توضیح وزارت نفت درباره تأمین مالی طرحهای توسعه حملونقل عمومی و مترو
شنبه 14 تير 1399 - 14:49:20
|
|
آریا جوان - وزارت نفت مکلف است متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید (نه واگنهای موجود) با اعلام سرمایهگذار عامل صرفهجویی طرح، تأیید شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها، مبلغ صرفهجویی را در راستای تأمین مالی طرحهای توسعه حملونقل عمومی و مترو پرداخت کند که تاکنون همه پرداختها برابر ضوابط و شرایط صورت پذیرفته است.
به گزارش شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به برخی مطالب مطروحه از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره تأمین مالی طرحهای توسعه حملونقل عمومی و مترو از سوی وزارت نفت که هشتم تیرماه امسال در مطلبی تحت عنوان «اگر من شهردار بودم» منتشر شد، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد: در پی اظهارات رئیس محترم شورای شهر تهران درباره تعهد وزارت نفت برای تأمین مالی طرحهای توسعه حملونقل عمومی و مترو به اطلاع میرساند: «براساس ماده (12) قانون رفع موانع تولیدِ رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب سال 1394 - و به استناد مصوبه شورای اقتصاد به شماره 1193536 به تاریخ 96/3/8 طرح «توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه»، وزارت نفت مکلف است متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید (نه واگنهای موجود) با اعلام سرمایهگذار عامل صرفهجویی طرح، تأیید شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها و تأیید نهایی وزارت نفت، مبلغ صرفهجویی را پرداخت کند که تاکنون تمامی پرداختها برابر ضوابط و شرایط صورت پذیرفته است. مطابق با مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده است که هزار دستگاه واگن جدید در سالهای 1396 تا 1400 وارد ناوگان مترو تهران و هزار دستگاه واگن جدید وارد ناوگان مترو هشت کلانشهر شده و وزارت نفت پس از ورود واگنهای جدید و متناسب با تعداد سفر اضافهشده، سرمایهگذاری در تهران بهمدت 10 سال و در دیگر کلانشهرها به مدت 15 سال را پرداخت کند. میزان بازپرداخت بهصورت تجمعی در تهران و کلانشهرها حداکثر 2.6 میلیارد دلار (1.42 میلیارد دلار در تهران و 1.18 میلیارد دلار در کلانشهرها) خواهد بود. در آبانماه 1397 مراسم امضای موافقتنامههای مربوط به افزودن واگنهای جدید با حضور وزیر نفت و شهرداران تهران و هشت کلانشهر برگزار شد. مطابق با موافقتنامههای امضاشده، افزایش هزار و 439 دستگاه واگن جدید در مجموع در تهران و کلانشهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، قم، کرج و کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت. تاکنون قرارداد ورود 301 دستگاه واگن تا پایان سال 1399 به ارزش 428 میلیون دلار با شهرداری تهران و شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه امضا و ابلاغ شده و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در حال پیگیری برای اعلام ورود واگنهای جدید از سال 96 تاکنون است که این آمار باید از طریق شهرداری تهران به این شرکت اعلام شود. بدیهی است پس از اعلام ورود واگنها توسط شهرداری تهران امکان بازپرداخت پس از تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی و مطابق با قانون سنواتی بودجه، در چارچوب قرارداد میسر خواهد بود.
http://www.javanannews.ir/fa/News/398603/توضیح-وزارت-نفت-درباره-تأمین-مالی-طرحهای-توسعه-حملونقل-عمومی-و-مترو
|