آریا جوان
دخانيات و الکل مهم‌ترين عوامل ابتلا به بيماري‌هاي دهان
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396 - 2:10:26 PM
ايسنا
امير منصور شيراني با اشاره به اينکه يکي از بيماري‌هاي شايع مخاط دهان آفت است که به صورت دوره‌اي زخم‌هاي منفرد يا متعدد در دهان ايجاد مي‌شود، اظهار کرد: عواملي مانند استرس و تغييرات هورموني از عوامل بروز اين بيماري است و براي درمان و کاهش عود آن درمان‌هاي مختلف دارويي به صورت موضعي و سيستميک مانند ليزر وجود دارد.

وي با بيان اينکه مسئله مهم، تشخيص صحيح عامل ابتلا به اين بيماري است زيرا در بعضي بيماري‌ها ضايعات مشابه آفت مشاهده مي‌شود، افزود: در ساير بيماري‌هاي دهان نيز ضايعات زخمي ايجاد مي‌شود و نيازمند بررسي‌هاي تخصصي و درمان مربوطه است و در صورت عدم بهبودي زخم دهان در دو هفته حتما بايد بيمار توسط دندانپزشک عمومي يا متخصص معاينه شود.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان، ادامه داد: بيماري شايع ديگر، تبخال است که يک بيماري ويروسي است که بر روي لب يا مخاط داخل دهان ايجاد مي‌شود و ضايعاتي به صورت زخم‌هاي متعدد ريز است. در اين بيماري با تشخيص صحيح و درمان به موقع با داروهاي ضد ويروسي مناسب مي‌توان بيماري را کنترل کرد.

شيراني خاطر نشان کرد: مسئله مهم در اين بيماري سرايت پذيري بالاي آن است. افراد مبتلا نبايد با افراد روبوسي داشته باشند و يا در ظرف مشترک غذا بخورند، وسايل شخصي فرد مبتلا به تبخال بايد مجزا باشد و شخصا نيز مواظب باشد، زخم‌ها را دستکاري نکند زيرا امکان ابتلاي دست و چشم خود بيمار نيز وجود دارد.

وي گفت: بيماري شايع ديگر دهان "ليکن پلان" است که يک بيماري خود ايمني و حساسيتي به شمار مي‌آيد و در دهان نواحي سفيد و قرمز و در موارد شديدتر زخمي تاولي ايجاد مي‌شود؛ اين زخم‌ها براي تشخيص و درمان نيازمند بررسي‌هاي تخصصي جهت حذف بيماري‌هاي ديگر و درمان دارويي و درمان‌هاي دندانپزشکي مناسب و اقداماتي جهت حذف حساسيت است.

اين دندان پزشک با بيان اينکه يکي از عوامل زمينه ساز مهم در ابتلا به بيماري‌هاي دهان و سرطان دهان مصرف سيگار و دخانيات است، اضافه کرد: عامل زمينه ساز ديگر در ابتلا به سرطان دهان مصرف الکل است.

شيراني گفت: استرس‌ها از عوامل مستعد کننده ديگر است. استعداد ژنتيکي فرد و مواد غذايي که آلودگي‌هاي شيميايي داشته يا فاقد استانداردهاي بهداشتي مناسب باشد نيز از عوامل زمينه ساز ديگر هستند.

وي ادامه داد: در صورتي که فرد در دهانش لکه‌هاي سفيد يا قرمز رنگ يا زخم منفردي بيش از دو هفته يا ضايعه برجسته‌اي مشاهده کرد بايد حتما به دندانپزشک مراجعه کند و در صورت نياز ارزيابي تخصصي و درمان مربوطه براي بيمار صورت گيرد.

 اين متخصص بيماريهاي دهان و فلوشيپ ليزر گفت: امروزه با روش‌هاي جراحي مانند ليزر مي‌توان ضايعات را در مراحل اوليه بر طرف کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4148/دخانيات-و-الکل-مهم‌ترين-عوامل-ابتلا-به-بيماري‌هاي-دهان
بستن   چاپ