آریا جوان
دلايل مردانه‌ي «مرگ زودرس»
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 2:12:05 PM
آريا
در اين تحقيق، پژوهشگران شش گروه از انسان ها را هم در زمان هاي قديم و هم در حال حاضر و از کشورهاي مختلف، مورد مطالعه قرار داده اند و به اين نتيجه رسيده اند که مهمترين عوامل تاثيرگذار بر طول عمر کوتاهتر مردان شرايطي است که در زير به آن اشاره مي کنيم.

سيگار کشيدن

يکي از عوامل کاهش طور عمر مردان که تاثير بسيار مخربي روي سلامت بدن مي گذارد، سيگار است. مردان بيشتر از زنان به اين گزينه روي مي آورند. در ايالت متحده آمريکا، 19 درصد از مردان هنوز سيگاري هستند و حدود 15 درصد از زنان نيز سيگار مي کشند. در جهان تمايل مردان به سيگار بسيار بيشتر است.

دلايل مردانه ي «مرگ زودرس»



حدود 40 درصد از مردان در سرتاسر جهان سيگاري هستند. اين در حالي ست که تنها 9 درصد از زنان سيگار مي کشند. هيچ رمز و رازي در اين مورد وجود ندارد. سيگار کشيدن براي سلامتي شما مضر است. در حقيقت کشيدن سيگار مي تواند بيش از 15 سال از زندگي شما را کم کند. خوشبختانه با ترک سيگار مي توانيد اين خطر را تا حد زيادي کاهش دهيد. در اين شرايط خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي نيز تا حد زيادي کاهش پيدا مي کند. مطالعات انجام شده در دانشگاه اکسفورد نشان مي دهد که روش بوقلمون سرد بهترين و موثرترين روش براي ترک سيگار است. اين روش به درماني گفته مي شود که فرد سيگاري بدون کمک ديگران و ساير موارد درماني به ترک سيگار مي پردازد.

نوشيدن الکل

تحقيقات انجام شده در آلمان نشان مي دهند اعتياد به الکل عمر افراد به ويژه زنان را 20 سال کاهش مي دهد. براساس اين مطالعات عوارض اعتياد به الکل از سيگار نيز بيشتر گزارش شده است. براي انجام اين مطالعه 4 هزار زن و مرد به مدت 14 سال مورد بررسي قرار گرفتند. در پايان سرپرست اين تيم تحقيقاتي اظهار کرد که ميانگين مرگ و مير ساليانه در بين زنان معتاد به الکل 4.6 برابر و مردان معتاد به الکل بيش از 1.9 برابر در مقايسه با سيگاري ها بيشتر است.

همچنين سن در زنان معتاد به الکل 60 سال و مردان معتاد به الکل 58 سال است که اين سنين تقريبا 20 سال کمتر از سن مرگ طبيعي است. در حقيقت نتايج اين تحقيقات نشان داد که بين اعتياد به الکل و مرگ زوردرس ارتباط معني داري وجود دارد.

مردان دو برابر بيشتر از زنان به خوردن الکل و نوشيدني هاي الکلي روي مي آورند. اين افراد دو برابر بيشتر از زنان با حالت مستي رانندگي مي کنند و همين امر موجب مي شود مرگ و مير مرتبط با الکل افزايش پيدا کند. نوشيدن بيش از حد الکل مي تواند باعث سرطان دهان، گلو، کبد و روده بزرگ، و همچنين کاهش طول عمر مردان شود. بهترين کاري که مي توانيد انجام دهيد ترک اين مورد است.

جهش هاي ژنتيکي

تحقيقات جديد نشان مي دهد که جهش DNA ميتوکندري باعث پير شدن سريع تر و کاهش طول عمر مردان نسبت به زنان مي شود. اين يافته مي تواند توضيح دهد که چرا زنان به طور متوسط، بيشتر از مردان عمر مي کنند.

محققان دانشگاه «موناش» در استراليا، مگس هاي ميوه نر و ماده که حامل ميتوکندري از منشاهاي مختلف بودند را مورد بررسي قرار دادند. ميتوکندري بخشي از سلول است که مواد غذايي را به انرژي تبديل مي کند. آنها دريافتند که تنوع ژنتيکي در ميتوکندري اميد به زندگي را در مردان و نه در زنان پيش بيني مي کند.

محققان به اين نتيجه رسيدند که جهش هاي مختلف در داخل DNA ميتوکندري بر ميزان سرعت پير شدن مردان و همچنين طول عمر آن ها تاثير مي گذارد.

