آریا جوان
نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌بینی کرد
قیمت مسکن تا مهر از مرز تورم عبور نمی‌کند
سه شنبه 10 تير 1399 - 00:08:38
آریا جوان - نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به توقف معاملات مسکن پس از شیوع کرونا ویروس، جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک را تشریح کرد.

نائب رییس اول اتحادیه مسکن تهران در گفت و گو با خبر فوری اظهار داشت: وضعیت معاملات مسکن کشور در یک رکود تورمی به سر می برد و میزان معاملات نسبت به ماه و سال گذشته کاهش زیادی داشته است.
حسام عقبایی با اشاره به این که قیمت مسکن از ابتدای سال تا کنون سیر سعودی داشته است ادامه داد: با این حال هنوز رشد قیمت ها در حوزه مسکن هنور به حد تورم عمومی کشور نرسیده است.
وی با تصریح این موضوع که پیش بینی می کنیم قیمت مسکن در سال 99 به مرز تورم نمی رسد بیان کرد: بعضا اشاره می کنند قمیت ها روز به روز در حال افزایش است؛ اما اما پیش بینی می کنیم که قیمت ها همانند سال 98 سونامی گونه نخواهد بود.
عقبایی خطاب به مردم تاکید کرد: علی رغم شکل گرفتن موج گرانی در سال اری قیمت مسکن همانند سال قبل جهشی نیست اما احتمالا تا سقف تورم در شهرهای بزرگ و کمتر از نرخ تورم شهرهای کوچک خواهد بود.
وی با بیان اینکه در مجموع رکود تورمی در بازار مسکن حاکم خواهد بود افزود: متاسفانه بر اساس آمار اعلامی خود دولت درصد اجاره نشینی در شهرهای بزرگی مثل تهران به مرز 44 درصد رسیده است.
وی اظهار کرد: تورم عمومی کشور و رشد قیمت اجاره بها متناسب با رشد درآمد مردم نیست؛ رشد حقوقی مردم بین 20 تا 25 درصد اما تورم در همین فرودین ماه طبق اعلام مرکز آمار ایران 30.02 درصد بوده است.
وی اذعان کرد: من پیش بینی آرامش در بازار مسکن را به مردم می دهم، موج ها و جلسات متعددی که در دولت گذاشته می شود به منظور افزایش بیشتر قیمت مسکن نخواهد بود بلکه برای کنترل قیمت مسکن است.
عقبایی یادآور شد: سال قبل که قیمت مسکن 100 درصد افزایش داشت اما قیمت اجاره بها از مرز 30 درصد افزایش عبور نکرد زیرا قدرت تقاضا در بازار بسیار مهم است.
وی با تصریح این موضوع که مسئله مسکن مربوط به یک وزارت خانه نیست گفت: قانون اساسی می گوید تامین مسکن متناسب از وظایف دولت است و دولت تکلیف دارد که برای مردم مسکن تامین کند.
وی با اشاره به این که 45 درصد از اقتصاد کلان کشور مربوط به مسکن است اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به دلیل فرابخش بودن نیاز دارد که نهادهایی مثل شهرداری، بنیاد مسکن، وزارت نیرو، جهادکشاورزی، امور اراضی، بانک ها و غیره باید به دولت کمک کنند که بتوانند وضعیت موجود را کنترل کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/396150/قیمت-مسکن-تا-مهر-از-مرز-تورم-عبور-نمی‌کند
بستن   چاپ