نماینده وزارت بهداشت در سامانه 4030 اقدامات صورت گرفته از طریق این سامانه برای پاسخگویی به نیازهای کرونایی مردم را تشریح کرد.
دکتر عالیه پوردست در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه سامانه 4030 مربوط به بنیاد برکت امام خمینی (ره) است و با همکاری وزارت بهداشت از پنجم اسفندماه سال قبل آغاز به کار کرده، گفت: این سامانه تاکنون به بیش از 12 میلیون و 678 هزار و 380 تماس پاسخ داده است. در ابتدا اپراتورهای سامانه پاسخگوی سوالات عمومی مردم بودند، اما به مرور با گذشت زمان سایر ابعاد نیاز جامعه را نیز میشناختیم و بر اساس آن گروههای دیگری نیز به سامانه 4030 اضافه کردیم.
سامانه 4030 پاسخگوی سوالات روانشناسی
وی ا دامه داد: از 22 اسفندماه وزارت بهداشت 700 روانشناس را به عنوان اوپراتور به سامانه 4030 اضافه کرد و حدود 529 هزار و 331 تماس اختصاصی روانشناسی شامل سوالاتی درخصوص افسردگی، کنترل مدیریت خشم، عصبانیت و... توسط این افراد پاسخ داده شد.
600 کارشناس تغذیه پاسخگوی سوالات تغذیهای مردم در بحران کرونا
پوردست افزود: در ابتدا سوالات متداول توسط تلفن گویا پاسخ داده میشد و در صورتی که نیاز به پاسخگویی بیشتر بود، متقاضی به اپراتور مربوطه متصل میشد. پس از مدتی متوجه شدیم موضوع تغذیه و کرونا نیز اهمیت زیادی دارد به همین دلیل وزارت بهداشت 600 کارشناس تغذیه به سامانه 4030 اضافه کرد تا بتوانند سوالات مردم در این زمینه پاسخ دهند. این کارشناسان از اولیل فروردین به سامانه اضافه شده و 34 هزار و 871 تماس را تاکنون در حیطه تخصص خود پاسخ دادند.
وی با تاکید بر اینکه با گذشت زمان ابعاد بیشتری از نیاز مردم به پاسخگویی به سایر موضوعات مشخص میشد، تصریح کرد: به عنوان مثال انجمن سالمندان نیز به شکل داوطلبانه در راستای حمایت از سالمندان در برابر کرونا به یاری ما آمدند و اپراتور سالمندی نیز به پروژه اضافه شد. همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با حضور این ویروس متوجه شدیم مردم سوالاتی با محوریت روزه و کرونا دارند یا میخواهند نظر مرجع تقلید خود را درباره روزهداری و کرونا بدانند، بر همین اساس با حدود 60 نفر از طلاب حوزهعلمیه قم ارتباط گرفتیم و با ایجاد دسترسی برای آنها خواستیم که پاسخگوی سوالات شرعی مردم در زمینه کرونا باشند.
وی در خصوص سایر اقدامات این مجموعه برای اضافه کردن بخشهای دیگر به سامانه 4030، اظهار کرد: به عنوان مثال پاسخگویی به سوالات زنان باردار را مد نظر داریم و با اداره مربوطه آن در وزارت بهداشت در حال همکاری هستیم تا اپراتورهایی برای پاسخگویی به سوالات خانمهای باردار داشته باشیم. همچنین متخصصین مربوطه در حوزه مسائل زناشویی نیز در حال اضافه شدن به مجموعه 4030 هستند. از سوی دیگر در حال بسترسازی برای پاسخگویی به سوالاتی در زمینه سرطانها نیز هستیم.
پوردست درباره تعداد نیروهای همکار با سامانه 4030، افزود: مجموعا 2000 اپراتور به صورت حضوری و غیرحضوری یا جهادی و غیر جهادی در حال خدمت هستند. اکثر نیروهای ما در اپراتورهای عمومی به شکل داوطلبانه خدمت میکنند که آموزشهای لازم را دیدهاند.
بیماریابی کرونا و تلهمدیسین در سامانه 4030
وی درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه 4030، گفت: مواردی در مراکز کرونا در استانهای قم، گیلان، مازندران و بندر هرمز در نظر گرفته شد که بیماران با علائم کرونا به این واحدهای سیار سلامت بنیاد برکت مراجعه میکردند و پزشک عمومی با دستگاههای مجهز، بیمار را معاینه میکرد و شواهد از طریق دستگاه به پزشک حاضر در مقصد مخابره میشد و پزشک میتوانست ارتباط مستقیم با بیمار برقرار کرده و او را ویزیت کند. در کل تا حدود 17 هزار ویزیت به این شیوه انجام شد که 70 درصد آن مشاورههای استرس و اضطراب مردم در خصوص احتمال ابتلا به بیماری کووید19 بود. همچنین 30 درصد موارد هم احتیاج به بستری و درمان خاص داشتند که مداخلات لازم صورت میگرفت. این واحدهای سیار سلامت دارو را هم به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میداد.
20هزار خط تماس در اختیار بهورزان
وی با بیان اینکه سامانه 4030 به صورت 24 ساعته پاسخگوی سوالات مردم است، افزود: در مقطعی از زمان با درخواست وزارت بهداشت مقرر شد تعدادی از بهورزان و مراقبین سلامت با منازل مردم تماس بگیرند و احتمال ابتلا به کرونا در بین مردم را با این شیوه بسنجند؛ به دنبال این موضوع 20 هزار خط در اختیار بهورزان قرار گرفت و از طریق سامانه 4030 تماسهای خروجی نیز در تعداد 21 میلیون و 955 هزار و 974 مورد با 411 ساعت مکالمه برقرار شد.
پور دست با بیان اینکه تماسها با سامانه 4030 مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تصریح کرد: سیستم هوش مصنوعی موجود بر سامانه میتواند از تُن صدای افراد تشخیص دهد چند درصد عصبانی، شاد و... هستند که مشخص شد 37.9 درصد افرادی که تماس گرفتند عصبانی، 31.9 درصد ترسیده، 21.4 درصد شاد، 6.9 درصد خنثی و 2 درصد ناراحت بودند و بیشترین سوالات آنها درخصوص علائم بیماری کرونا، نحوه نگهداری از افراد مشکوک، راههای انتقال و... بود.
وی در پایان با بیان اینکه این سامانه در تولید محتوا پیرامون کرونا در فضای مجازی فعال بوده است، خاطرنشان کرد: فعالیت این سامانه ادامه خواهد داشت و برای دوران پسا کرونا نیز قسمتهای دیگری برای فعالیت بررسی شده است.