دکتر «داميان داولينگ» از دانشکده علوم زيستي «موناش» مي گويد: «جالب است که اين جهش هاي مشابه هيچ تاثيري بر الگوهاي پيري در زنان ندارد، آنها تنها بر مردان، اثرگذار هستند. همه حيوانات داراي ميتوکندري هستند و گرايش زنان به بيشتر زنده ماندن نسبت به مردان در بسياري از گونه هاي مختلف معمول است و بنابراين نتايج ما نشان مي دهد که جهش ميتوکندري که ما آن را کشف کرديم، به طور کلي در سراسر قلمروي حيوانات موجب پيري سريع تر و کاهش طول عمر مردان مي شود. اين محققان قصد دارند تحقيقات خود را ادامه دهند تا راه هاي خنثي کردن تاثير منفي جهش هاي ژنتيکي بر اميد زندگي مردان را مورد بررسي قرار دهند.

مراجعه نکردن به پزشک

بيشتر مردان دوست ندارند به پزشک مراجعه کنند. در حقيقت، حدود يک نفر از 4 مردي که در اين دنيا زندگي مي کند در يک سال يک بار هم به پزشک مراجعه نمي کند. بيشتر مردان مواردي همچون کار زياد و خستگي بيش از حد را بهانه اي براي فرار از رفتن به مطب دکتر قرار مي دهند. اما بايد به خاطر داشته باشيد که اين کار مي تواند مشکل بزرگي براي شما ايجاد کند. اگر مواردي همچون ديابت، فشار خون بالا يا بيماري قلبي در مراحل اوليه تشخيص داده مي شود، مي تواند به پيشگيري از توسعه آن کمک کند.

همچنين بررسي و چکاپ هاي منظم به شما کمک مي کند در مورد سلامت جسماني خود اطمينان حاصل کنيد. به عنوان مثلا بيشتر مردان در سن 50 سالگي و بالاتر بايد کولونوسکوپي را براي غربالگري سرطان روده بزرگ انجام دهند. مراجعه به پزشک به شما کمک مي کند تا مطمئن شويد سرطان پروستات نداريد و اگر چنين بيماري اي وجود داشته باشد در همان مراحل اوليه به فکر درمانش باشيد. بنابراين مراجعه به پزشک را فراموش نکنيد. نداشتن وقت و مشغله زياد نمي تواند بهانه خوبي براي اين موضوع باشد.

استرس زياد

سطح استرس در دنياي مدرن امروزي روبه افزايش است و حدود يک سوم از مردان دچار استرس هستند. علاوه بر اين مردان بسيار کمتر از زنان سطح استرس خود را گزارش مي کنند. زماني که به طور مداوم تحت فشار استرس و اضطراب هستيد، بدن شما مقدار زيادي هورمون استرس همچون آدرنالين و کورتيزول را ترشح مي کند.

دلايل مردانه ي «مرگ زودرس»



وجود مقادير زيادي از اين هورمون ها مي تواند باعث افزايش فشار خون و کلسترول شود و بدن شما را در معرض بيماري هايي همچون حمله قلبي، سکته و بيماري هاي قلبي- عروقي قرار دهد. چيزي که بيشتر از ساير موارد اهميت دارد اين است که سطح مداوم کورتيزول بالا مي تواند با نرخ بالاي سکته، حملات قلبي و از کار افتادن قلب مرتبط باشد. بنابراين مردان براي افزايش طول عمر و زندگي سالم تر بايد در همان ابتدا با استرس مبارزه کنند.

خودکشي

خودکشي، هفتمين دليل مرگ و مير ميان مردان و يکي از عوامل کاهش طول عمر مردان است؛ مردان حدود 80 درصد از خودکشي هاي موجود در جهان را به خود اختصاص داده اند. يکي از فاکتورهاي زمينه اي براي اين موضوع، اجتناب از صحبت کردن در مورد بيماري هاي روحي و رواني، همچون افسردگي و اضطراب است که هر دوي اين بيماري ها مي تواند خطر خودکشي را افزايش دهد.

مردان بر اين باور هستند که مي توانند به تنهايي از عهده چنين بيماري هايي بربيايند، اما کمک گرفتن از ديگران بسيار ضروري است. شرکت در کلاس هاي جمعي، کمک گرفتن از يک متخصص و پشتيبان اجتماعي مي تواند بسيار موثر باشد. پس اگر از بيماري هاي روحي و رواني رنج مي بريد همين امروز به پزشک متخصص مراجعه کنيد که مي تواند درمان ها و مشاوره هاي لازم را در اختيار شما قرار دهد.

