آریا جوان
7 توصیه به خانم‌های مادرخرج
سه شنبه 17 تير 1399 - 09:49:18
آریا جوان - خراسان / خانم‌هایی که حساب‌و‌کتاب هزینه‌های خانواده به عهده آن‌هاست، باید چطور دخل‌و‌خرج‌شان را مدیریت کنند؟
این روزها مدیریت هزینه‌های خانواده در برخی موارد با نظارت مستقیم بانوی خانه صورت می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم با ارائه راهکارهایی، فرایند مدیریت دخل و خرج خانه را برای‌تان کمی آسان‌تر کنیم.
برنامه‌ریزی در اولویت امور مالی خانواده باشد
ابتدا بودجه‌‌بندی کنید. سپس همه نیازهای ضروری و غیرضروری‌تان را در درازمدت به دست آورید و هزینه‌ها را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنید. معمولا برخی از اجناس در فصل‌ها و مناسبت‌های خاصی به دلیل تقاضای زیاد، افزایش قیمت دارد. بنابراین بهتر است برای خریدهای‌تان برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید. مثلا می‌توانید برای خرید لباس تابستانی سال بعد کودک‌تان از تخفیف‌های آخر همین تابستان استفاده کنید. در برخی خریدهای اینترنتی اگر با دیگر نزدیکان یا همسایه‌ها همزمان و از یک جا خرید کنید می‌توانید هم در هزینه پیک صرفه‌جویی کنید و هم برای خریدهای بعدی تخفیف بگیرید.
گران خریدن ممنوع!
درست است که قیمت‌ها به شکل عجیب و غیرمنطقی افزایش یافته و برخی فروشنده‌ها از این موقعیت سوء‌‌استفاده می کنند و کالا را با هر قیمتی بدون در نظرگرفتن ارزش واقعی آن می‌فروشند اما ما مجبور نیستیم خریدار آن باشیم . در صورت امکان خریدتان را به موعدی دیگر موکول یا از کالای جایگزین استفاده کنید. هنگام خرید حتما فاکتور قیمت‌ها را با قیمت درج شده روی کالا مقایسه کنید و ترجیحا از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. اگر درباره قیمت بالای کالایی تردید داشتید، برای خرید عجله نکنید و قیمت را با دیگر فروشگاه‌ها و سایت‌های خرید اینترنتی مقایسه کنید.
خریدی عاقلانه با 3 پرسش طلایی قبل از آن
قبل از هر خریدی کمی مکث کنید و این سوالات را از خودتان بپرسید. 1- چرا باید این جنس را بخرم؟ 2- اگر آن را نخرم چه اتفاقی می‌افتد؟ با این دو سوال، نیاز واقعی ما به خرید یک کالا مشخص می‌شود. اگر به این نتیجه رسیدیم که این خرید حتماً باید انجام شود، از خودتان بپرسید که 3- این خرید را از کجا انجام دهم؟ خرید با تفکر، ریسک هر خرید اشتباه و غیرضروری را کمتر می‌کند.
از فرهنگ خرید وسایل دست دوم استقبال کنید
این روزها این نوع خریدها در مقابله با مصرف‌گرایی و حمایت از صرفه‌جویی در بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اگر چه تصور اغلب افراد از این کالاها، وسایل کهنه و غیرقابل استفاده‌ای است که دیگر جایی در خانه صاحب اولش نداشته است اما کافی است با نگاهی خریدارانه سری به سایت های خرید و فروش کالاهای دست دوم بزنید تا با وسایل نو یا در حد نوی متنوعی روبه‌رو شوید که مردم به هر دلیلی برای فروش گذاشته‌اند. به‌راحتی می‌توانید با توجه به اطلاعات و تصاویری که فروشنده‌ها از این وسایل قرار داده‌اند برای خرید تصمیم‌گیری کنید.
چشم وهم‌چشمی‌های معمول را کنار بگذارید
امروزه براساس رقابت‌های غیرمنطقی بین خانواده‌ها، بسیاری دیگران را الگو قرار می دهند و می‌کوشند برنامه‌های خود را با آن‌ها مطابقت دهند درحالی‌که با دنبال کردن الگویی که متناسب با درآمد و سبک زندگی مخصوص خودتان است به‌راحتی می‌توانید جواب گوی نیازهای‌ واقعی خودتان باشید بدون این‌که به دردسر بیفتید.
دوستی با محیط‌زیست باعث کمتر شدن هزینه‌ها می‌شود
با صرفه‌جویی هم هوای جیب خودتان را دارید و هم کمکی به محیط ‌زیست کرده‌اید. با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حذف پلاستیک، استفاده نکردن از یک بار مصرف‌ها، خرید مواد غذایی به اندازه و کم‌کردن دورریزها و ... گام‌های بزرگی به نفع اقتصاد خانواده برداشته‌‌اید. با کمی خلاقیت و سلیقه می‌توانید از دورریزهای خانه، با کاربردی دیگر و گونه‌ای بهتر دوباره استفاده کنید.
اسباب و کالاهای مصرفی زندگی‌تان سرمایه شماست
با این تفکر بدون شک سعی خواهید کرد با مصرف درست از وسایل‌تان به خوبی مراقبت کنید تا دیرتر خراب شود. به این ترتیب مجبور نخواهید شد که مبلغی را برای تعمیر یا خرید دوباره آن‌ها صرف کنید و در عوض این هزینه‌های مازاد را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌کنید.
نویسنده : فاطمه قاسمی

http://www.javanannews.ir/fa/News/401558/7-توصیه-به-خانم‌های-مادرخرج
بستن   چاپ