آریا جوان
ویروس ورشکستگی!
شنبه 16 فروردين 1399 - 09:16:01
آریا جوان - آخرین خبر / شیوع ویروس کرونا در جهان باعث تعویق و تعلیق بسیاری از مسابقات ورزشی در سطوح مختلف شده که این توقف باعث ضرر چند میلیارد یورویی برگزارکنندگان مسابقات و تیم‌های درگیر این رویداد‌ها شده است. بیش از 2 ماه از شیوع بیماری کرونا در جهان می‌گذرد و همه‌گیری این ویروس تمامی مسابقات ورزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. تعویق یک‌ساله المپیک توکیو و یورو 2020 تنها بخشی از تاثیر این ویروس کوچک بر دنیای ورزش است؛ تعویقی که باعث شده برگزارکنندگان این بازی‌ها با ضرر‌های مالی هنگفتی مواجه شوند. زمانی که ویروس کرونا در ووهان چین پیدا شد، هیچ هوادار فوتبالی فکر نمی‌‌‌کرد که این ورزش دوست‌داشتنی این گونه در بحران قرار بگیرد. لغو مسابقات فوتبال در اروپا و سایر نقاط جهان به شدت بر اقتصاد مسئولان برگزاری و همچنین باشگاه‌ها تاثیر گذاشته است. درآمد باشگاه‌های فوتبال تا حد زیادی قطع شده و آن‌ها از پس پرداخت هزینه‌های جاری که از طریق درآمد اسپانسرها و حق‌پخش تلویزیونی تامین می‌شد برنمی‌آیند. در واقع منبع درآمد باشگاه‌های فوتبال قطع شده و یا به میزبان بسیار زیادی کاهش یافته است. این امر سبب شده که همه باشگاه‌های فوتبال از هزینه‌های خود بکاهند. همچنین بازیکنان فوتبال هم داوطلبانه از بخشیدن بخشی از درآمد خود استقبال کردند تا تیم‌های خود را از ورشکستگی نجات دهند. در حالی که در چین موارد جدید ابتلا به کرونا بسیار کاهش یافته و تک رقمی شده اما مسئولان فوتبال این کشور اعلام کرده‌اند که با توجه به شرایط کنونی از سرگیری مسابقات ممکن نیست.
باشگاه‌های اروپایی به دنبال کاهش دستمزد بازیکنان
این ضرر هنگفت اقتصادی باعث شده باشگاه‌های فوتبال سعی کنند با مذاکره با بازیکنان و کاهش دستمزد آن‌ها بخشی از این ضرر اقتصادی را جبران کنند. روزنامه آس در هفته گذشته خبر داد روسای باشگاه بارسلونا امکان دارد از بازیکنانش بخواهند به دلیل مشکلات مالی ناشی از ویروس کرونا،‌ حقوق کمتری دریافت کنند تا جایی که لیونل مسی به عنوان کاپیتان تیم با کاهش قابل توجه 70درصد از حقوق سالیانه‌اش موافقت کرد و دیگر بازیکنان را هم به این امر وا داشت. این تصمیم اقتصادی باشگاه برای تمام بازیکنان بارسلونا، بارسلونای B، تیم فوتبال بانوان، تیم جوانان و تیم‌های بسکتبال، هندبال، ‌هاکی و فوتسال نیز اجرا خواهد شد. باشگاه اتلتیکومادرید هم دیگر باشگاه لالیگاست که در قبال بازیکنانش دست به چنین اقدامی زد. همچنین رسانه‌های ایتالیایی مدعی شدند تمام تیم‌های حاضر در سری آ ایتالیا قصد دارند که 30درصد قرارداد بازیکنان خود را کاهش دهند، این کاهش فقط کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره دنیای فوتبال را با ضرر 168میلیارد تومانی مواجه خواهد کرد. این تعدیل هزینه‌ها در مواردی باعث مشکل بین بازیکنان فوتبال و باشگاه‌ها شده به طوری که باشگاه سیون در سوئیس 9 بازیکنی که با این کاهش هزینه‌ها موافق نبودند را از تیم خود اخراج کرده است. یوهان ژورو و الکس سونگ، 2 بازیکن سابق آرسنال هم جزو این 9 بازیکن بوده‌اند که توسط باشگاه سیون اخراج‌ شده‌اند.
نادیده گرفته شدن فیرپلی مالی توسط یوفا
آس در گزارشی مدعی شد با توجه به ضرر سنگین باشگاه‌ها از شیوع ویروس کرونا و کاهش قابل ملاحظه درآمد آن‌ها، یوفا احتمال نادیده گرفتن فیرپلی مالی در پایان فصل را مدنظر قرار می‌دهد. بنابراین بسیار محتمل است که باشگاه‌ها برای دوره‌ای کوتاه از زیر ذره‌بین فیرپلی مالی یوفا خارج شوند یا حداقل با سختگیری کمتری به حساب‌های مالی باشگاه‌ها در پایان فصل رسیدگی شود.
پس از کرونا، دنیای فوتبال متحول خواهد شد
اولی هونس معتقد است که بعد کرونا در سراسر دنیا، دنیای فوتبال دستخوش تغییراتی اساسی خواهد شد و در سال‌های آتی خبری از خریدهای 100میلیون یورویی نخواهد بود. رئیس سابق باشگاه بایرن‌مونیخ همچنین در مصاحبه با مجله کیکر درباره آینده بوندس‌لیگا اعلام کرد اگر امکان برگزاری پشت درهای بسته وجود دارد این اتفاق باید رخ دهد زیرا این اتفاق باعث می‌شود باشگاه‌ها حداقل از محل حق‌پخش تلویزیونی درآمدزایی داشته باشند. نشریه دیلی‌میل در بررسی تاثیرات اقتصادی کرونا بر فوتبال انگلیس مدعی است بحران ناشی از ویروس کرونا به هر یک از باشگاه‌های بزرگ انگلیسی 750میلیون پوند ضرر خواهد زد. تعلیق کلیه مسابقات فوتبال تا اطلاع ثانوی کم‌کم برای باشگاه‌های انگلیسی ملموس می‌شود چراکه این باشگاه‌ها حالا اولین نشانه‌های مالی بحران را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند؛ ‌در همه سطوح فوتبال این کشور خبرهایی از تلاش برای کاستن شدید و ناگهانی از هزینه‌ها دیده می‌شود. باشگاه‌های لیگ برتری در مسیر تقابل با پخش‌کننده‌های تلویزیونی قرار دارند و مدیران باشگاه‌ها اخیرا در جلسات اضطراری اعلام کرده‌اند در بحران کرونا ممکن است هر باشگاه درنهایت با ضرر انباشته 750میلیون پوندی مواجه شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/340530/ویروس-ورشکستگی!
بستن   چاپ