آریا جوان
راه دومی جز وحدت وجود ندارد
دوشنبه 9 تیر 1399 - 8:23:02 AM
آریا جوان-دولت از تکرار نیاز کشور به همدلی خسته نمی‌شود و در هر نشست و جلسه‌ای از ضرورت پایان دادن به بحث‌های بی‌پایان اما غیرکاربردی در عرصه‌های مختلف اداره کشور سخن می‌گوید و تنها راه مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا و ویروس پیچیده کرونا را همدلی و وحدت همه ارکان اداره کشور می‌داند.

اعضای هیات دولت به ویژه رییس جمهوری در بیشینه جلسات ماه‌های اخیر ضمن ارائه گزارش‌هایی از اقدامات در زمینه بهبود شرایط اقتصادی کشور، کمک دیگر قوا را از ملزومات موفقیت اقدامات و تلاش‌های خود می‌داند. رییس جمهوری روز یکشنبه هشتم تیرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، ضمن بیان تازه‌ترین اقدامات و تصمیمات دولت در زمینه مبارزه با کرونا، بار دیگر از نیاز دولت به اتحاد و همدلی با سایر قوا سخن گفت. حجت الاسلام روحانی در مقام یکی از شخصیت‌های همیشه همراه نظام جمهوری اسلامی همچنین به مقایسه سختی‌های مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت و سه سال اخیر را هم به عنوان مقاطع دشوار در تاریخ سیاسی ایران عنوان کرد. برای گذشتن از این گردنه سخت هم خواستار اتحاد و همدلی با قوا و نهادهای دیگر و کنار گذاشتن اختلافات  دانست.  

وقت دعوا نیست

آگاهی از وضعیت دشوار کشور در مقابله با توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا و بیماری کرونا شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود رییس جمهوری در تازه‌ترین جلسه ستاد مقابله با کرونا و در صریح‌ترین لحن ممکن تاکید کند: «الان موقع دعوا نیست؛ بر فرض کسی نظری هم دارد، الان وقت دعوای مجلس و دولت یا وقت دعوای قوه قضائیه و دولت نیست؛ این سه قوه امروز باید کامل متحد باشند و همدیگر را یاری کنند؛ نیروهای مسلح در کنار آن‌ها و رهبری معظم بالا سر همه. باید در کنار یکدیگر باشیم و مردم هم حضور کامل در صحنه داشته باشند.»

از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم دولت بارها این موضع خود را تکرار کرده است، حجت الاسلام روحانی روز افتتاحیه و سوگند نمایندگان دست دوستی به سوی وکلای ملت برای کاستن از مشکلات آنان دراز کرد. «علی ربیعی» سخنگوی دولت دوازدهم هم بارها اعلام کرد که در صورت تمایل نمایندگان مجلس می‌تواند واقعیات اداره کشور و شرایط موجود را برای آن‌ها تشریح کند، وزرای کابینه هم بر اساس قانون و با هر بار احضار نمایندگان در بهارستان حضور یافته و با وجود عجیب و غیرمنطقی بودن برخی از انتقادها و حتی پرسش‌ها جوابگوی نمایندگان بودند. در برابر اما مشی ارتباط مجلس یازدهم با دولت دوازدهم چندان صمیمانه نبوده است و نشان بارز آن هم نامه روسای کمیسیون‌های دوازده گانه مجلس است که بی‌هیچ راه حلی از دولت خواسته بودند از مسیر خود بازگردد و در سال پایانی فعالیتش تغییر راهبرد دهد اما به کدام سو، پرسش بی‌پاسخ نامه نمایندگان بود که در گره‌گشایی چنین اقداماتی در شرایط کنونی تردیدهایی به وجود می‌آورد.

با رصد نشانه‌های تعاملی نه چندان گره گشا؛ دولت و شخص رییس جمهوری بار دیگر از همه قوا می‌خواهد که نوع ارتباط خود با دولت را بازتعریف کنند. گرچه تعبیر دعوا از سوی رییس جمهوری شاید برای هشدار و تبیین وضعیت موجود به کار گرفته شده باشد اما بیشترین سود را از دعوای موجود میان قوا حتی اگر درحد نامه‌های فاقد راهکار باشد، دشمنان حاضر در صحنه خواهند برد که برای تضعیف ایران پای کار ثابت تحریم‌ها و تهدیدها هستند.

دولت اختلاف سلیقه و نظر با دیگر قوا را به عنوان اصل مهم مردم سالاری پذیرفته است اما در شرایط کنونی اگر این اختلاف سلیقه میان قوا و مسوولان، حتی میان اعضای هیات دولت یا نمایندگان مجلس به محلی برای تضعیف و نادیده گرفتن واقعیات و شعارگرایی تبدیل شود، آسیب رسان خواهد بود. اما اگر چنین اختلاف نظر و سلیقه‌ای محلی برای چاره جویی برای عبور از مشکلات کشور باشد و همدلی اصل نخست تمام توصیه‌ها و نامه‌ها و تعاملات قرار گیرد امید به عبور از مشکلات بیشتر شده و اعتماد مردم به کل سیستم کشورداری هم افزایش خواهد یافت.

