آریا جوان
اثرات کرونا بر بدن یا فوتبال؟
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 08:50:56
آریا جوان - آخرین خبر / همان‌طور که بحث تمام دنیا در این روزها مقابله با ویروس مرگبار کرونا و جلوگیری از شیوع آن است، در حوزه ورزش و بخصوص فوتبال هم این موضوع رخنه کرده است. درواقع تعطیلی تمام رشته‌های ورزشی در سرتاسر دنیا به دلیل بیماری کرونا سبب شده تا اکنون صنعت‌هایی که به‌صورت مستقیم درگیر فوتبال بوده‌اند، از همه بیشتر متحمل ضرر شوند. این‌گونه تعطیلی ناگهانی فوتبال سبب شده تا باشگاه‌های بزرگ دنیا هم به شکل بی‌سابقه‌ای وارد ضرر‌دهی بشوند. هرچند‌ برخی از باشگاه‌های نامدار نظیر منچستریونایتد و رئال‌مادرید اعلام کردند که بیلان کاری‌شان آنقدر مثبت بوده که در این شرایط هم از عهده مخارج چند صد میلیون یورویی خود بر بیایند. با این‌حال هستند باشگاه‌های پرتعدادی که نمی‌توانند بر این بحران فائق بیایند که یکی از آن‌ها بارسلوناست. بازیکنان آبی‌و اناری‌ چندی پیش با کاهش‌70 درصدی دستمزدشان موافقت کردند اما گویا همین‌قدر هم‌کافی نیست و هیئت‌مدیره این باشگاه قصد دارد پیشنهاد دومی بدهد که از این مقدار بازهم کاسته شود و این قطعا بحران مدیریت در این باشگاه را به فاجعه نزدیک می‌کند. اوضاع در اسپانیا به عنوان یکی از قربانیان اصلی کرونا بسیار وخیم‌ است و این وخامت در فوتبال هم بدجوری رسوخ کرده است. اما وضعیت انگلیس هم بهتر نیست. اتحادیه لیگ انگلیس چند روز پیش اعلام‌ کرد که فعلا شرایط برگزاری بازی وجود ندارد و به بازیکنان هم‌ پیشنهاد داد که از حداقل‌30 درصد حقوقشان چشم‌پوشی کنند اما انگار در این جهان هیچ‌چیزی سرجایش نیست.
بحران حق‌پخش
تقریبا در جزیره همه به جمع‌بندی رسیده‌اند که هرطور شده فصل را به پایان برسانند تا حداقل از حق‌پخش استفاده کنند؛ حتی با بازی پشت‌درب‌های بسته. هرچند که تیم‌های لیگ‌برتری پیشنهاد عجیب اتحادیه مبنی بر برگزاری ادامه بازی‌ها در کشور چین را نپذیرفتند. اما خب پخش‌کننده‌های بزرگی مثل اسکای اسپورتس در این بحران میلیون‌ها پوند از دست خواهند داد چون مجبورند بخشی از پول آبونمان مشترکین خود را بازپس دهند و از این گذشته، درآمدشان از محل تبلیغات به شدت افت خواهد کرد. به همین علت باشگاه‌های لیگ برتری صحبت درباره لزوم کاستن از دستمزد بازیکنان را آغاز کرده‌اند و تلگراف می‌گوید میزان این کاهش حتی ممکن است به 50 درصد هم برسد. شاید در سطح لیگ برتر با توجه به دستمزدهای بالای بازیکنان، این مسئله آن‌ها را با فشار غیر‌قابل تحملی روبه‌رو نکند اما در لیگ‌های پایین‌تر، این مسئله می‌تواند زندگی فوتبالیست‌های نه‌چندان مطرح را با خطر جدی تهدید کند. برای مثال در باشگاه‌های لیگ یکی، از بسیاری از بازیکنانی که درآمدشان بیشتر از 6 هزار پوند در هفته است، خواسته شده در 4 ماه آینده با کاهش قابل توجه دستمزدشان موافقت کنند. بیرمنگام‌سیتی اولین باشگاهی بوده که رسما از بازیکنانش خواسته در شرایط همه‌گیری کرونا 50 درصد از دستمزد خود را به باشگاه ببخشند. از سوی دیگر باشگاه کوچکی مثل «فارست گرین رورز» که در لیگ 2 به سر می‌برد، اعلام کرده فعلا همه فعالیت‌هایش را تعلیق کرده و برای این‌که بتواند دستمزد و حقوق همه کارمندان خود را پرداخت کند، از برنامه‌های کمکی دولت استفاده خواهد کرد. دیلی‌میل می‌گوید سازمان لیگ انگلیس مذاکره با باشگاه‌های این کشور و اتحادیه فوتبالیست‌ها را آغاز کرده و به دنبال طراحی سیستمی است که بر اساس آن بازیکنان باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های پایین‌تر تا پایان تعلیق مسابقات فوتبال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، بتوانند از گزینه مرخصی با حقوق استفاده کنند. هنوز مشخص نیست منبع پرداخت دستمزد آن‌ها در این مدت باشگاه‌ها و سازمان لیگ خواهد بود یا از دولت کمک گرفته خواهد شد. باشگاه‌های انگلیسی خواهان آن هستند که برای حفظ توان پرداخت دستمزد کارمندان‌شان از کمک‌های دولت بهره‌مند شوند. هفته گذشته دولت انگلیس اعلام کرد برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری در نتیجه بحران کرونا، برنامه‌‌ای تدارک دیده که براساس آن در صورتی که شخصی به دلیل بحران کرونا از محل کارش اخراج شده یا تعلیق شود، دولت 80 درصد حقوق او را تا سقف‌2500 پوند پرداخت خواهد کرد. باشگاه‌های کوچک انگلیسی به‌دنبال کسب نظر موافق دولت برای اجرای برنامه مشابهی در‌خصوص کارمندان و بازیکنان خود هستند.
AFC به‌دنبال کاهش دستمزد کادر فنی و بازیکنان در آسیا
اما بشنوید از قاره آسیا که یک روزنامه عربی در گزارشی مدعی شد کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حمایت از تیم‌ها در این قاره از فیفا در‌خواست خواهد کرد تا دستمزد کادر فنی و بازیکنان لیگ‌های آسیایی را کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود این درخواست یک میلیارد دلار از ضرر‌های مالی باشگاه‌های آسیایی را جبران کند. در صورت تایید این پیشنهاد از سوی فیفا این حکم در لیگ برتر ایران هم قابل اجرا خواهد بود. به طوری که اگر لیگ ایران ادامه پیدا کند حقوق بازیکنان و مربیان در 3 ماه با کاهش 15 الی‌30 درصدی مواجه خواهد شد، اما در‌صورت لغو کامل این مسابقات کاهش دستمزد‌ها تا‌50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/341315/اثرات-کرونا-بر-بدن-یا-فوتبال؟
بستن   چاپ