آریا جوان
نمی‌توانم از شر دوست پررویم خلاص شوم!
يکشنبه 15 تير 1399 - 15:32:12
آریا جوان - خراسان / دوستی دارم که به معنای واقعی کلمه، پررو است و در رفتارهایش ملاحظه هیچ چیزی را نمی‌کند. چند باری خواستم از شرش خلاص شوم اما بی‌خیال من نمی‌شود. تماس‌هایش را هم که جواب ندهم، بیشتر شاکی می‌شود و می‌آید در خانه‌مان! دختر هستیم و 18 ساله.
پاسخ
رفتارهای دوست نوجوان‌تان، شما را کلافه کرده است و احساس می‌کنید که در زندگی آسایش ندارید. یکی از عوامل مهم در شکل گیری رفتارها، افکار، نگرش‌ها، احساسات، آرزوها و به طور کلی شخصیت نوجوانان، ارتباط با دوستان و همسن و سالان است. به طور نسبی می‌توان گفت که در شش سال اول زندگی، خانواده و در شش سال دوم، معلمان و در شش سال سوم زندگی، همسالان و دوستان بیشترین نقش را در تربیت و شکل گیری شخصیت هر فرد ایفا می‌کنند. بنابراین بدیهی است که برقراری رابطه با دوستان و هم‌قطاران در هر دوره‌ای از زندگی به ویژه دوره نوجوانی واجد اهمیت است. در این مطلب چند توصیه به شما داریم.
نوجوانی دوره رفاقت است!
دستیابی در دوره نوجوانی با توجه به ویژگی‌ها و رفتارهایی که توام با نوجوانی است، به ویژه این‌که آن‌ها خواهان مستقل شدن از خانواده، اثبات وجود و کسب هویت‌اند، اهمیتی مضاعف می‌یابد. نوجوانی سن رفاقت و دوران دوستی‌هاست. نوجوانان در این سن عاشق دوستی و رفاقتند. دوستی در این سن، بیشتر سطحی و کمتر عمیق است. با این حال، گاهی شدت دوستی و وابستگی به حدی است که نوجوان خانواده خود را رها می‌کند و حتی حاضر است برای دوست خود، مال و زمان زیادی از روزش را فدا کند.
برای رابطه دوستی‌تان چارچوب تعریف کنید
در پیامک‌تان بیان کردید که از رفتارهای دوست نوجوان خود شاکی هستید و به نظر می‌رسد تصمیم دارید رابطه خود را با وی قطع کنید. اول تصمیم بگیرید که می‌خواهید رابطه خود را قطع کنید یا رابطه چارچوب‌دار می‌خواهید. تصمیم شما هرکدام از این موارد که باشد باید اول از همه خود را به مهارت رفتار مقتدرانه مجهز کنید یعنی مثلا برای این رابطه باید قوانینی مشخص کنید و به دوست خود اعلام کنید تحت رعایت این قوانین می‌توانید به دوستی خود با او ادامه دهید. در غیر این صورت این رابطه را برای همیشه قطع خواهید کرد و در مقابل حتما حرف و نظرات او را هم بشنوید تا برای‌تان مشخص شود دلیل اصرار او برای رفتارهای به قول شما پررو چیست. از او بپرسید دلیل انتخاب شما برای دوستی چه بوده است و این رابطه چقدر برای او اهمیت دارد و چقدر حاضر است برای حفظ این رابطه تلاش کند.
سر قوانین خودتان محکم بایستید
چیزی که مهم است شما باید سر قوانین خود محکم بایستید و کوتاه نیایید و هر چقدر او سعی کرد قوانین را بشکند شما نرم نشوید و انعطاف نشان ندهید. در انتها اگر نخواست همکاری کند، می‌توانید ارتباط خود را قطع کنید. برای شما مخاطب گرامی آرزوی موفقیت دارم.
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان‌شناس عمومی

http://www.javanannews.ir/fa/News/399780/نمی‌توانم-از-شر-دوست-پررویم-خلاص-شوم!
بستن   چاپ