آریا جوان
در آرزو کردن برای سال جدید حواس‌مان را جمع کنیم
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 13:00:46
آریا جوان - خراسان / آرزو کردن در روزهای ابتدایی هر سال، یک رسم قدیمی است. رایج‌ترین آرزوها هم دست‌یابی به عشق، سلامتی، پول و آرامش هستند. با این حال، بهتر است در آرزو کردن حواس‌مان را جمع کنیم.
یک عبارت معروف وجود دارد که می‌گوید «هنگامی که سرنوشت قصد تنبیه انسان را دارد، آرزوهایش را برآورده می‌کند» اما چطور ممکن است که دست یابی به عشق، سلامتی، آرامش و پول تنبیه باشد؟ بسیاری از ما آرزوی داشتن عشق و یک ازدواج رومانتیک را داریم اما آیا آمادگی واقعی برای یک رابطه واقعی را داریم؟ یا صرفا تصوری که از رابطه داریم محدود به هدیه دادن یا گرفتن گل‌سرخ و ... است؟ روزهای زیادی از یک ازدواج به روزمرگی می‌گذرند و هیچ هیجان خاصی ندارند.
یک رابطه مهارت‌های بسیاری طلب می‌کند. آیا توان حل تعارض را دارید؟ آیا می‌توانید از زاویه طرف مقابل نگاه کنید؟ گوش کردن فعال به گفته‌هایش را چه؟ آیا حوصله بی‌حوصلگی‌ها، روزمرگی‌ها، نق‌زدن‌ها و بهانه گرفتن‌های او را دارید؟ بسیاری آرزوی عشق می‌کنند بدون آن‌که آمادگی داشته باشند و فرد مدنظر را با اشتباهات کودکانه از دست می‌دهند. پس قبل از آرزو کردن عشق، الزاماتش را یاد بگیریم.
آرامش و سلامتی هم مانند یکدیگر هستند. آیا تا امروز قدر سلامتی خود را دانسته‌ایم؟ واقعا از تمام توان ذهنی و جسمی خود استفاده کرده‌ایم یا صرفا با تجربه ناخوشی قدر سلامتی خود را دانسته‌ایم؟ آرامش هم صرفا با تجربه تلاطم قابل درک است. اگر همیشه آرامش برقرار باشد، آن را ملالت خواهیم نامید.
و پول، آیا شخصیت پولداری در خود ایجاد کرده‌ایم؟ یا صرفا پول را برای درآوردن چشم دیگران می‌خواهیم؟ باید قبل از به دست آوردن چیزی جنبه آن را نیز در خود ایجاد کنیم یا اگر امروز پولدار شدیم دیگر هیچ فردی را نمی‌شناسیم یا از آن بدتر آیا برای پول حاضریم هرکاری بکنیم؟
ممکن است این حرف‌ها کلیشه‌ای باشند اما بسیار مهم هستند. «تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف، مگر اسباب بزرگی همه آماده کنید». فراموش نکنید که اگر بدون آمادگی به آرزوی خود برسید، فقط باعث هدر رفتن فرصت‌ها شده اید و به جای شادی، حسرت باقی خواهد ماند.
نویسنده : دکتر مهدی سودآوری| روان شناس و مدرس دانشگاه

http://www.javanannews.ir/fa/News/344380/در-آرزو-کردن-برای-سال-جدید-حواس‌مان-را-جمع-کنیم
بستن   چاپ