آریا جوان
6 نکته برای تولید محتوای ویروسی یا وایرال
سه شنبه 13 خرداد 1399 - 02:10:01
آریا جوان - همه ما این تجربه را داشته‌ایم که پستی در فضای مجازی منتشر کرده و منتظر سیل عظیم بازخوردها و نظر‌های موافق باشیم. اما بعضا انتظارمان برآورده نمی‌شود و تنها چیزی که با آن روبرو می‌شویم سکوت مطلق از جانب مخاطبین است.
مشخصا استفاده از رسانه‌های اجتماعی و محتواهای مختلف روش جدیدی برای بازاریابی نیست. با این حال، نمی‌توان صرفا به تولید یک محتوای ساده و معمولی بسنده کرد و انتظار موفقیت داشت.
شاید شما تأثیر محتوای خوب را باور نکنید. اما پیشنهاد ما به شما این است که برای یک لحظه هم که شده به محتواهایی که در هر ثانیه در حال دست به دست شدن هستند فکر کنید. تنها کافی است دو پلتفرم معروف فیسبوک و توئیتر را در نظر بگیرید. فیسبوک دارای 2.45 میلیارد کاربر فعال است. از طرفی در توئیتر نیز روزانه، 500میلیون توئیت زده می‌شود. لازم به ذکر نیست که این روزها، محتوا در هر جایی یافت می‌شود و همین امر به ایجاد یک چند صدایی منجر شده است.
یادتان باشد که اگر می‌خواهید مخاطبین خاصی را به خود جذب کرده و یا از رقبا سبقت بگیرید، استفاده از محتوای معمولی به هیچ وجه کمکی به شما نمی‌کند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با 6 روش برای تولید محتوای ویروسی یا وایرال آشنا سازیم. منظور از محتوای ویروسی محتوایی است که تضمین می‌کند بدون انجام هیچ عملیات بازاریابی خاصی، پست‌های شما به سرعت در دسترسی کاربران مختلف قرار گرفته و در رده اول بازدید کاربران قرار گیرد.
چطور یک محتوای ویروسی تولید کنیم؟
چنانچه مایلید محتوایی که برای بازاریابی کسب و کارتان تولید می‌کنید جذاب و خواندنی باشد و به راحتی بین کاربران دست به دست شود و نهایتا به دست مخاطب خاص (تارگت مارکت) شما برسد، این مطلب را از دست ندهید.
6 روش اصلی که می‌توانید برای تولید محتوا و بازاریابی ویروسی از آن بهره ببرید به شرح زیر هستند:
دنبال خلق یک محتوای جدید نباشید!
حتما پیش خود می‌گویید: “ببخشید، چطور ممکن است؟”
این توصیه را جدی بگیرید. لزومی ندارد که هر بار برای ارتقای محتوای بلاگ خود، دست به دامن تولید یک مطلب کاملا جدید و بکر باشید. چنانچه قبلا محتوایی داشته‌اید که توانسته تا حدودی عرض اندام کند، بهتر است روی همان پایه، ساختمان اصلی محتوایی خود را بنا کنید. فراموش نکنید که در بسیاری مواقع، هوشمندانه عمل کردن بسیار پربازده‌تر از سختکوشی است.
با بررسی نتایج گوگل آنالیتیکس پست‌های پربازدید، تعداد اشتراک گذاری‌ها، لیدها و … می‌توانید بهترین استراتژی را برای تداوم موفقیت عملکرد محتوایی خود اتخاذ کنید.
به عنوان مثال، از وب آنالیتیکس برای شناسایی سوئیت اسپات بلاگ خود استفاده کنید. پس از آن، در بلاگ خود یک تقویم ویرایش ایجاد کرده و به موضوعاتی بپردازید که موفقیت محتوایی شما را تضمین کنند. در این قسمت شما می‌توانید روی مواردی چون فرمت پست، موضوع محتوا، عنوان محتوا، نویسنده محتوا و غیره کار کنید.
کاربران را غافلگیر کنید
به هر شیوه‌ای که شده کاربران را غافلگیر کنید. این غافلگیری می‌تواند شامل شاد کردن، ناراحت کردن، ترساندن، بر افروختن خشم، و یا حتی ایجاد حس انزجار در افراد باشد.
حتما می‌پرسید چرا. به این خاطر که در دنیای تولید محتوا، رابطه تنگاتنگی بین وایرال شدن و عواطف وجود دارد. به عبارتی، هرچه بیشتر بتوانید عواطف مخاطب را قلقلک دهید، احتمال بازدید پست‌های خود را افزایش داده‌اید.
البته مسلما نه شما تمایل دارید و نه ما توصیه میکنم که عواطفی چون خشم و انزجار را در مخاطب خود بر انگیزید و یا برند خود را به این شیوه به دیگران بشناسانید. در واقع، منظور ما از اشاره به این عواطف عمیق چیز دیگریست. هدف این است که محتوایی که تولید می‌کنید به قدری قدرتمند باشد که بتواند عمیق‌ترین احساسات و عواطف را در میان مخاطبان ایجاد کند تا واکنشی را که مد نظر دارید دریافت کنید. زمانی که مخاطب با محتوای قدرتمند شما روبرو می‌شود این نیاز را در خود احساس می‌کند که محتوای‌تان را با دیگران اشتراک گذاری کند تا آنها نیز موقعیت مواجهه با آن را داشته باشند. در واقعیت نیز وضع به همین منوال است، وقتی از موضوعی تأثیر می‌پذیریم مایلیم آن را با دیگران رد و بدل کرده و احساسات خود را با هم شریک شویم.
برای موفقیت در این مرحله کافیست به یک محتوا که در گذشته چنین حسی را در شما (به عنوان مخاطب) بر انگیخته فکر کنید. با الهام از محتواهایی این چنینی، می‌توانید محتوایی ویروسی داشته باشید.
از یک تیتر خاص استفاده کنید

