آریا جوان
مزایا و معایب پستانک برای نوزاد
دوشنبه 9 تير 1399 - 21:29:04
آریا جوان - بیتوته / بعضی از پدر و مادرها قبل از به دنیا آمدن نوزاد به فکر خرید پستانک می افتند. پستانک وسیله‌ای است که پدر و مادرها برای این‌که کودک بی‌قراری نکند به او می دهند. غافل از اینکه پستانک چه عوارضی برای نوزاد دارد.
نوزادان متولد شده میل به مکیدن دارند. بعضی از آنها حتی قبل از تولد انگشتان و شست خود را می مکند. مکیدن روشی برای آرام شدن است، مکانیسمی آرام، راحت و آشنا با دنیای جدید. اما سؤالی که این جا مطرح است این است که آیا پستانک به راستی برای کودکان مفید است؟ به گفته محققان اگر چه پاسخ به این سؤال هنوز مشخص نیست، اما متخصصان اجازه استفاده از آن را در اولین سال تولد نوزاد بدون مانع می دانند.
مزایا و خواص استفاده از پستانک
• استفاده از پستانک به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک می کند.
• پستانک به تسکین ناراحتی ناشی از ریفلاکس یا کولیک کمک می کند.
• نوزادان نارسی که پستانک می خورند، سریع تر به وزن نرمال می رسند.
• خوردن پستانک در موقعیت های استرس زا و دردناک می تواند آرامش بخش باشد.
• بسیاری از نوزادان حتی وقتی گرسنه نیستند، پستانک می خورند. پستانک می تواند میل آنها را به غذا کاهش دهد.
چه زمانی می توان به نوزاد پستانک داد؟
متخصصان معتقدند استفاده زودهنگام از پستانک باعث به هم خوردن نظم در شیرخوردن نوزاد می شود. وقتی نوزاد خیلی زود با پستانک آشنا می شود ، به دلیل شبیه بودن پستانک به سینه مادر ممکن است به آن وابسته شود و باعث کاهش مدت زمان و دفعات شیرخوردن نوزاد از سینه مادر شود. به همین دلیل باید بعد از اینکه نوزاد به شیر خوردن از سینه مادر عادت کرد از پستانک استفاده کنید. یعنی از هفته 4 تا 6 بعد از تولد. اینگونه نوزاد زمان لازم برای یادگیری و تغذیه با شیر مادر را خواهد داشت.
زمان نادرست دادن پستانک به نوزاد
هرچند که دادن پستانک به نوزاد منع می‌شود اما اگر تصمیم گرفتید به نوزاد پستانک بدهید، به یاد داشته باشید که این زمان‌ها، بدترین زمان برای دادن پستانک است:
• اگر کودک شما عفونت گوش دارد یا قبلاً چند مورد عفونت گوش داشته، لازم است پستانک را فراموش کنید.
• به نوزادی که در افزایش وزن یا وزن‌گیری مناسب مشکل دارد پستانک ندهید.
• اگر نوزاد هنوز سینه‌گیری را درست یاد نگرفته است.
• اگر نوزاد شما هر مشکلی در شیر خوردن از سینۀ مادر دارد.
• اگر سطح تولید شیر شما کافی نیست نیز هرگز به نوزادتان پستانک ندهید.
استفاده از پستانک شکل فک و دندان را تغییر می دهد
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که خوردن پستانک برای نوزاد ضرر دارد یا نه در ادامه به عوارض پستانک دادن به نوزاد و معایب پستانک اشاره می کنیم.
استفاده از پستانک چه عوارضی برای نوزاد دارد؟
از عوارض پستانک اخلال در روند شیردهی است
ممکن است تولید شیردر سینه های مادر با تاخیر مواجه شود. زمانی که نوزاد سینه مادر را می مکد به تولید شیر کمک می کند. اما وقتی نوزاد به مکیدن پستانک عادت می کند ممکن است تولید شیر در سینه مادر سخت تر از همیشه انجام شود. زیرا مکیدن پستانک با سینه ی مادر متفاوت است.
احتمال ابتلا به عفونت گوش بیشتر می شود
متخصصان معتقدند نوزادانی که پستانک می‌خورند بیشتر از بقیه نوزادان به عفونت گوش مبتلا می شوند.
سبب افزایش مشکلات گوارشی بیشتر می شود
نوزاد همراه با مکیدن پستانک هوای زیادی وارد معده اش می‌کند، این هوای اضافی باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی از جمله نفخ و دل درد می شود.
