آریا جوان - بهدنبال همهگیری ویروس کرونا، شرکتهای خودروسازی بزرگ مانند فیات کرایسلر، دایملر و تویوتا بهدنبال دریافت وامهای چند میلیارد دلاری برای مواجهه با این بحران هستند.
خودروسازان در سرتاسر جهان مشغول به تحقیق دربارهی گزینههای مختلفی هستند تا تولید خود را در طول همهگیری ویروس کرونا ادامه دهند. دولتها از کارگران کسبوکارهای غیرضروری میخواهند که در خانه بمانند و این بدان معنا است که چند خودروساز مجبور شدهاند تولید خودرو را متوقف کنند. براساس چند گزارش، فیات کرایسلر ، دایملر و تویوتا همگی دریافت وامهای میلیارد دلاری را بررسی میکنند. اتوموتیو نیوز به نقل از افراد مطلع اعلام کرد که تویوتا بهدنبال دریافت وام 9 میلیارد دلاری است. خودروساز ژاپنی در پاسخ به بحران کووید 19 چند کارخانه را در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، فرانسه، هند، برزیل، فیلیپین و سایر کشورها را تعطیل کرده است. در ایالات متحده آمریکا، کارخانههای تویوتا از روز 1 فروردین (23 مارس) تعطیل شدند، اگرچه این خودروساز دیروز اعلام کرد که امیدوار است تولید خود را در اول اردیبهشت (20 آوریل) دوباره آغاز کند.
ویروس کرونا اکثر افراد و مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است و نهتنها بر سلامت جسمی، بلکه بر سلامت مالی نیز تأثیر میگذارد. طبق گزارشها، جنرال موتورز با پیشبینی شرایط رکود، دور جدیدی از مرخصیها و کاهش حقوق نیروی کار اداری را در دستور کار خود قرار داده است. طبق گزارش اتوموتیو نیوز، در این اقدام شاهد کاهش حقوق 20 درصدی یا بیشتر کارکنان جنرال موتورز خواهیم بود، درحالیکه تقریبا 6،500 کارگر علاوه بر کاهش حقوق مرخص شدهاند. برخی از برنامههای توسعه و تولید، حداقل بهطور موقت متوقف میشوند؛ با این حال مزایای سلامت ( بیمه درمانی) تحت تأثیر قرار نمیگیرد. موقعیتهای کاری درگیر در درجه اول در بخشهای مهندسی و تولید هستند که کارهای آنها نمیتواند در خانه انجام شود. با این حال چنین شرایطی بهمعنای بیکاری نیست، اما در این گزارش آمده است که 6،500 کارمند جنرال موتورز به مرخصی فرستاده میشوند و تا زمان از سرگیری کار، حقوق آنها 25 درصد کاهش مییابد. کسانی که هنوز مشغول به کار هستند، کاهش 20 درصدی دستمزد را تجربه خواهند کرد؛ هرچند جنرال موتورز متعهد است تا 15 مارس 2021، کلیه دستمزدهای پرداخت نشده معوق را بپردازد.
هفته گذشته فولکسواگن اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولید خودرو را در سراسر اروپا متوقف خواهد کرد. با این حال براساس گزارش جدید اتوموتیو نیوز اروپا، این خودروساز هنوز هر هفته حدود 2/2 میلیارد دلار (حدود 2 میلیارد یورو) برای هزینههای ثابت میپردازد؛ کاری که هیچ خودروساز دیگری نمیتواند بهطور نامحدود انجام دهد. فولکسواگن مانند فورد، FCA و تویوتا، بهدنبال از سرگیری تولید خودرو در هر کجا که ممکن باشد، است. این بهمعنای بازگشت کارگران به کار، حفظ مسافت ایمن از یکدیگر و در عین حال ضد عفونی کردن تجهیزات است. هربرت دیس بهتازگی اعلام کرد که تولید خودرو در چین به حالت قبل باز میگردد، اگرچه هنوز بهصورت کامل به وضعیت گذشته بازنگشته است.
تعطیلی خودروسازان آمریکایی به دلیل کرونا تمدید شد سه کارخانه فورد در اروپا بهدلیل شیوع کرونا تعطیل شد
خودروساز آلمانی تمام گزینههای خود را بررسی میکند؛ زیرا با همان وضعیت اقتصادی نامشخصی که بسیاری از شرکتها و مردم با آن روبهرو هستند، سروکار دارد. کاهش نیروی کار، ممکن بهنظر میرسد، اگرچه این خودروساز هیچگونه روش مشخصی ارائه نکرده است. با این حال، هربرت دیس اظهار داشت که فولکسواگن تنها در صورت «مداخله شدید» میتواند بحران را بدون زیان و کاهش مشاغل پشت سر بگذارد. یکی دیگر از طرحهایی که فولکسواگن برای مواجهه با این مشکل بررسی میکند، امکان فروش اوراق بهادار تجاری برای پوشش تعهدات خود است. خودروساز آلمانی هنوز بهدنبال وام بانکی نرفته است. براساس گزارش اتوموتیو نیوز، فولکسواگن به بیش از 20 میلیارد دلار اعتبار دسترسی دارد. دیروز چند خودروساز اعلام کردند که قصد دارند از ماه آینده تولید و کار خود را از سر بگیرند. فورد از 18 فروردین (6 آوریل) کارخانهای را در مکزیک بازگشایی مجدد میکند و سایر کارخانههای آن در آمریکای شمالی از 26 فروردین (14 آوریل) کار خود را دوباره آغاز میکنند. فیات کرایسلر نیز در نظر دارد از 26 فروردین تولید را از سر بگیرد. تویوتا اعلام کرد تولید خودرو را در آمریکای شمالی از ابتدای اردیبهشت آغاز خواهد کرد. خودروسازان همچنین درصدد هستند تا در تولید تجهیزات پزشکی موردنیاز به کمک مراکز درمانی بشتابند. کارگران فورد و UAW در حال ساخت محافظ صورت هستند و FCA نیز در حال تولید یک میلیون ماسک در ماه برای کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا است.
http://www.javanannews.ir/fa/News/336884/چالش-خودروسازان-جهان-برای-مواجهه-با-ویروس-کرونا