آریا جوان
براي دفع سنگ کليه چه کنيم؟
دوشنبه 27 دي 1395 - 2:19:25 PM
ايسنا

کيوان بهرامي در اين باره اظهار کرد: اولين توصيه‌اي که مي‌توان براي پيشگيري و درمان سنگ کليه داشت، مصرف زياد مايعات بويژه آب است. البته بايد توجه کرد که آب حاوي املاح زياد نباشد؛ بنابراين مصرف آب جوشيده سرد شده يا آب‌هاي تصفيه‌شده مانند آب‌هاي معدني موجود در بازار توصيه مي‌شود.

وي افزود: افرادي که از سنگ کليه بويژه سنگ‌هاي اگزالاتي رنج مي‌برند، بهتر است از مصرف ريواس، تره‌فرنگي، اسفناج، نوشابه‌ها، بادام‌زميني، آجيل، شکلات، مواد کافئين‌دار، آب مرکبات، گوشت و پروتئين‌هاي حيواني خودداري کنند و به جاي آن هندوانه، خيار، شاهي، آلو، ترب، تربچه، گريپ‌فروت، کرفس، جعفري، نعناع، مارچوبه، مرزه و مواد غذايي مفيد براي دفع سنگ‌هاي ادراري استفاده کنند.

اين کارشناس ارشد گياهان دارويي، با بيان اينکه "گل گاوزبان" نوشيدني مفيدي در پيشگيري از سنگ‌هاي کليوي است، ادامه داد: دم‌کرده گياه قاصدک هم به‌ دليل خاصيت مدر بودن آن تاثير زيادي در دفع سنگ‌هاي ادراري دارد و همچنين کساني که زمينه توليد سنگ مجاري ادراري را دارند، توصيه مي‌شود به صورت مداوم از دم کرده اين گياه استفاده کنند.

وي عنوان کرد: مطالعات نشان داده است، جوشانده هسته خرما براي دفع سنگ کليه و بيماري‌هاي مثانه مفيد است.

بهرامي ادامه داد: کاکل ذرت نيز از مواد گياهي مفيد در دفع سنگ‌هاي کليه است؛ به اين منظور مي‌توان پنج گرم از اين ماده را به صورت دم کرده تهيه و روزي سه بار آن را ميل کرد.

وي بيان کرد: خاکشير نيز به دليل خاصيت ادرارآور آن مي تواند در رفع اين مشکل مفيد باشد و به ‌کساني که از مشکل سنگ‌هاي ادراري رنج مي‌برند، توصيه مي‌شود مخلوط خاکشير، خارشتر و ترنجبين را صبح‌ها به صورت ناشتا با آب گرم ميل کنند.

اين کارشناس ارشد گياهان دارويي، در ادامه با عنوان اينکه گياه "گزنه" نيز تاثير غيرقابل انکاري در دفع سنگ کليه و نيز کوچک‌کردن پروستات دارد، تصريح کرد: يک ترکيب گياهي بسيار مفيد در دفع سنگ‌هاي ادراري مي‌تواند شامل مخلوط گياهاني همچون 40 گرم خارخاسک و دم گيلاس و 20 گرم آويشن، دم‌اسب، کاکل ذرت و افسنطين باشد که بايد آنها را دم و روزي دو تا سه بار ميل کرد که تاثير قابل ملاحظه‌اي در از بين‌بردن سنگ‌هاي کليوي دارد.

وي همچنين خاطرنشان کرد: قره‌قاط، خرفه و چاي سبز نيز به دليل خاصيت ادرارآوري مي‌توانند در دفع سنگ‌هاي کليوي مفيد باشند. کساني که از سنگ کليه رنج مي‌برند مي‌توانند هر روز آب ترب بويژه ترب سياه ميل کنند و تاثيرات آن را مشاهده کنند.

وي با بيان اينکه عرق خارشتر و خارخاسک نيز در رفع سنگ کليه مفيد است، ادامه داد: دم کرده مخلوط گياه زبان‌گنجشک، برگ گياه پنيرک و عسل نيز يک نوشيدني مفيد در کاهش درد سنگ کليه است.

اين کارشناس ارشد گياهان دارويي با تاکيد بر اينکه ماساژ موضعي پهلو و زير شکم نيز با روغن کرچک گرم مي‌تواند در کاهش درد سنگ کليه مفيد باشد، توصيه کرد: ورزش‌هايي مانند طناب زدن و کوهنوردي را نيز فراموش نکنيد

http://www.javanannews.ir/fa/News/3848/براي-دفع-سنگ-کليه-چه-کنيم؟
بستن   چاپ