آریا جوان
شغل‌‌هايي که در عرض 60 دقيقه زندگي انسان را تامين مي‌کند
شنبه 24 مهر 1395 - 3:29:56 PM
برنگاران جوان
فتح‌اله بيات رئيس اتحاديه کارگران قراردادي و پيماني کشور اظهار کرد: امروزه کارگران با بيش از 8 ساعت کار و دريافت پايه حقوق ناچيز از عهده تامين حداقل‌هاي زندگي برنمي‌آيند و معاش خود را به سختي مي‌گذرانند؛ به نحوي که اگر کارگري اضافه کاري نداشته باشد و يا مستاجر باشد و شغل دومي براي خود پيدا نکند قادر به ادامه زندگي نيست چون حقوق و دستمزدي که مي‌گيرد به سختي تا پانزدهم برج او و خانواده‌اش را تامين کند.
وي با انتقاد از تعريف يک ساعت کار در هفته به عنوان شغل، گفت: مرکز آمار بايد اعلام کند که يک ساعت کار در هفته را بر چه مبنايي شغل تعريف مي‌کند و آيا دستمزدي که در اين ساعت به دست مي‌آيد مي‌تواند معيشت ماهانه فرد و خانواده او را تامين کند؟

بيات ادامه داد: آنچه مهم است اين يک ساعت شغل بايد در جايي ثبت شده باشد مثلا در سازمان تامين اجتماعي بيمه آن ثبت شود و به عنوان يک شغل قانوني در چارچوب قانون کار و تحت پوشش بيمه قرار داشته باشد مگر آنکه شغل کاذب يا غير قانوني باشد که با يک ساعت کار زندگي يک‌ماه فرد را تامين کند.

بيات گفت: اطمينان دارم فردي که با يک ساعت کار در هفته شاغل محسوب شود کارگر نيست و قطعا در رده بالاي شغلي نظير جراح و متخصص يا مشاور مالي و تجاري قرار دارد.

وي در پايان با بيان اينکه نمي‌توان اين مساله را تعميم داد و عمومي کرد، ‌ افزود: جامعه آماري مدنظر مرکز آمار بايد به دقت تفکيک شود که در گروه تجار و بازرگانان است يا در گروه پزشکان و متخصصان.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3591/شغل‌‌هايي-که-در-عرض-60-دقيقه-زندگي-انسان-را-تامين-مي‌کند
بستن   چاپ