آریا جوان

آریا جوان


آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید نرخ کلیک لینک‌های مربوط به پست خود را افزایش دهید؟
کلید رسیدن به این موفقیت، برخورداری از یک تیتر یا عنوان جالب توجه و جذاب است. اهمیتی ندارد محتوای‌تان چه باشد، مادامیکه بتوانید یک تیتر خاص و جذاب برای آن انتخاب کنید، احتمال بازدید و نشر محتوای شما چند برابر خواهد شد.
اما شاید بخواهید بدانید که چطور می‌توان یک تیتر خوب نوشت. نوشتن یک تیتر خوب درست مثل نوشتن یک موضوع مناسب و خوب برای پروسه ایمیل مارکتینگ است. اساسا یک تیتر خوب برای محتوای ویروسی باید دارای چهار ویژگی اصلی زیر باشد:
مفید: تیتر محتوا باید گواهی بر ارزشمندی محتوای شما باشد. فوق خاص: خواننده باید با مشاهده تیتر شما دریابد که از محتوای شما چه چیزی خواهد آموخت. منحصربفرد: تیتر محتوا باید گواهی باشد بر منحصر بفرد بودن و خاص بودن محتوای‌تان اضطراری: تیتر محتوا باید آنقدر قوی باشد که خواننده را متقاعد کند که فورا محتوای شما را بخواند. اگر مایلید مخاطب پست‌های شما را باز کرده و پس از مطالعه با دیگران به اشتراک بگذارد، هر 4 مورد فوق را در خصوص نوشتن تیتر خود رعایت کنید.
کمتر بگویید و بیشتر نشان دهید
در دنیای امروز، آن هم در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی قدرت در دست تصاویر و جلوه‌های بصری است. در استراتژی محتوای خود به این جنبه دقت کافی داشته باشید. فراموش نکنید همیشه تصاویر و دیدنی‌ها هستند که بیشترین نرخ بازدید و اشتراک گذاری و در نتیجه تعامل مخاطبین را به همراه دارند.
شما می‌توانید از انواع جلوه‌های بصری نظیر عکس‌ها، محتواهایی با طرح‌های گرافیکی، محتوای ویدئویی و یا تصویر برند استفاده کرده و از طریق رسانه‌هایی چون وبلاگ، وبسایت، ایمیل، فضای مجازی و …. در اختیار مخاطب قرار دهید. مطمئنا با این شیوه تولید محتوا، با نرخ تبدیل بالایی روبرو خواهید شد؛ ضمن این که توانسته‌اید یک محتوای خوب و با کیفیت و قابل ارائه تولید و منتشر کنید.
البته لازم به ذکر نیست که این روزها، دیگر برای طراحی و تولید محتواهای تصویری نیازی به تخصص آنچنانی نیست. شما می‌توانید با ابزارهای گوناگون طراحی، و با هر سطحی از دانش که در اختیار دارید، مناسب‌ترین محتوای متنی و تصویری را برای کسب و کار خود تولید نمایید.
از وبلاگ خود برای بازاریابی محتوای‌تان استفاده کنید
جاری شدن ترافیک ریفرال (referraltraffic) بیشتر به سایت شما به این معناست که بازدیدکنندگان جدید بیشتری از طریق محتوای اولیه شما، به سمت سایت شما هدایت شده‌اند.
اما آنچه واضح است این است که این بازدیدکنندگان جدید اطلاعات چندانی در خصوص کسب و کار شما ندارند. این یعنی شما این فرصت را در اختیار دارید تا علاقه و توجه آنها را به کسب و کار خود جلب کرده و پیش از این که آنها را به طرفداران پر و پا قرص محتوای خود تبدیل کنید، اعتمادشان را به دست آورید.