ورود عوامل بیماری ‌زا به بدن نوزاد
پستانک ممکن است روی فرش، مبل یا زمین بیفتد و آلوده شود. آلودگی ها همراه پستانک وارد بدن نوزاد می شود. سیستم ایمنی بدن نوزاد در ماه های اول تولد هنوز آنطور که باید رشد نکرده و آماده ی ابتلا به بیماری های عفونی و باکتریایی است.
تاخیر در حرف زدن
یکی از عوارض های مکیدن پستانک، تاخیر در حرف زدن کودک است. پستانک در سخن گفتن کودک اختلال ایجاد می کند پس اگر کودکتان گریه کرد پستانک و یا شیشه شیر را در دهانش نگذارید و او را با روش دیگری آرام کنید. همچنین پستانک و سرشیشه روی ساختمان فک و دندان ها تاثیر می گذارند و موجب جلو آمدن زبان می شوند و موجب اشتباه تلفظ کردن کلمات توسط کودک و اختلال در بلع خواهند شد.
شکل فک و دندان تغییر می کند
برخی تحقیقات نشان می دهد، که استفاده از پستانک باعث می شود، که رشد فک و دندان نوزاد دچار مشکل شود. بخصوص اگر نوزاد به پستانک عادت کند و تا سه تا چهارسالگی دست از آن برندارد. ممکن است در روند رشد دندانهایش با مشکل روبرو شود.
آیا پستانک باعث نفخ نوزاد میشود؟
هوای اضافی که وارد معده نوزاد می شود مقصر اصلی نفخ شکم است. زمانی که نوزاد پستانک می‌مکد ممکن است هوای اضافه وارد بدنش شود و همین موضوع ممکن است باعث دل درد یا نفخ نوزاد شود. به همین دلیل توصیه می شود که استفاده از پستانک برای نوزاد را محدود کنید.یا اگر نوزادتان به پستانک عادت کرده به سوراخها و اندازه سوراخهای سر پستانک دقت کنید. هر چه تعداد سوراخها بیشتر باشد هوای بیشتری وارد معده نوزاد می شود.
برای استفاده از پستانک برای نوزاد به این نکات توجه کنید :
با اینکه بیشتر متخصصان اطفال توصیه می کنند تا جایی که ممکن است از دادن پستانک به نوزادتان پرهیز کنید، اما اگر می‌خواهید به نوزادتان پستانک بدهید این نکات را حتما رعایت کنید:
• بهتر است تا زمانی که نوزاد شیر خوردن را به خوبی یاد نگرفته از پستانک استفاده نکنید. البته قبل از استفاده پستانک بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.
• قبل از دادن پستانک به نوزاد شرایط او را بررسی کنید. اگر نوزاد گرسنه است به او شیر بدهید. اگر خسته و کسل است سعی کنید او را بخوابانید.
• پستانک یک تکه انتخاب کنید: پستانک های دوتکه چنانچه بشکند خطر خفگی نوزاد را در پی دارد. بنابراین مدل یک قطعه آن را انتخاب کنید.
• تا قبل از 6 ماهگی و کامل شدن سیستم ایمنی بدن نوزاد، همیشه پستانک را بشویید و آن را استریل کنید. پستانک را 5 دقیقه بگذارید و بعد از خنک شدن به نوزاد بدهید. میکروب های زیادی با پستانک می تواند وارد بدن نوزاد شود.
• پستانک نوزاد را با آب دهان خودتان تمیز نکنید چون با این روش میکروب های بیشتری وارد بدن نوزاد می شود.
• به هیچ وجه پستانک را به گردن نوزاد آویزان نکنید. چون ممکن است باعث خفگی نوزاد شود.
• پستانک نوزاد را با شکر یا آبمیوه خوش طعم نکنید. • سعی کنید بعد از خواب نوزاد پستانک را از دهان او خارج کنید.
• وقتی نوزاد گرسنه است به او پستانک ندهید. نوزاد به پستانک عادت می کند و ممکن است پیوند نوزاد با سینه مادر کم شود.
• همیشه قبل از دادن پستانک به نوزاد سوراخها و پارگی روی پستانک را بررسی کنید. اگر پستانک پاره یا سوراخ شده از آن استفاده نکنید.
• پستانک را هر دو ماه یکبار عوض کنید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/396084/مزایا-و-معایب-پستانک-برای-نوزاد
بستن   چاپ