نداشتن جفت کروموزم X


يک احتمال اين است که ژن هايي که روي کروموزوم X وجود دارند، بر طول عمر تاثيرگذار باشند، اما اين ژن ها تاثيرات زيست شناختي ديگري هم دارند که به سختي مي توان همه آنها را برشمرد. به عنوان مثال، کروموزوم ها جفت جفت هستند؛ در حالي که زنان داراي دو کروموزوم جنسي X هستند، کروموزوم هاي جنسي مردان شامل يک کروموزوم X و يک کروموزوم Y است. داشتن دو کروموزوم X به اين معني است که زنان از هر ژني دو کپي مشابه دارند و اگر يکي از ژن ها ناقص باشد، يک ژن پشتيبان ديگر وجود دارد، اما مردها اين ژن پشتيبان را ندارند و اين باعث مي شود خطر بيماري ها بيشتر آنها را تهديد کند.

تفاوت هورمون هاي جنسي

عامل ديگري که باعث تفاوت طول عمر مردان و زنان مي شود توليد هورمون هاي جنسي است. مردان و زنان غده هايي دارند که براي رشد و توسعه سيستم هاي توليد مثل اوليه و ثانويه هورمون توليد مي کنند. هورمون استروييدي مردان تستوسترون است که سطح ليپو پروتيين (LDL) کلسترول را بالا مي برد و باعث ساخته شدن پلاک هايي در سرخرگ ها و افزايش ريسک بيماري هاي قلبي و سکته مي گردد.

هورمون جنسي خانم ها استروژن است که باعث کاهش LDL و افزايش HDL مي گردد و شانس بيشتري در سلامت قلبي دارند.

احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي در زنان بعد از طي مراحلي از زندگي و به طور معمول پس از يائسگي بيشتر است. اين بيماري ها در مردان مي تواند زودتر از زنان ايجاد شود، بنابراين طول عمر مردان نسبت به زنان همواره کمتر خواهد بود. با وجود اينکه هنوز دانشمندان قادر به تهيه داروي جادويي براي افزايش طول عمر نيستند، اما انجام تحقيقات روي هزاران انسان بالاي 100 سال، آنها را با روش هاي شگفت انگيزي براي داشتن عمر طولاني آشنا کرده است. به طور کلي رعايت شيوه هاي صحيح تغذيه که در پيشگيري از بروز انواع بيماري ها و سرطان ها و پيري زودرس نقش دارند، براي افرادي که مي خواهند زندگي سالم و طولاني داشته باشند، ضروري است.

چربي ترانس

مردان بسيار بيشتر از زنان به غذاهاي آماده تمايل دارند و اين غذاها سرشار از چربي هاي اشباع شده است. چربي هاي اشباع شده، براي چند ده سال عاملي براي بيماري قلبي بودند. در واکنش به اين موضوع و براي رفع اين مشکل، صنايع غذايي چربي ترانس را با چربي اشباع جايگزين کرد و بازار غذاهاي کم چرب (اما با قند بالا) رونق گرفت.

دلايل مردانه ي «مرگ زودرس»



از آن پس سلامت مردم رو به کاهش گذاشت و به دليل اين اشتباه سهمگين، ميليون ها نفر در سراسر جهان با مرگ زودرس جان خود را از دست مي دهند. اين چربي سهم زيادي در ايجاد مقاومت به انسولين دارد. چربي ترانس موجود در روغن هاي نباتي هيدروژنه، به عنوان يک پرواکسيدان عمل کرده و استرس اکسيداتيو را به وجود مي آورد، اين استرس به سلول هاي بدن آسيب مي رساند.

به عقيده بسياري از محققان چربي ترانس کاملا مضر است و نمي توان مقدار بي خطري براي آن در نظر گرفت. دکتر فرد کومرو نويسنده کتاب «کلسترول عامل اصلي نيست»، به مدت هشت دهه بر روي چربي ها تحقيق کرده است و اولين محققي بود که از مسدود شدن شريان ها با چربي ترانس خبر داد و آنها را به عنوان عاملي براي بيماري قلبي معرفي کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4259/دلايل-مردانه‌ي-«مرگ-زودرس»
بستن   چاپ