آریا جوان
اوضاع امسال استقلال و پرسپولیس/ کمی پول برای زنده ماندن
دوشنبه 11 فروردين 1399 - 10:05:49
آریا جوان - آخرین خبر / «استقلال بیشتر از هر زمانی به مدیران توانا و پولساز نیاز دارد، نه مدیرانی که بدون پشتوانه اقتصادی لازم و با تبلیغات و وعده‌های دروغ فقط وقت استقلال را هدر می‌دهند» اینها جملاتی است که فرهاد مجیدی در مورد اوضاع این روزهای استقلال نوشته است.
به گزارش فوتبالی، اوضاع مدیریتی دو باشگاه پرطرفدار ایران، چنان دستخوش تغییر می‌شود که می‌توان گفت با ادامه این روند تغییرات، کم‌کم هواداران آنها نیز از شناسایی مدیرعامل تیم خود عاجز می‌مانند. حالا پس از رفت و آمدهای زیاد مدیرانی که دیگر شوق چندانی برای مدیریت در باشگاه‌های پرطرفدار ندارند و با دیدن اوضاع مالی آنها فرار را بر شهرت و در کانون توجه بودن ترجیح می‌دهند، فرهاد مجیدی دست به کار شده تا به زعم خود مدیری که دستش به دهنش می‌رسد و می‌تواند پول بیاورد را در باشگاه حفظ کند. تا قبل از این، این دو باشگاه پول داشتند اما همواره با مشکلات مدیریتی و تصمیمات اشتباه مدیران مواجه بودند و حالا دیگر پولی هم در کار نیست و پول آوردن مهمترین خصیصه و فضیلت یک مدیر محسوب می‌شود.
پرسپولیس و استقلال سال سختی از نظر مالی پیش رو خواهند داشت. کسری بودجه دولت از همین الان واضح و قطعی است و در چنین شرایطی که با کاهش قیمت نفت مهمترین منبع درآمد دولت تقریبا به صفر رسیده اصلا نمی‌توان انتظار داشت که وزارت ورزش به عنوان متولی سرخابی‌ها بتواند ریالی به آنها کمک کند چه برسد به اینکه بدهی‌های ارزی سرخابی‌ها را تسویه کند. همین می‌شود که باید چشم انتظار کسانی بود که از قِبَل فعالیت‌های اقتصادی خود و با چشم‌انداز گرفتن امتیازی در آنجا، صدقه‌ای هم به فوتبال و سرخابی‌ها بدهند. هرچند اوضاع اقتصادی در بیرون از فوتبال هم چندان روشن و درخشان نیست و بیشتر باید به دنبال تاجرانی بود که می‌توانند با انحصار واردات کالاهای خاص و یا رانت ارائه خدمات پول‌آور، ثروت و درآمدی دائمی و کم‌ریسک داشته باشند که اغلب این افراد نیز با دیدن عواقب شهرت پولدارهایی که به فوتبال آمدند دیگر رغبت چندانی برای تفریح در حیطه فوتبال ندارند. تعطیلی فوتبال به خاطر کرونا نیز بخشی از درآمد سرخابی‌ها را که توسط هواداران این تیم تامین می‌شد از بین برده و این کاهش درآمد ریالی فشارها را بر مدیران زیادتر می‌کند. برای همین است مدیرانی که تا قبل از این از در بیرون‌شان می‌‌کردند از پنجره وارد می‌شدند و کلمه‌ای به نام «استعفا» برای آنها تعریف نشده بود اخیرا خیلی راحت استعفا می‌دهند و می‌روند. مصائب و مسئولیت‌های مدیریت سرخابی‌ها آن قدر زیاد شده که دیگر به خوشی‌ها و شیرینی‌هایش نمی‌ارزد.
با این همه آینده چه می‌شود؟ واقعا می‌توان تصور کرد که سال بعد پرسپولیس و استقلال نه با نتایج خود که با حکم‌های انضباطی از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شوند؟ می‌توان منتظر کسر امتیاز و یا حتی حکم سقوط آنها به لیگ پایین‌تر به خاطر بدهی‌های مالی بود؟ البته که این اوضاع سیاه، سیاه‌ترین سناریوی ممکن برای سرخابی‌ها است اما غیرممکن نیست. چون که سرخابی‌ها بیش از هر چیز به پول نیاز دارند آن هم نه برای اداره شدن که برای زنده ماندن و حالا آن کسانی که بی‌منت پول بیاورند حتی اگر اصول ساده مدیریتی هم ندانند بر مدیرانی که دیسیپلین دارند اما پول ندارند ترجیح داده می‌شوند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/337845/اوضاع-امسال-استقلال-و-پرسپولیس--کمی-پول-برای-زنده-ماندن
بستن   چاپ