آریا جوان
دخانيات، مهم‌ترين عامل ابتلا به بيماري‌هاي مزمن ريوي/روند فزاينده شيوع اين بيماري‌ها
شنبه 14 اسفند 1395 - 3:16:27 PM
ايسنا
دکتر ايرج حريرچي با اشاره به اينکه بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه يکي از مهم‌ترين بيماري‌هاي غيرواگير جهان در ساليان اخير بوده است، گفت: پنج درصد از کل موارد مرگ و مير در دنيا به اين بيماري مربوط است و سالانه 3 ميليون نفر در کشورهاي جهان به اين دليل فوت مي‌کنند که 90 درصد اين موارد مرگ و مير در کشورهاي با درآمد کم يا متوسط است.

وي در ادامه افزود: بيماري‌هاي مزمن تنفسي هم اکنون چهارمين علت مرگ و مير در کل کشورهاي جهان هستند و طبق پيش بيني علمي در سال 2020 ميلادي (يعني سه سال ديگر) سومين علت مرگ و مير در دنيا خواهند بود.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از لحاظ سال‌هاي از دست رفته عمر به دليل مرگ يا زندگي با ناتواني، اين گروه از بيماري‌ها پنجمين عامل سال‌هاي از دست رفتن عمر مردم به صورت جهاني به شمار مي‌روند.

به گفته حريرچي، مهم‌ترين عامل ابتلا به بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريوي مصرف دخانيات است که افراد مصرف کننده و افرادي که در معرض دود سيگار و قليان و غيره هستند را شامل مي‌شود. عوامل مهم ديگر شامل آلودگي هواي محيط، آلودگي هواي داخل فضاهاي بسته شامل خانگي و شغلي است.

بنابر اعلام وب‌دا، سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به اينکه در کشور ما بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه هفتمين عامل مرگ و مير و ششمين عامل سال‌هاي از دست رفتن عمر به شمار مي‌روند، گفت: اين نکته نيز بسيار مهم است که 25 سال پيش اين نوع بيماري‌ها شانزدهمين عامل مرگ و مير و نوزدهمين عامل سال‌هاي از دست رفتن عمر در ايران بوده‌اند و در طي سال‌هاي گذشته با روند فزاينده‌اي از شيوع اين نوع بيماري مواجه بوده‌ايم.

حريرچي تصريح کرد: بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريوي علاج‌پذير نيستند، ولي علائم بيماري و مرگ و مير حاصل از آن قابل کاهش است. مهم‌ترين راه مقابله با بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريوي پيشگيري از ابتلا به آن است. اصلي‌ترين اقدام در اين زمينه پرهيز از ابتلا به مصرف سيگار و قليان و ساير دخانيات و ترک مصرف در مبتلايان است. کاهش آلودگي هواي محيط در شهرهاي بزرگ خصوصا و نيز کاهش آلودگي هوا در مناطق در معرض گرد وغبار از اقدامات مهم ديگر در اين زمينه هستند.

قائم مقام وزير بهداشت در پايان خاطرنشان کرد: متاسفانه طبق پيش بيني مجامع علمي اين نوع بيماري‌ها در کل جهان در حال افزايش هستند. هوشيار باشيم که فقط با برنامه‌ريزي درست و اقدام هماهنگ و مشترک مي‌توانيم در مقابله با اين بيماري مهم موفق باشيم.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3999/دخانيات،-مهم‌ترين-عامل-ابتلا-به-بيماري‌هاي-مزمن-ريوي-روند-فزاينده-شيوع-اين-بيماري‌ها
بستن   چاپ