آریا جوان
فراخوان سفیر ایران در کشور سوئیس
جمعه 15 فروردين 1399 - 16:27:26
آریا جوان - ایرنا / سفیر ایران در برن با اشاره به چالش مضاعف ایران برای مقابله با ویروس کرونا به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی به طور مشروع از تمام اعضای سازمان ملل انتظار دارد که ضمن مخالفت با رویکرد یکجانبه‌گرایی از محدودیت‌های غیرقانونی، شرم‌آور و غیر اخلاقی آمریکا دوری کنند.
«محمدرضا حاجی کریم جباری» در نامه‌ای برای یکصد نفر از نخبگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای، علمی و دانشگاهی سوئیس افزود: ایران مانند سایر کشورهای جهان بر اثر همه گیری ویروس کرونا با مشکلات و کمبودهایی مواجه است. ایران همچنین به طور هم زمان از تروریسم اقتصادی و یکجانبه و تحریم‌های غیر انسانی آمریکا علیه مردم کشور، از جمله آنهایی که به بیماری کوید-19 مبتلا هستند رنج می‌برد.
وی با بیان اینکه «تحریم‌های ظالمانه آمریکا دولت ایران را از دسترسی به منابع درآمدی برای تامین دارو و مواد غذایی ضروری محروم کرده است» افزود: این اقدام دسترسی ایران به نظام بانکی بین‌الملل و عملیات مالی متوقف کرده است و رژیم آمریکا و برخی از هم‌پیمانانش به طور بی‌شرمانه‌ای از کرونا برای اعمال فشار سیاسی علیه ایران استفاده می‌کنند.
سفیر کشورمان افزود:‌ تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در این شرایط نقض آشکار ابتدایی ترین قوانین حقوق بشری، شامل دسترسی به خدمات دارویی و حق حیات است. بر این اساس، تمام سیاستمداران و رسانه‌های جهان وظیفه دارند تا این رفتار غیر انسانی را محکوم کنند و از دولت‌های خود بخواهند کند که تجارت با ایران را محدود نکنند.
وی از سرگیری تعاملات مالی و تجاری با ایران را بخشی از تعهدات قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و افزود: ما به طور مشروع از تمام اعضای سازمان ملل انتظار داریم که ضمن مخالفت با رویکرد یکجانبه گرایی از محدودیت‌های غیرقانونی، شرم‌آور و غیر اخلاقی آمریکا دوری کنند.
او در بخش پایانی این نامه ابراز امیدواری کرد که دولت سوئیس نیز در کنار سایر ملل جهان تحریم‌های آمریکا در بحران کنونی را نادیده گرفته و با این اقدام، به بیماران مبتلا به کرونا در ایران و تلاش‌های یکپارچه جهانی برای مهار این ویروس کمک کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/340156/فراخوان-سفیر-ایران-در-کشور-سوئیس
بستن   چاپ