فعال در حوزه‌ی امنیت دیجیتالی)، اِن‌ایکس‌پی و کوالکام هستند.» ویژگی‌های کلید جدید خودرو
گروه CCC اخیرا از نسخه‌ی دوم کلید دیجیتالی رونمایی و ویژگی‌های این کلید را منتشر کرد. به نقل از اطلاعات منتشر شده توسط CCC کلید دیجیتالی نسخه‌ی دوم دارای NFC است. تکنولوژی که برای برقراری اتصال در فواصل کم و بدون تماس بین دستگاه‌ها مثل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کارایی دارد. درواقع CCC با بهره‌وری از استانداردهای صنعتی موجود نظیر NFC در تلاش است تا برقراری ارتباط بین وسایل نقلیه و مجموعه‌ی وسیعی از دستگاه‌های هوشمند را ممکن سازد.

آریا جوان

برای گوشی‌های آیفون اپل، نسخه‌ی سوم کلیدهای دیجیتالی از تراشه‌ی پهنای باند اولترا یا UWB بهره خواهد برد که نخستین بار در iPhone 11 ، iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max به‌کار رفته و در اصل برای برخی توسعه‌های جزئی در سیستم انتقال اطلاعات بی‌سیم اپل یعنی AirDrop استفاده شده است.

آریا جوان

نام ردیاب هوشمند اپل ایرتگ خواهد بود
البته به گزارش 9to5Mac این تراشه در دستگاه AirTag اپل با هدف ردیابی فرامحلی استفاده خواهد داشت که در آینده‌ای نزدیک معرفی می‌شود؛ همچنین ویژگی CarKey اپل نیز از این سخت‌افزار که در سپتامبر سال 2019 میلادی رونمایی شده است، بهرمند خواهد شد. شرکت خودروسازی بی‌ام‌و در بیانیه‌ای فایده‌ی استفاده از تراشه‌ی UWB در کلیدهای دیجیتالی را چنین تفسیر کرده است: «در آینده‌ای نزدیک، کلید دیجیتالی برپایه‌ی تراشه‌ی پهنای باند اولترا بهبود می‌یابد. این پیشرفت قابلیت محافظ ضدسرقت را به حداکثر خواهد رساند و دقت موقعیت‌یابی بین دستگاه و خودرو را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب نیازی نخواهد بود که گوشی موبایل مستقیما روبه‌روی دستگیره‌ی در قرار گیرد تا قفل باز شود، بلکه با کاهش فاصله حتی اگر در جیب باشد، قابلیت بازکردن قفل را خواهد داشت.» آیفون و ساعت هوشمند اپل
همکاری نزدیک اپل با بی‌ام‌و برای طراحی کلید دیجیتالی خیلی عجیب نیست. شرکت بی‌ام‌و اولین تولیدکننده‌ی خودرو بود که ویژگی CarPlay بی‌سیم اپل را به‌کار گرفت، قابلیتی که نسخه‌ی پیشرفته‌ی آن با هدف اطلاعاتی و سرگرمی در گوشی‌های آیفون معرفی شده است. مقاله‌های مرتبط:
نگاهی به قابلیت‌های نسخه جدید اپل کارپلی در iOS 13
انتظار می‌رود که اپل باتوجه به ویژگی CarPlay، کلید دیجیتالی خود را CarKey نام‌گذاری کند؛ همچنین دستیابی به این ویژگی به احتمال زیاد برای گوشی‌های آیفون 11 به بالا امکان‌پذیر است، زیرا تنها در این صورت سهولت و امنیت بیشتری برای کاربران تأمین می‌شود، اگرچه نسخه‌ی بتای آن روی آیفون‌های قدیمی ممکن است قابل استفاده باشد.

آریا جوان

کارایی CarKey به انتظار کارشناسان در زمینه‌ی قفل و بازکردن درِ خودرو یا روشن‌کردن آن با استفاده از آیفون به‌جای کلید فیزیکی یا ریموت معمولی است. کلیدهای مجازی خودرو در Wallet آیفون مدیریت خواهند شد و با تأیید بدون رمزورود یا Face ID کار می‌کنند تا در زمان صرفه‌جویی شود؛ همچنین کلیدهای مجازی از طریق پیام امکان اشتراک‌گذاری خواهند داشت و شما می‌توانید اطلاعات لازم برای بازکردن درِ خودرو را از طریق پیام ارسال کنید.

آریا جوان

آریا جوان


برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک، به صفحه‌‌های آیفون 11 پرو ، آیفون 11 پرو مکس و آیفون 11 مراجعه کنید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/335685/همکاری-اپل-با-بی-ام-و-برای-طراحی-کلید-دیجیتال-CarKey-در-گوشی-آیفون
بستن   چاپ