بنابراین، روش‌های مختلفی را که می‌توانید با آنها محتوای بهتری ارائه بدهید شناسایی و کشف کنید. برای جذب مخاطبین جدید بیشتر و تبدیل آنها به مخاطبین وفادار می‌توانید توصیه‌های جدیدی به مخاطبین ارائه کنید.
به طور مثال، بد نیست که در پایان هر پست، در رابطه با محتوای مربوطه یک توصیه خاص به مخاطبین داشته باشید. زمانی که این توصیه‌ها را در اختیار مخاطبین قرار دادید، رفته رفته آمار بازدید از سایت، مدت زمان ماندگاری در سایت و همچنین نرخ تعامل مخاطبین شما افزایش خواهد یافت.
علاوه بر ویجت‌های توصیه‌ای می‌توانید از سوشال فالو (social follow)، و دکمه‌ها و ماژول‌های اشتراک گذاری نیز در کنار محتوای خود بهره مند شوید. با این کار، مخاطب شما می‌تواند با استفاده از هر گجتی، تنها با دسترسی به محتوای شما، فورا آن را مشاهده کرده و در شبکه‌های شخصی‌اش به اشتراک بگذارد.
اگر قادر باشید این ویژگی را در محتوای خود بگنجانید، بی شک سرعت انتشار و محتوای‌تان رشد قابل توجهی خواهد داشت. ببینم، تا به حال شده مقاله‌ای را توئیت کنید که دکمه توئیت کردن نداشته باشد؟
کار پر دردسری است: 1) اول باید آدرس URL را کپی کنید، 2) سپس یک تب جدید باز کنید، 3) از یک کوتاه کننده لینک یا لینک شورتنر استفاده کنید، 4) آن لینک را بچسبانید، 5) روی دکمه کوتاه شدن (shorten) کلیک کنید،6) لینک را کپی کنید، 7) به حساب کاربری توئیتر آن بروید، 8) لینک را در صفحه توئیتر بچسبانید، 9) به دنبال نام کاربری ناشر این پست در توئیتر بگردید، و 10) از کاستوم کپی برای توئیت کردن آن استفاده کنید.
این روش واقعا زجر آور است؛ این طور نیست؟ پس چرا این کار را برای مخاطبین خود آسان‌تر نکنیم تا آنها نیز در ازای این لطف، بخش عمده‌ای از پروژه بازاریابی کسب و کار ما را انجام دهند؟
کلام آخر این که حتی الامکان ترتیبی دهید تا مخاطبین به راحت‌ترین شیوه ممکن مشترک سایت شما شوند. به طور مثال، در سایت خود از یک CTAسفارشی استفاده کنید تا مخاطبین به راحتی دکمه “اشتراک” را کلیک کرده و به ازای انتشار هر پست یا محتوای جدید، یک ایمیل هشدار دریافت کنند.
از آن گذشته، چه چیزی بهتر از این که با برخورداری از یک پایه قدرتمند از مشترکین و دنبال کنندگان، بدون کمترین زحمت، به بیشترین ترافیک ایمیلی برای محتوای خود دسترسی پیدا کنید.

آریا جوان

آریا جوان


سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را فراموش نکنید
هر بار که یک پست جدید منتشر می‌کنید، در واقع یک صفحه جدید از وبسایت خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) ایندکس کرده‌اید. اینجاست که گوگل وظیفه بازاریابی محتوا شما را بر عهده می‌‌گیرد. آن هم به صورت رایگان و دائمی.
شما می‌توانید با توجه به موارد زیر، حضور بسیار پررنگی در SERP داشته باشید:
توجه کافی به سئو محتوا کیوورد پلنینگ مناسب بهینه سازی محتوا به روز رسانی محتوای فعلی با رعایت موارد فوق با مزایایی چون افزایش ترافیک سایت، نرخ تبدیل، آگاهی از برند و … روبرو خواهید شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/388363/6-نکته-برای-تولید-محتوای-ویروسی-یا-وایرال
بستن   چاپ