آریا جوان
روش‌های عجیب و غریب کشورها برای مبارزه با ویروس کرونا؛ از تفکیک جنسیتی تا جاسوسی شهروندان
پنجشنبه 21 فروردین 1399 - 10:22:57 AM
آریا جوان- دنیا این روزها درگیر شرایط بی سابقه ای شده اما بعضی کشورها برای مبارزه با ویروس کرونا دست به اقدامات عجیب و غریبی زده اند.

در کشوری به زبان آوردن نام کرونا را ممنوع کرده اند و هر کس که ماسک بزند را دستگیر می کنند! در کشوری دیگر رئیس جمهور به مردم توصیه می کند برای مهار ویروس کرونا ودکا بنوشند و به سونا روند!

در یک کشور هم نخست وزیر آشفته بازار شیوع کرونا را مغتنم شمرده و خود را در جایگاهی قرار داده که تنها خودش می تواند زمان پایان دوره ی نخست وزیری اش را تعیین کند.

شمار مبتلایان ویروس کرونا دیگر از 1،197،000 نفر گذشته و این ویروس مرگبار جان بیشتر از 64،600 نفر را گرفته.

در ادامه به اقدامات عجیب و غریب برخی کشورهای دنیا برای مبارزه با ویروس کرونا خواهیم پرداخت.

بلاروس

مبارزه با ویروس کرونا

در بلاروس، رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو به جمعیت 9/5 میلیون نفری کشورش توصیه کرد از ودکا و سونا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده کنند. این در حالی است که هیچ کدام این موارد از سمت مراجع علمی برای جلوگیری از این بیماری تأیید نشده اند.

گرچه در حال حاضر آزمایش های علمی ای برای پیدا کردن درمان ویروس کرونا در حال انجام است، اما هنوز نه واکسنی برای آن وجود دارد و نه درمان مشخصی.

اقدامات تأیید شده از سوی مراجع علمی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا از جمله ماندن در خانه، فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست ها با آب و صابون، خودداری از لمس صورت و استفاده از وسایل محافظتی برای کادر درمانی، به منظور قطع زنجیره ی انتقال هستند.

اما لوکاشنکو به همین جا بسنده نکرده و توصیه ی عجیب تر دیگری هم برای مردمش داشته. او گفته بازی کردن هاکی روی یخ راه خوبی برای مهار ویروس کرونا است. رئیس جمهور بلاروس در مصاحبه ای تلویزیونی در یک زمین هاکی اظهار کرد: «ایستاده مردن بهتر از زانو زده زیستن است.»

مالزی

در مالزی، وزارت زنان این کشور به زنان توصیه کرد در خانه آرایش کنند، از گوشه و کنایه زدن یا غرولند کردن به همسران شان خودداری کنند و به آن ها توصیه کرد در قرنطینه با صدای شخصیت گربه ی یک کارتون مشهور ژاپنی صحبت کنند. این اظهارات فوراً با واکنش منفی کاربران در فضای مجازی مواجه شد و دولت مالزی مجبور به عذرخواهی به خاطر این توصیه های جنسیت زده شد و پست های مربوط به آن را حذف کرد.

فیلیپین

در فیلیپین، در معابر تابوت هایی قرار داده اند تا با این کار مردم را از خروج از خانه هایشان بازدارند. علاوه بر آن، رودریگو دوترته ،رئیس جمهور فیلیپین در سخنرانی ای تلویزیونی اظهار کرد ارتش و پلیس به آشوب گرانی که قوانین قرنطینه را زیر پا گبذارند یا به کادر درمانی صدمه زنند، شلیک خواهند کرد.

پرو و پاناما

در پرو و پاناما، مردان و زنان باید جداگانه برای تهیه ی اقلام ضروری از خانه خارج شوند.

در پاناما، مردان روزهای شنبه، سه شنبه و پنجشنبه می توانند از خانه بیرون روند و زنان روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه. روزهای یکشنبه همه ی مردم باید در خانه هایشان بمانند.

در پرو هم وضعیت به همین ترتیب است، با این تفاوت که روزهای اختصاص یافته به زنان و مردان برعکس است؛ به طوری که مردان روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه می توانند از خانه خارج شوند و زنان روزهای شنبه، سه شنبه و پنجشنبه. روزهای شنبه هم هیچکسی اجازه ی خروج از خانه را ندارد.

ترکمنستان

در ترکمنستان، ویروس کرونا به طور رسمی وجود ندارد. اینطور که گفته می شود دولت ترکمنستان استفاده از عبارت «ویروس کرونا» را در رسانه های دولتی به کلی ممنوع کرده. دولت این کشور نام کرونا را از بروشورهای پزشکی هم حذف می کند. اگر کسی در ملأعام ماسک بزند او را دستگیر می کنند.

مجارستان

در مجارستان، در بحبوحه ی شیوع ویروس کرونا لایحه ای به سرعت به تصویب رسید که بر اساس آن ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور می تواند تا پایان عمرش در پست خود باقی بماند. علاوه بر این، او حالا این قدرت را دارد که قوانین حال حاضر کشورش را به تعلیق درآورد.

مصر

در مصر، دولت با خبرنگاری که گزارش های او با آمار رسمی مبتلایان ویروس کرونا در این کشور مغایر بود، به شدت برخورد کرد. دولت مصر مدعی بود تعداد مبتلایان ویروس کرونا در این کشور کمتر از 200 مورد است و وقتی خبرنگار نشریه ی گاردین نتایج یک تحقیق را منتشر کرد که آمار احتمالی ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را تا حدود 19 هزار نفر بیان می کرد، او را از مصر اخراج کردند.

نتایج این تحقیق بر اساس تجزیه و تحلیل پروازها، اطلاعات مربوط به سفرها و نرخ ابتلا بود.

صربستان

در صربستان، پیاده روی با سگ ها ممنوع شده تا جلوی گسترش ویروس کرونا گرفته شود. پیش از آن، مردم صربستان اجازه داشتند 20 دقیقه سگ های خود را به پیاده روی ببرند. بعد از اعمال این ممنوعیت، برخی در خصوص سلامت حیوانات خانگی و همینطور اثر آن بر بهداشت خانه های مردم اظهار نگرانی کرده اند.

سوئد

در سوئد، برخلاف اغلب دیگر کشورهای اروپایی خبری از قرنطینه ی سختگیرانه نیست. سوئد نه تنها مرزهایش، بلکه مدارس، میخانه ها و رستوران هایش را هم باز گذاشته. دولت سوئد رعایت فاصله گذاری اجتماعی را هم الزامی نکرده. آندره تگنل، یک متخصص علم همه گیر شناسی که خود اهل سوئد است به نشریه ی نیویورک تایمز گفته این روش خونسردانه که دولت سوئد در پیش گرفته مردم این کشور را به رعایت قرنطینه و مسئولیت پذیری ترغیب می کند.

اما اخیراً دولت سوئد اعلام کرده مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

رژیم صهیونیستی

سرویس امنیتی اسرائیل از تکنولوژی های ضد تروریسم بر روی شهروندان خود استفاده می کند تا جلوی گسترش ویروس را بگیرد. این سازمان موقعیت مکانی تلفن های همراه بیماران مبتلا به ویروس کرونا را کنترل می کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصدیق کرد که این کار تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب می شود اما در عین حال اظهار کرد که این کار اگر از شیوع بیماری بکاهد ایرادی ندارد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/344994/روش‌های-عجیب-و-غریب-کشورها-برای-مبارزه-با-ویروس-کرونا؛-از-تفکیک-جنسیتی-تا-جاسوسی-شهروندان
بستن   چاپ