آریا جوان
نگاهی به خانه تاریخی خدیوی زنجان
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 - 11:26:56
آریا جوان - بنای حسن خان ناصر نظام خدیوی مشهور به عمارت خدیوی در کوچه ناصر نظام، خیابان هفت‌تیر فعلی زنجان که یکی از آثار ملی ایران است.
میراث آریا:خانه خدیوی از جمله خانه‌های تاریخی شهر زنجان است که همچنان کاربری مسکونی دارد و در اختیار مالک آن (آقای خدیوی) است. این خانه تاریخی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشوی‌خانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به «دالان آلتی» در شهر زنجان واقع‌شده است.
نظر به اینکه هیچ‌گونه کتیبه و یا نوشته‌ای که دال به زمان ساخت بنا باشد به دست نیامده و زمان دقیق ساخت بنا مشخص نیست اما با توجه به معماری و سبک این خانه تاریخی گمان می‌رود که در دوره‌های اولیه پهلوی بناشده باشد.
از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که بر روی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوارشده و همچنین به وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد.
خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متأثر از الگوهای رایج غرب و ملهم از شیوه‌های محلی این منطقه شکل‌گرفته است. این عمارت به‌صورت دو اشکوبه ساخته‌شده که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات مشخص‌شده است.
از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، استوار شدن ایوان روی شش ستون چوبی با پوشش گچی و همچنین وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد.
مسیر خودروی شخصی بنای خدیوی در ضلع شمال غربی خانه ذوالفقاری و در سمت جنوبی خیابان هفت‌تیر واقع‌شده است.
خانه خدیوی زنجان یکی از جاذبه‌های تاریخی است که هرساله گردشگران بومی و غیربومی زیادی را به خود جذب می‌کند. این خانه در ضلع شرقی و منتهی‌الیه خیابان هفت‌تیر به خیابان سعدی وسط می‌رسد.
این اثر در تاریخ 28 دی 1379 با شماره ثبت 2968 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/367371/نگاهی-به-خانه-تاریخی-خدیوی-زنجان
بستن   چاپ