آریا جوان
آموزش کاردستی موش با نمد
پنجشنبه 21 فروردين 1399 - 10:46:30
آریا جوان - ستاره / کلمه‌ کاردستی ما را به دنیای کودکی می‌برد و خاطرات ساختن کاردستی با کاغذ و مقوا و... با مادر‌ها یا در مدرسه و مهد کودک. اگر مادر هستید و می‌خواهید برای ساختن کاردستی به کودکتان کمک کنید می‌توانید کاردستی موش را امتحان کنید. طرح و کاراکتر موش یکی از مدل‌های جذاب و بامزه برای ساختن کاردستی با مقوا یا نمد یا کاغذ رنگی و ... است که جزو طرح‌های ساده هم محسوب می‌شود و جدا از اینکه کلی گزینه برای انتخاب مواد اولیه ساختن کاردستی موش دارید، می‌توانید به راحتی و با کمترین زمان یک کاردستی ساده و جذاب داشته باشید.
وسایل لازم برای ساخت کاردستی موش با نمد
برای ساخت یک موش بامزه با نمد، شما به چند وسیله‌ی ساده و ارزان نیاز دارید:
نمد: نمد یک نوع پارچه‌ی ضخیم است که برای ساخت کاردستی و عروسک و ... استفاده میشود و طرح و رنگ‌ های متنوعی دارد و می‌توانید به راحتی آن را از خرازی‌ها و اکثر پارچه فروشی‌ها تهیه کنید. ما در این آموزش از نمد ساده‌ی خاکستری رنگ استفاده می‌کنیم.
نخ ضخیم یا کاموا در دو یا سه رنگ: برای دوخت نمد و در نهایت موش خاکستری، ما به نخ ضخیم یا کاموای نازک احتیاج داریم. ما در این آموزش از 3 کاموای نازک، یکی مشکی برای سبیل موش و یکی هم صورتی برای دوخت دور بدن و دماغ و ... و یک نخ طوسی برای دوختن گوش‌ها استفاده کردیم .
پشم شیشه یا الیاف: برای پر کردن بدن موش ما به الیاف یا پشم شیشه احتیاج داریم که آن‌ها را هم به راحتی از خرازی میتوان تهیه کرد. اگر به هیچکدام دسترسی نداشتید پنبه هم گزینه‌ی خوبی خواهد بود.
سوزن و قیچی و سوزن ته‌گرد: برای دوختن دور موش عروسکی و سبیل و چشم موش و ... به سوزن احتیاج داریم. باید توجه کنید که اندازه‌ی سر سوزن، یعنی قسمتی که نخ از آن رد میشود به اندازه‌ی ضخامت نخ یا کاموا باشد.
مداد یا خودکار: برای نشانه گذاری چشم موش روی نمد

آریا جوان


آموزش مرحله به مرحله ساخت کاردستی موش نمدی
مرحله 1: ابتدا لازم است که الگو تهیه کنیم و طبق آن روی نمد برش بزنیم تا هم اندازه‌های درستی داشته باشیم و هم نمد را به اشتباه نبریم. برای الگوی بدن موش، ما به دو قطعه نیاز داریم که شبیه به اشک چشم یا قطره باشند. اندازه هم کاملا سلیقه‌ای است. فقط مهم است که هر دو قطعه کاملا اندازه‌ی هم باشند. همچنین برای گوش‌های موش هم به دو قطعه‌ی کاملا هم‌اندازه‌ نیم دایره‌ای شکل کوچک احتیاج داریم.
مرحله 2: دو قطعه‌ قطره ای شکل که از نمد بریدید را کاملا روی هم قرار دهید تا بتوانید دورش را با نخ و سوزن بدوزید. برای فیکس کردن و ثابت نگه‌داشتن دو قطعه بهتر است با یک سوزن ته‌گرد آن‌ها را به هم سنجاق کنید.
مرحله 3: سوزن را نخ کنید و آماده‌ی دوختن دور قطعه‌های قطره شکل شوید.
مرحله 4: برای زیباتر و تمیز‌تر دیده شدن دور کار یعنی دوخت دور بدن موش می‌توانید از دوخت دندان موشی استفاده کنید. در شکل زیر می‌توانید مراحل این دوخت ساده را با جزییات بیشتری ببینید.

آریا جوان


نکته: در این مرحله توجه کنید که دور بدن موش را به طور کامل ندوزید و قسمتی را باز بگذارید تا پشم شیشه را بتوانیم داخل بدن موش بگذاریم و در مراحل بعد ادامه‌ی دوخت را انجام می‌دهیم.
مرحله 5: برای پر کردن بدن موش ما از قبل پشم شیشه یا الیاف را تهیه کرده‌ایم. از قسمتی از نمد که در مرحله‌ی پیش باز‌گذاشتیم می‌توانید بدن موش را با پشم شیشه پر کنید.
مرحله 6: همانطور که در مرحله 4 دور بدن موش را به روش دندان موشی دوختیم، ادامه میدهیم و قسمتی که باز گذاشتیم را می‌بندیم. به انتهای دور بدن موش، یعنی نقطه‌ آغازین دوخت که رسیدید می‌توانید نخ را گره بزنید که دوختتان باز نشود.
مرحله 7: ادامه‌ی نخ را قطع نکنید تا مانند دم موش به نظر برسد. حالا بدن کاردستی موش آماده است.
مرحله 8: به کمک مداد یا خودکار جای چشم‌های موش را روی نمد مشخص کنید.
مرحله 9: نخ و سوزن را از شکاف‌های بین دوخت دندان موشیِ دور بدن موش وارد کنید تا گره‌اش روی کار نیفتد و سپس شروع به دوختن روی چشم‌های موش کنید. در شکل زیر و اشکالی که با عدد 9 شماره‌گذاری شده‌اند می‌توانید روش دوخت را با جزییات و مرحله به مرحله ببینید.
مرحله 10: نوبتی هم که باشد نوبت دوختن دماغ موشمان است. در این مرحله می‌توانید با هر روشی که خواستید دماغ موش را بدوزید.

آریا جوان


مرحله 11: نخ مشکی رنگتان را بردارید و شروع به دوخت سبیل‌های موش کنید! می‌توانید سوزن را از یک طرف دماغ موش وارد کنید و از طرف دیگر آن دربیاورید و سپس نخ را کوتاه کنید. این کار را مانند شکل زیر سه بار تکرار کنید.

آریا جوان


مرحله 12: دو قطعه‌ نیم دایره شکلمان را که به یاد دارید؟ به کمک مداد یا خودکارتان جای گوش‌ها را روی بدن موش علامت بزنید و سپس شروع به دوختن گوش‌های موش کنید. در این مرحله مانند شکل زیر می‌توانید از یک نخ همرنگ با نمدتان استفاده کنید و روی گوش‌ها را آنقدر بدوزید که کمی برجسته شود تا مانند سوراخ‌های گوش دیده شود.
مرحله آخر: کاردستی موش با نمد شما آماده است. حالا شما یک موش کوچک پارچه‌ای دارید که بسته به سایز آن می‌توانید به عنوان عروسک یا جاسوییچی و ... از آن استفاده کنید.

آریا جوان



http://www.javanannews.ir/fa/News/345003/آموزش-کاردستی-موش-با-نمد
بستن   چاپ