آریا جوان
مسجد آبی رنگ تبریز، ترکیبی از هنرهای اسلامی/تصاویر
يکشنبه 21 ارديبهشت 1399 - 22:23:46
آریا جوان - استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز بزرگترین و پرجمعیت‌ترین استان شمال شرقی ایران و یکی از استان‌های ترک زبان ایران است.
به گزارش «توریسم آنلاین» در گذشته از این استان به عنوان آذربایجان خاوری یاد می‌شد و مردمان این سرزمین به زبان شیوای آذری اصیل صحبت می‌کردند.
مسجد آبی (مسجد کبود) مسجدی تاریخی و معروف در تبریز است. این مسجد و سایر بناهای عمومی در سال 1465 به دستور جهانشاه ، فرمانروای قراقویونلو ساخته شدند.
آرامگاه در بخش جنوبی مسجد ساخته شد و تماما با تکه های مرمر بلند که آیاتی از قرآن به خط ثلث بر روی آنها حک شده ، پوشانده شد.
سقف و گنبد اصلی مسجد در اثر زمین لرزه در سال 1779 فرو ریخت و در سال 1973 به لطف تلاش رضا معماران بنام (معمار معروف اهل تبریز) و تحت نظارت سازمان ملی حفظ آثار باستانی بازسازی شد.

آریا جوان


طبق نظریه‌های باستان شناسان، ترکمن‌های دوران قره قویونلو از قبیله ترک تبار شیعه بودند که از سال 1375 تا 1468 در آذربایجان، ارمنستان، شمال غربی ایران، شرق ترکیه و عراق حکومت می‌کردند. در این بین می‌توان گفت که جهان شاه مشهورترین رهبر این ایل بود در سال‌هایی که حکومت داشت بر سرزمین‌های قفقاز جنوبی و آذربایجان ایران فرمانروایی کرد.
او همچنین قره قویونلوها را گسترش داد و این کار شامل آناتولی غربی، عراق امروزی و مرکز ایران بود.
این بنای بسیار ارزشمند که در پایتخت سلسله آن‌ها وجود دارد، نشان از هنر و ذوق درخشش هنری شهر تبریز دارد. کاشی کاری‌های موجود در این بنا، ارتباطات گسترده هنری با معماری معاصر در امپراتوری عثمانی و تیموری را نمایش می‌دهد.

آریا جوان


موقعیت جغرافیائی
مسجد کبود از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قرایوسف از سلسله ترکمانان قراقویونلو، مقتدرترین حکمران سلسله مذکور است که در سال 870 هجری قمری به همت و نظارت جان بیگم خاتون، همسر وی و به نقلی صالحه دخترش ساخته شده است. این شاهکار معماری دوره اسلامی در خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر، جنب پارک خاقانی شهر تبریز واقع است.

آریا جوان



http://www.javanannews.ir/fa/News/371838/مسجد-آبی-رنگ-تبریز،-ترکیبی-از-هنرهای-اسلامی-تصاویر
بستن   چاپ