سال‌های سخت ایران از 60 تا 99

رییس جمهوری در نشست ستاد مقابله با کرونا،  به مناسبت روز هفتم تیرماه و شهادت آیت الله شهید «محمد بهشتی» رییس فقید قوه قضاییه در ابتدای انقلاب به مقایسه سال 60 و سال 99 به عنوان مقاطع سخت از تاریخ جمهوری اسلامی گفت: «سال 1360 سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی برای ما بود. سال 1399 سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیربوده که این هم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر است.»

مقاطع سخت در تاریخ جمهوری اسلامی به واسطه دشمنی‌های خارجی کم نبودند.  از ترورهای ابتدای انقلاب تا جنگ تحمیلی. حجت الاسلام روحانی هم از همان ابتدای شروع انقلاب با نظام و بحران های آن به نحوی درگیر بوده است؛ بر همین اساس می‌توان قیاس رییس جمهوری و توضیحات وی درباره سال‌های سخت و بحرانی را مستند دانست. اگر سال 60 اقدامات منافقان و ترورهای آنان امنیت زندگی را از مردم سلب کرده بود اکنون هم زیاده‌خواهی‌های آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه ای کاخ سفید امنیت اقتصادی و معیشتی مردم را در معرض آسیب قرار داده است. اگر در سال 60 «صدام حسین» دیکتاتور عراق به مرزهای زمینی و هوایی و دریایی جمهوری اسلامی حمله کرد و تقریبا تمام کشورهای جهان از وی حمایت کردند؛ امروز هم «دونالد ترامپ» به مرزهای معیشتی ایرانیان حمله کرده و در تلاش است در کارزار فشارها و تحریم های حداکثری بتواند جامعه ایران را اهداف و آرمان‌های خود دور و مایوس کند. در این مسیر هم بسیاری از کشورها را به شیوه‌های مختلف مطیع خود ساخته است. در کنار موارد عالمگیری بیماری کووید 19 هم عرصه را هم بر دولت و هم مردم تنگ کرده است. رییس جمهوری در توصیف این پدیده پیچیده و بی‌سابقه گفته است: «این شرایط سخت و خطرناکی را که با آن مواجه شدیم، کمتر سراغ داریم. سابقه نداشته که یک بیماری به این میزان روی اقتصاد، اجتماع، زندگی مردم و سیاست و روابط بین‌الملل اثر گذاشته باشد. ممکن است یک بیماری یک روزی بوده و خطرناک هم  بوده، اما وضع اقتصادی دنیا اینگونه نبوده است.»

مقایسه ایران تحریم زده و کشورهای پیشرفته

تداوم زندگی با تمام دشواری‌های با حضور و قدرت نمایی کرونا را می‌توان از دستاوردهای غیرقابل انکار دولت در چهار ماه گذشته دانست. در شرایطی که به گفته رییس جمهوری در 3 ماه تعطیلی در سراسر دنیا  ضربه عظیمی بر اقتصاد جهانی وارد شده و صادرات در ماه آوریل و می در بعضی کشورهای صنعتی، 25 درصد و بعضی از کالاها مثل پتروشیمی 29 درصد و بعضی از کالاها مثل خودرو 15 درصد کاهش پیدا کرده است؛ ایران با وجود تمام کاستی‌ها و کم کاری‌ها، توانسته است به مبارزه خود با این ویروس ادامه دهد. حجت الاسلام روحانی دلیل این موفقیت نسبی در بحران کرونا را اینگونه بیان کرد: «خدمت ملت ایران شهادت می‌دهم همه مسوولانی که می‌شناسم و با آنها آشنا هستم، 6 ماه است که حتی یک روز استراحت نکرده و پشت سر هم کار کرده و شبانه‌روز تلاش می‌کنند؛ البته معنی‌اش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است، بله یکسری مشکلات باقی مانده است، اما کار بزرگی شده است.» اعطای وام به مشاغل تحت فشار، بسته ویژه معیشتی به برای 3 میلیون خانواده، کمک های معیشتی برای 18 میلیون خانواده و افزایش حقوق و دستمزدها تمام توان دولت در بهبود شرایط کشور طی ماه‌های گذشته بوده است. تمام توان دولت به گفته رییس جمهوری با شرایط فعلی درآمدها و منابع مالی آن همین اندازه است و میان این همه تلاش‌های به کار گرفته شده قطعا نقاط ضعف بسیاری وجود دارد که دولت بهتر از همگان از آن مطلع است، پس اصل همیاری می‌طلبد که در کنار یادآوری این نقاط ضعف راهکاری هم برای رفع آن ارائه شود و اصل انصاف هم حکم می کند نقاط قوت هم در کنار آن یادآوری شود.



http://www.javanannews.ir/fa/News/395432/راه-دومی-جز-وحدت-وجود-ندارد
بستن   چاپ